هنروتجربه:مجتبی راعی کارگردانی فیلم‌های هم‌چون «غزال»، «تولد یک پروانه»،« صنوبر» ، «ترنج»،«عصر روز دهم» و «سفر به هیدالو» را در کارنامه کاری خود دارد.برخی فیلم‌های این کارگردان فارغ‌التحصیل رشته سینما  را می‌توان در زمره آثاری قرار داد که تجربه‌های روایی و بصری متفاوتی در آن‌ها صورت گرفته‌اند. راعی که به تدریس سینما هم می‌پردازد درباره شکل‌گیری گروه هنر و تجربه در سینمای ایران چنین عنوان کرد:«جذب مخاطب عام به طور قطع در گروه هنروتجربه از همان ابتدا مدنظر نبوده‌است .این گروه باید آرام آرام مخاطب خود را پیدا کند.گاهی برخی از تماشاگران به خاطر همین اصطلاح هنروتجربه به سینماها می‌روند و یا بالعکس.اما به نظرم کمی زود است که درباره هنروتجربه قضاوت کنیم.باید بگذاریم مدتی سپری شود ، تا این گروه جای خود را در سینمای ایران باز کند. آن‌وقت است که به طور قطعی می‌توان درباره‌اش نظر داد.»او درباره ورود فیلمسازان جوان به این حوزه توضیح می‌دهد:«سینمای تجربی استعداد مخصوص به خود را می‌خواهد و سینماگران باید برای ورود به این عرصه با دستان‌ پر بیایند، ساخت فیلم تجربی دانش و علم می‌خواهد و فیلم‌سازان جوان باید به این نکته توجه داشته باشند.»

راعی همچنین هم‌چنین مزیت نسبی گروه هنر و تجربه را انتخاب مناسب فیلم‌ها برای نمایش دانست :«انتخاب فیلم برای نمایش در این گروه باید با دقت و حساسیت باشد .اگر برای انتخاب‌ها حساسیت نشان داده نشود  استقبال و کیفیت این گروه رو به افول می‌گذارد و مخاطب‌های خود را از دست می‌دهد.»

کارگردان تولد یک پروانه استفاده از فرم‌های جدید و قاب‌های نو را بزرگترین سود سینمای تجربی قلمداد کرد که به طور قطع سینما را غنی‌تر خواهد کرد.راعی هم‌چنین  ظرفیت پذیرش مخاطب ایرانی را در پذیرش تجربه‌های نو بالا دانست:«وقتی کشوری سرمایه‌های بزرگی چون مولانا و عطار را دارد به طور مسلم ظرفیت پذیرش بالایی هم خواهد داشت.در حقیقت مخاطب‌ان ایرانی منتظر  هستند تا شاهد اتفاق‌های تازه‌ای در سینمای ایران باشند و این اتفاق، آن‌ها را برای دیدن آثار جدید به سینما می‌کشاند.»کارگردان فیلم ترنج درباره تلاش برخی برای مطرح کردن گروه هنروتجربه در مقابل جریان اصلی سینمای ایران چنین عنوان کرد:«هنروتجربه نباید خود را رقیب سینمای بدنه بداند و این گروه باید راه خود را پیش بگیرد تا به اهداف و پیشرفتی که مدنظر خود و سینما‌گران است برسد.»

برچسب‌ها: