هنر و تجربه: مرکز ثبت و نگهداری فیلم‌نامه، آثار هنری و دیگر فنون سینمایی کار خود را به طور رسمی آغاز کرد.

شادمهر راستین به عنوان رییس هیات امنای این بانک در نشستی خبری که ۱۶ اسفندماه در خانه سینما برگزار شد، درباره پیشین بانک فیلم‌نامه توضیح داد:« بانک فیلم‌نامه از حدود ۲۰ سال پیش تاسیس شد و در زمان زنده‌یاد سیف‌الله داد ضمانت اجرایی گرفت، از این پس علاوه بر ثبت، امور نگهداری فیلم‌نامه‌‌، آثار هنری و دیگر فنون سینمایی را بر عهده دارد.»

او در ادامه افزود:«در اساسنامه جدید این بانک، تلاش‌های زیادی برای گسترده‌تر شدن فعالیت‌های آن صورت گرفته تا خلاهایی که وجود داشته به نحوی برطرف شوند. یکی از این خلاها، نبود حق تالیف و تصنیف است که در سینمای ما همواره وجود داشته و هم‌چنان به قانونی از سال ۱۳۴۸ ارجاع داده می‌شود، اما نکته اینجاست که حق تالیف تمام سینماگران در یک فیلم گستره‌ای دارد که از دو نهاد سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی که در این حوزه دخیل هستند، بالاتر می‌رود.»

راستین در ادمه به کم و کیف پیگیری آثار هنری و دیگر فنون سینمایی در این مرکز، اشاره کرد:« ثبت و نگهداری کلیه طرح‌ها، فیلم‌نامه‌های کوتاه، نیمه بلند، بلند، فیلم‌نامه‌های مستند، داستانی یا غیر داستانی، مجموعه‌های تلویزیونی دنباله‌دار یا اپیزودیک، فیلم‌نامه و تله تئاتر به شکل اورجینال یا غیر اورجینال، داستان‌های کوتاه، بلند، رمان و نمایش‌نامه که نویسندگان این آثار مایلند مبنای اقتباس سینمایی قرار گیرد، انواع بازی‌های رایانه‌ای، انواع ترانه، موسیقی، شعر، سرود، طراحی صحنه و لباس از جمله وظایف این مرکز است.»

این فیلمنامه‌نویس افزود: «بانک فیلمنامه، آثار هنری و فنون سینمایی ایران امیدوار است در راستای فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، از حمایت ویژه وزارت ارشاد، معاون فنی و اطلاعات رئیس‌جمهوری و سازمان استاندارد برخوردار باشد تا علاوه بر حمایت از حق مولف و مصنف، امنیت خلاقیت را نیز تحت پوشش قرار دهیم.» و  تاکید کرد:«هدف اصلی، احترام به حق تالیف است؛ حقی که باید به یک احترام عمومی تبدیل شود، چرا که در سایه این احترام است که خلاقیت رشد می‌کند و حفظ سرمایه شخصی با اقتدار صورت می‌گیرد.»

محمدعلی سجادی نایب رئیس هیات امنای این بانک هم با اشاره به خلا نبود مرکزی که به شکل متمرکز حقوق مولف را رعایت کند، افزود:«این وضعیت هنوز هم به نظر سست است چرا که با رفتن یک معاونت مانند آن چه در دوره قبل پیش آمد، می‌تواند متزلزل شود. کثرت موضوع و تمرکز بانک فیلم‌نامه درخانه سینما و این‌که باید حقی برای صنوف دیگر هم قائل شد، جریان را به این سمت پیش برد که آثار تالیفی دیگری هم ثبت شوند و به این ترتیب یک بانک فیلم‌نامه و آثار شکل گیرد. امیدوارم این بانک به آنچه در نظر دارد نه فقط در ایران بلکه در جهان هم به شکل قاعده‌مندی بتواند برسد.»

در این جلسه عبدالله اسفندیاری که به عنوان نماینده تهیه‌کنندگان سینمای ایران حضور داشت،او درباره بانک فیلم‌نامه گفت: «با نگاه دقیق به بانک فیلم‌نامه از آغاز تاکنون می‌توان به این حقیقت پی برد که بانک فیلم‌نامه همواره دارای یک شخصیت مستقل بوده و در حال حاضر هم چنین شرایطی دارد. اما در حال حاضر خانه سینما و وزارت ارشاد نیز در امور نگهداری، آثار هنری و دیگر فنون سینمایی دخیل هستند.»

اعضای هیات امنای مرکز ثبت و نگهداری فیلم‌نامه، آثار هنری و دیگر فنون سینمایی شامل فرید مصطفوی، شادمهر راستین به عنوان اعضای شورای مرکزی کانون فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران، مرتضی رزاق کریمی به عنوان نماینده هیات مدیره خانه سینما، محمد حیدری مدیرعامل موزه سینما به عنوان نماینده سازمان سینمایی، محمدعلی سجادی به عنوان نماینده کانون کارگردانان، عبدالله اسفندیاری به عنوان نماینده تهیه‌کنندگان، پروین صفری به عنوان نماینده انجمن طراحان صحنه و لباس، محمد سریر به عنوان نمایندگان آهنگسازان فیلم، روبرت صافاریان به عنوان نماینده مستندسازان هستند.