هنر و تجربه_شقایق طباطبایی: «انتهای زمین» و «از تهران تا بهشت» دو فیلم بلند ابوالفضل صفاری است. فیلم اول صفاری،حدود پس از هفت سال هنوز امکان اکران پیدا نکرده است ، اما  «از تهران تا بهشت» از مهرماه در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد فیلم درباره  زن جوانی به نام غزل بود که با همسرش دچار چالش شده و زندگیش رو به فروپاشی می‌رود  .مرد زن را ترک می کند و زن در جستجوی به دنبال شوهر، مسیری نمادین را طی می کند و در این سیر و سلوک به حقیقت ماجرا پی می‌برد .صفاری در این فیلم از بازیگرانی چون مهناز افشار، جعفر والی ،علیرضا خمسه و مهران احمدی استفاده کرده است.

دومین فیلم شما در گروه هنر و تجربه اکران شد، فرصت نمایش فیلم‌ها در این گروه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
فرصت نمایش در این گروه تجربه جدیدی بود و من خیلی راضی هستم. گروه هنر و تجربه تنها گروهی است که می‌خواهم فیلم‌هایم را در آن اکران کنم. بعد از ۶ ماه فعالیت آن احساس می‌کنم تشکیل این گروه اتفاق خوبی بوده است. تهران تا بهشت سه سال پیش در جشنواره فیلم فجر با ۱۷ دقیقه ممیزی اکران شد و آن‌طور که باید دیده نشد. پس‌ازآن در جشنواره خارجی که به نمایش درآمد  و از فیلم استقبال شد. زمان اکران آن در گروه هنر و تجربه هم بازخوردهای بهتری از زمان جشنواره دریافت کردم.

حمایت از نمایش فیلم‌ها تجربی و متفاوت در این گروه بر رونق تولید چنین فیلم‌هایی چه تأثیری دارد؟
من بعد از فیلم اولم نمی‌خواستم فیلم بسازم. فیلم اول من جوایز جهانی و داخلی بسیاری برد اما بعد از هفت سال هنوز در ایران اکران نشده است. حمایت از نمایش فیلم‌ها باعث می‌شود که احساس امنیت کنیم و بدانیم فیلمی که می‌سازیم در داخل کشور اکران می‌شود و مردم خودمان هم آن را می‌بیند و از این اتفاق برای ادامه فعالیت انرژی می‌گیریم.
در مدت اکران فیلم در گروه هنر و تجربه بازخوردی از تماشاگران عادی و سینمایی دریافت کردید؟ این بازخوردها در ادامه کار شما تأثیری دارد؟
بازخورد‌‌های خوبی داشتم و تجربه جدیدی برایم بود. من این فیلم را با مردم هم دیده‌ام، حتی زمان اکران فیلم در مشهد هم حضور داشتم. با این که تعداد سینما‌های هنر و تجربه کم بود از حجم استقبال تعجب کردم. تماشاگرانی که فیلم‌های هنر و تجربه را می‌بینند افرادی هستند که با سینما قهر بودند، مخاطب فعلی هنر و تجربه دانشجویان و روشنفکران هستند، بازخورد‌ها نشان می‌دهد هنر و تجربه  این مخاطبان را جذب کرده و بعد از سال‌ها آن‌ها با سینما آشتی کرده‌اند.

زمانی که یک فیلم تجربی را می‌سازید محدودیت‌های زیادی است و  با شرایط متفاوتی روبه‌رو هستید. بازخوردهایی که از مخاطبان گرفتم راضی‌کننده بود. مخاطبان هنر و تجربه بیشترشان علاقه‌مند به سینما و فیلم بین‌های حرفه‌ای هستند. ما دو نوع مخاطب داریم، یکی از آن‌ها به دنبال قصه و درام است و دیگری به دنبال تجربه در سینما. من به‌عنوان سینماگر تجربه‌ای کردم که این تجربه ممکن است موردحمایت قرار بگیرد. ما الان مشکلی که داریم این است که منتقدان  اغلب دنبال فیلم‌های قصه‌گو و درام  هستند ، هر فیلمی فارغ از این‌ شکل باشد در برابرش جبهه‌گیری می‌شود ، در صورتی که آثار  قصه‌گویی که ما می‌بینیم اغلب کپی فیلم‌های جهانی هستند . سینماگر مستقل در کار تجربی ممکن است با جبهه‌گیری خاصی روبه‌رو شود، اما در کار و ایده‌ مستقل است.

ارتباط مستقیم با تماشاگر، چه میزان به شناسایی نقاط ضعف و قوت فیلم شما کمک می‌کند؟
ده، پانزده سال پیش که سینما ایران را دنبال می‌کردید فیلم‌سازهایی را می‌دید که کارهایشان کاملاً مختص به خودشان بود. مثلا بیضایی را با امیر نادری مقایسه کنید، فیلم کیارستمی را ببینید. اما امروز ما به‌ندرت فیلم جدید و نویی می‌بینیم. مستقل سازان در ایران پیش از هنر و تجربه جدی گرفته نمی‌شدند و فیلم‌هایشان سال‌ها خاک می‌خورد. در صورتی که فیلم‌های این گروه ذائقه و تفکر بیننده را بالا می‌برد. یک نیروی جدید را وارد سینما می‌کند. فیلم‌هایی که با هزینه کمتری ساخته می‌شوند. این‌طوری می‌توانند استقلال خودشان را حفظ کنند و در آینده تحولی در سینما ایران به وجود بیاورند. این موج در آینده برای جوانان بااستعداد سینما قوت قلبی بخواهد بود.

اکران فیلم‌ها در گروه هنر و تجربه می‌تواند بر ذائقه تماشاگران  تأثیرگذار باشد؟
مخاطب سینما به دو دسته تقسیم می‌شوند، یکی تماشاگرانی که به سریال‌های تلویزیونی خو کرده‌اند خواستار همان فضا در سینما هستند . دیگری مخاطب‌هایی قدیمی ده‌پانزده سال پیش سینما . امروز  بعضی فیلم‌های مستقل بازیگر شاخصی ندارند اما مخاطب سینمایی‌شان را پیدا می‌کنند، مثل «چند مترمکعب عشق» که همین هفته فروشش به حدود یک‌میلیاردی می‌رسد. مخاطبان سینما جدی این‌گونه دوباره برمی‌گردند به سوی سینما فاخر، مثل مخاطبان فیلم «سگ‌کشی». باید توجه داشته باشیم که بیشتر جمعیت جوان دانشجو هستند و در ارتباط با سینما دنیا. اتفاقاتی که در گروه هنر و تجربه رخ می‌دهد بسیار خوب و خوشایند است و اگر این شیوه ادامه داشته باشد و آینده‌ای روشنی پیش روی ما خواهد بود.

حضور بازیگر‌های حرفه‌ای در کارهای تجربی  چه معایب و چه محاصنی دارد دارد؟
حضور عوامل حرفه‌ای بعضی محسنات و معایب را دارد. حسن آن این است که مخاطب پیامی داده می‌شود که به دیدن فیلم بیاید و در عین‌حال بر کیفیت فیلم هم تاثیر گذار است. از طرف دیگر در سینما ایران فقط کارگردان مستقل است، در دنیا وقتی بازیگری در فیلم مستقل بازی می‌کند در سطح کمتری و متناسب با فیلم تجربی دستمزد دریافت می‌کند. من در آلمان و برزیل هم تهیه‌کننده و کارگردان هستم بازیگر حرفه‌ای در فیلم مستقل مبالغ کمتری دریافت می‌کند. اما در ایران چنین  قاعده‌ای وجود ندارد .