هنر و تجربه/ شقایق طباطبایی: ابراهیم اشرفی مدیر فیلم‌برداری فیلم «شب، بیرون»  پیش از این تجربه دستیار فیلم‌برداری فیلم‌های «رخ دیوانه» و «بی‌خود و بی‌جهت» و سریال «سرزمین کهن» را در پیشینه خود داشته‌است.اشرفی که متولد سال ۱۳۵۲ است، در سینما بازیگری، نور‌پردازی و طراحی صحنه و لباس نیز تجربه کرده‌است. شب بیرون روایت یک سفر شهری است که طی یک شب تا صبح در تهران اتفاق می‌افتد، و اشرفی به قول خودش در این فیلم با دیالوگ بازیگر اصلی همراه شده‌است:«می خواهم از تهران فیلم‌برداری کنم.»

شما سال‌ها سابقه دستیاری فیلم‌برداری داشتید، چطور شد فیلم شب بیرون را برای اولین تجربه مدیریت فیلم‌برداری انتخاب کردید؟
البته فیلم شب، بیرون اولین تجربه فیلم‌برداری من نبود. پیش از این در فاز دوم سریال سرزمین کهن به کارگردانی کمال تبریزی دستیار فیلم‌بردار بودم و هفتاد درصد فیلم‌برداری را زیر نظر مدیر فیلم‌بردار، آقای محمدرضا سکوت انجام می‌دادم و پس از آن به خاطر اعتمادی که ایشان به من داشتند در چندین کار و فیلم پشت دوربین ایستاده‌ام. به هرحال تجربه مدیریت فیلم‌برداری جذابیت‌های خودش را دارد، زمانی که وارد گروهی می‌شوید و به عنوان مدیر گروه کار می‌کنید و تصمیم نهایی با شماست جذابیت‌های زیادی دارد.

فیلم‌برداری اکثر صحنه‌های فیلم در ساعت‌های انتهایی شب و در محیط‌هایی عمومی چون تئاترشهر و خیابان‌های شهر انجام شده‌است. هنگام فیلم‌برداری با مشکلی روبه‌رو نشدید؟
تمام فیلم -به غیر از سکانس آخر دم صبح- در شب گرفته شده‌ا‌ست. اگر شروع کار ساعت ۶ عصر بود تا هفت و هشت شب کارهای اولیه را انجام می‌دادیم و بعد وقتی که شهر کمی آرام می‌گرفت و بعد از ترافیک و صدا ،شروع به کار می‌کردیم به همین دلیل در کل مشکلی با فیلم‌برداری در شب نداشتیم.

با توجه به شیوه فیلم‌برداری شب، بیرون، انگار اهل تجربه‌گرایی هستید؟
 نه فقط این فیلم بلکه تمام فیلم‌هایی هم که پس از این فیلم‌برداری کنم، برایم تجربه محسوب می‌شود. من زمانی که شروع به عکاسی کردم ، دوربین دیجیتال وجود نداشت، با دوربین آنالوگ عکاسی می‌کردم و ته فیلم یکی دو فریم آخر را هم جور دیگری عکس می‌گرفتم تا تجربه کنم و حالاهم همین اتفاق دارد می‌افتد. این فیلم را تجربه کردم و فیلم بعدی و بعدی را هم تجربه می‌کنم. تفاوت در این جاست که در زمان عکاسی فریم به فریم را تجربه کردم، اینجا فیلم به فیلم را تجربه می‌کنم. نورپردازی و فیلم‌برداری مثل دریایی است که هرچقدر تجربه کنید، بازهم مطالبی برای یاد گرفتن هست.

در صحنه‌هایی از فیلم به نظر می‌رسد صحنه‌ها را از زاویه دوربین هندی کم توسکا، شخصیت اصلی فیلم می‌بینیم. ایده تصویربرداری فیلم به شیوه دوربین روی دست را از فیلم‌نامه گرفتید یا در گفت‌وگوهای بعدی به آن رسیدید؟
تمام فیلم با دوربین روی دست و با دوربین من گرفته شد. ایده این بود که از همان ابتدا به بیننده القا شود که ما قرار است با اتفاقاتی که شخصیت اول فیلم آن را فیلم‌برداری می‌کند، همراه شویم و درواقع با دیالوگ شخصیت اصلی فیلم که می‌گوید «می‌خواهم از تمام تهران فیلم‌برداری کنم.»

علاقه دارید کار در فیلم‌های تجربه‌گرا را ادامه بدهید؟
با کمال میل. در سینما هنر و تجربه سینماگران جوانی وارد می شوند که با ذوق و ایده‌های جدید و افکار تازه‌شان روشن بودن آینده این نوع سینما و فیلم‌های تجربه‌گرا تضمین می‌کند. کار با کاوه سجادی حسینی نمونه بارز این نوع سینماست. ایشان کارگردان مثبت و با تجربه‌ای هستند. این بسیار مهم است که فیلم‌بردار و کارگردان نهایتا هم نظر شوند و به توافق برسند. آرزوی موفقیت سینما هنر و تجربه را دارم و امیدوارم نقش پر رنگ‌تری در آینده این نوع سینما داشته باشم.

ودر حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟
بعد از فیلم شب، بیرون که تماما در شب فیلم‌برداری شد، فیلم «استراحت مطلق» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی را فیلم‌برداری کردم که کل فیلم با دوربین روی دست گرفته شد،که متاسفانه در جشنواره فجر حضور نداشت. پس از آن فیلم «ته‌چین» ساخته مهدی حسینی‌وند را کار کردم که در حال اصلاح رنگ هستم و همین طور مشغول مطالعه فیلم‌نامه برای  سال جدید هستم.