
حضور حبیب ایل بیگی و امیرحسین علمالهدی در شبکه خبر
شوروشوق هنروتجربه،به سینمای بدنه هم وارد میشود
هنروتجربه: شامگاه چهارشنبه(۲۰ اسفند ۱۳۹۳) برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر صدا و سیما، به گفتوگو با حبیب ایلبیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و امیرحسین علمالهدی مدیراجرایی ودبیرشورای سیاستگذاری سینمای هنرو تجربه اختصاص داشت.
در ابتدای گفتوگو حبیب ایلبیگی به سوال مجری برنامه درباره وضعیت سینمای ایران در سال ۹۳ و این که آیا واقعا خوب بوده است یا خیر پاسخ داد:«خدا را شکر بعد از چند سال افت فروش و مخاطب در سینمای ایران، امسال هردوی این گزینهها به دو برابر رسیده است و سال ۹۳ به نسبت سال ۹۲ در این زمینهها افزایش چشمگیری دارد.در سال ۱۳۹۳ فروش سینمای ایران ۵۶ میلیارد تومان بوده است که به نسبت سال ۹۲ که فروش ۳۲ میلیارد تومان بوده، میتوان پیشرفت را دید.همچنین طی سال ۹۳ تعداد دوازده میلیون و هشتصدهزار نفر به سینماها رفتند اما در سال ۹۲ تعداد تماشاگران شش میلیون و نهصد هزار نفر بودهاند.چند سالی بود که میزان تماشاگران ما زیر ده میلیون نفر بود و با توجه به تلاشهایی که در سال گذشته صورت گرفت،ما در فکر رشد فروش و بالا رفتن تماشاگران سینما بودیم. لازم به ذکر است که طی دو سال اخیر بلیت سینماها افزایش قیمت نداشتهاست.»
امیرحسین علمالهدی در تکمیل صحبتهای ایل بیگی افزود:«در واقع بعد از دو سال گذشته که میانگین حدود ۳۱ تا ۳۳ میلیارد تومان در سینما فروش داشتیم، امسال فروشمان به نزدیک ۵۴ یا ۵۵ میلیارد تومان رسید. از منظر مخاطب هم رشد چهار،پنج میلیون نفری داشتهایم.به هرحال بعد از یک دوره نیمه خشک،امسال وضعیت آب و هوا در سینمای ایران خوب بود. که آن هم دو دلیل دارد مجموعه فیلمهایی که امسال اکران شد، نشانه این بود که بخش خصوصی به صورت جدیتری ورود پیدا کردهاست و بحث دیگر فضای روانی سینمای ایران بود،فضایی قابل احترام و رفتاری در شان سینماگران. در حقیقت هرچه فضای روانی در سینمای ایران مثبت باشد، فیلمها میتوانند هم خود را بیشتر بروز دهند و هم مخاطبان بیشتر به سینما میآیند. ولی اگر در سینما تنش وجود داشته باشد مخاطبان فیلمهای مورد علاقه خود را در رسانههای دیگر جستوجو میکنند.»
در ادامه این گفتوگو امیرحسین علمالهدی در پاسخ به این سوال که هنوز وضعیت با فضای آرمانی سال ۶۸ که حدود ۸۰ میلیون مخاطب داشتیم فرق دارد، توضیح داد:«در آن زمان فقط دو شبکه تلویزیونی بود و ماهواره و اینترنت هم نبود.پس اگر برخی از این شبکهها کنترل شود و با نمایش فیلمهای خارجی در کنار سینمای ایران؛ میتوانیم به استاندارد جهانی برسیم.وقتی فضا آرام باشد و فروش هم افزایش پیدا کند، آنگاه میتوانیم به سمت جذب سرمایه گذاری چه داخلی و چه خارجی برای ساخت و تکمیل زیر ساختها و سالنهای سینما برویم. بهطور قطع اگر این اتفاق بیفتاد، وضعیت خوب خواهد شد. البته در یک دوره ده تا پانزده ساله، زیرا در یک دوره چهارساله غیر ممکن است که بشود به این هدف رسید و سینماها یک برنامه طولانی مدت میخواهند.»
ایل بیگی در بخش دیگری از این برنامه درباره صحت خبر فروش میلیاردی بدون سود در سینمای ایران تاکید کرد:«به طور مسلم هزینه تولید فیلم نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است و اگر قرار باشد درآمد تهیه کنندگان را فقط از فروش فیلمها در نظر بگیریم،این حرف درست است.اما شاید بخشهای دیگری همچون پخش تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی بتواند به درآمدها کمک بکند. ولی اگر این امکان برای تهیهکنندگان وجود نداشتهباشد، شاید کمتر سرمایهگذاری کنند.به هرحال مراکز زیادی در عرصه تولید فیلم سرمایهگذاری میکنند. نکته دیگری که باید درباره فروش و حضور تماشاگران به آن اشاره بکنیم، حرکتی است که از جشنواره فیلم فجر سال گذشته برای دیجیتال کردن سالنهای سینما شروع شد. خوشحالیم که همه سینماها با توجه به عدالت فرهنگی، مجهز به سیستم دیجیتال هستند و فیلمها در سراسر کشور به نمایش درمیآیند. تا قبل از این مدتها سپری میشد که فیلمها به شهرهای کوچک برسند.نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که متاسفانه همه شهرها سینما ندارند و در یک روند نزولی، تعدادی از سینماها تعطیل شدهاند ولی خوشبختانه طی چند سال اخیر شاهد بازگشایی سالنهای سینما بودهایم که آنها هم به بحث فروش بسیار کمک کردهاند.بالطبع شهرداریها و مسئولان استانی باید کمک بکنند و این اتفاق، مطالبه سالنهای سینما از مردم است و یک عزم ملی میخواهد تا سینما رفتن به عنوان یک تفریح دسته جمعی به فرهنگ ما کمک کند.»
در ادامه این بحث علمالهدی در پاسخ به این سوال که هنر و تجربه برخی از سالنهای سینما را اشغال کرده است، توضیح داد:«هنر و تجربه بخشی از سینما است و نمیتوانیم بگوییم که ما این سینما را نمیخواهیم.سینما باید فرصت آزمون و خطا را داشته باشد و فیلمهای جوانان این مرز و بوم تا شلاق نفس تماشاگر به آن نخورد، نمیتوانند خود را ارزیابی کنند.بههر حال اگر قرار باشد سینما سیر صعودی را طی کند، به نیروی جوان نیاز دارد و ما در گروه هنروتجربه از بین صدوچهل هزار صندلی فعال سینما،فقط پانصد صندلی در اختیار داریم. بحث سینمای هنرو تجربه، در همین پنج ماه اخیر، چنان شوق و شوری به وجود آوردهاست که کمکم این شور و شوق به سینمای بدنه هم وارد میشود.مطمئن باشید در چند سال آینده یک ارتقا کیفی را خواهید دید که اثر سینمای هنر و تجربه خواهد بود.حمایت دولت از سینمای هنر و تجربه هم قسمتی از ذات دولت است که آرام آرام باید خود را از سینمای بدنه بیرون بکشد و به بحث زیر ساختها بپردازد. هنر و تجربه پرورش نیروی انسانی است و با بحث منافع ملی مرتبط است.اگر جوانان بتوانند فیلمهایشان را در همین مملکت بروز دهند، دیگر به دنبال رفتن به سراب آن ور آب نخواهند بود.»
سوال بعدی مجری برنامه درباره اکران نشدن فیلمهای خارجی در سال ۹۳ بود، که ایل بیگی به آن پاسخ داد:« با توجه به ظرفیتهای ما باید کاملا در خدمت سینمای ایران باشیم و جزو افتخارات ماست که فقط محصولات کشور خود را نمایش میدهیم.اگر تعدد سالن داشته باشیم، اکران فیلمهای خارجی برای آشنایی با سینما جهان به طور قطع مفید خواهد بود.»
علمالهدی نیز در اینباره اضافه کرد:«وظیفه دولت برقراری توازن است.مردم به ویترین متنوع سینمای کشور و درک کردن مضامین مختلف نیاز دارند،زیرا در ایران فرصت درک همه مضامین نیست.نمایش فیلم خارجی در ایران یک تهدید نیست، بلکه فرصت است.»
همچنین در ادامه امیرحسین علمالهدی از تعدادی از فیلمهای اکران نوروزی گروه هنروتجربه نام برد:«دو مستند آتلان و جایی برای زندگی،فیلم گاو داریوش مهرجویی و ده، پانزده فیلم کوتاه در تهران و شهرستانها به نمایش درمیآیند.»
در پایان این گفتوگو ایل بیگی درباره تناقض راجع به اعلام فروش فیلمها و خط قرمزها تاکید کرد که همه چیز باید با تعامل باشد.