
بابک یادگاریان طراح پوستر «ماهی و گربه»:
وقتی درگیر فیلم شوم ایدهها هجوم میآورند
هنروتجربه/سوگند نیازمند:تصویر ابتدایی هر فیلم شاید قبل از دیدن آن فیلم خیلی مهمتر باشد.در این روزها که شاید پوسترهای خوبی را در سینمای ایران نمیبینیم برخی از پوسترها با خلاقیتهای مفهومی خوبی طراحی شدهاند.پوستر فیلم «ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری یکی از همان تصاویری است که ترجمه خوبی از فیلم را ارائه داده است.بابک یادگاریان که طراح متولد ۱۳۵۸ و فارغالتحصیل رشته گرافیک است،توانسته به شکل مناسب پوستر را طراحی کند.او که مدتی به صورت جسته و گریخته کار طراحی را در سینما انجام داده از تجربه طراحی پوستر برای فیلمهای تجربی میگوید.
چگونه شد که برای ماهی و گربه پوستر طراحی کردید؟
قبلا چند پوستر طراحی کرده بودم.برای فیلم ماهی و گربه،آقای شهرام مکری و امیر اثباتی به من سفارش کار دادند،چندبار فیلم را دیدم و با آنها گپ زدم و مشورت کردم.فیلم را به لحاظ فرم پسندیدم و راجع به آن فکر کردم.در نهایت حاصلش شد پوستری که میبینید.
برای طراحی پوستر ایده اولیه چگونه در ذهنتان جرقه میزند؟
در گروه هنروتجربه همین که میتوان فیلم را دید و با کارگردان گپ و گفت داشت، نقطه مثبت ماجرا است.وقتی فیلم ذهنم را درگیر میکند و در جزئیات،فرم و قصه دقیق میشوم ایدهها و طرحها به ذهنم هجوم میآوردند.
طراحی پوستر برای سینمای تجربهگرا چه تفاوتی با سینمای بدنه دارد؟
بحث ایده در فیلم تجربی با سینمای بدنه خیلی متفاوتتر است.در هنروتجربه بحث مفهومگرایی مطرح است و مانند سینمای بدنه فقط به دنبال فروش نیستند.شاید در سینما بدنه،در پوستر بخواهند که چهرههای حاضر در فیلم را برجسته کنیم اما در هنروتجربه دست طراح به طور کامل باز است.اجازه فکر کردن و ارائه ایده وجود دارد.بنا براین نتیجه کار خلاقانهتر میشود و بازخوردهای مثبتی میبینیم.در این حوزه چون بیشتر با جوانها کار میکنیم و با آنها همسو هستیم تصویری که در نهایت خلق میشود نوتر و جذابتر خواهد بود و باعث میشود که کار کردن راحتتر باشد، چون انرژی میگیریم و این انرژی در خلق اثر نهایی بیشک تاثیرگذار خواهد بود.
به نظر شما چرا طراحی پوستر چند سالی است در سینمای ایران جدی گرفته نمیشود؟
تا به حال فیلمی بوده که بخواهید برایش پوستری طراحی کنید اما هیچوقت این اتفاق نیافتاده است؟
بله.صددرصد بوده است اما خب نمیتوان نام برد.برای فیلمهایی چون «چه خوبه که برگشتی» داریوش مهرجویی،«پاپ» احسان عبدیپور،«ردکارپت» رضا عطاران،«مردن به وقت شهریور» هاتف علیمردانی و «آزمایشگاه» حمید امجد پوستر طراحی کردهام اما خیلی دیگر از فیلمها بوده که همیشه ایده طراحی پوسترشان در ذهنم نقش بسته بود اما به فعل در نیامد.