
فیلم سیفالله صمدیان از ورکشاپ کیارستمی و اسکورسیزی
فیلمهای سیفالله صمدیان در اکران نوروز
هنر و تجربه: نمایش مجموعهای از فیلمهای سیفالله صمدیان در کنار هم یکی دیگر از برنامههای اکران گروه هنر و تجربه در نوروز است. مجموعه اول فیلمهای صمدیان در قالب بخش خاطرهها جای گرفته است. این مجموعه دو فیلم کوتاه «ایستگاه سفید»، «هنر کشتن» و دو فیلم مستند «تهران ساعت ۲۵» و «بم روز سوم، روز دهم» و یک مستند گزارشی از ورکشاپهای عباس کیارستمی و مارتین اسکورسیزی در مراکش را دربرمیگیرد.
سیفالله صمدیان عکاس و فیلمبردار باسابقه در هر دو حوزه عکاسی و سینما تجربههای فراوانی داشته است. خود او در مورد فعالیتش در این دوفضا میگوید: « عکاسی بهتر است یا فیلمسازی؟ این سوال همیشگی سی و چند ساله خیلیها از من و خودم از خودم بوده است. و چون هیچوقت جواب «علم یا ثروت؟» را به هیچکس حتی خودم ندادهام، خود به خود متقاعد شدهام که برای من فیلمسازی ادامه همان عکاسی است. عکاسی هنوز تنها عینکی است که همیشه بر چشم دارم و هنوز زیباترین پلی است که با جهان اطرافم میسازم.»
سیفالله صمدیان فیلم تهران ساعت ۲۵ را درباره صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۱۹۹۸ ساخت. فیلم از دقیقه ۷۶ بازی تاریخی ایران و استرالیا در ملبورن، دقیقهای که جریان بازی به نفع ایران تغییر کرد، آغاز میشود و با جشن مردم در خیابانها ادامه پیدا میکند و به ورود تیم ملی به استادیوم آزادی در حضور هزاران طرفدار فوتبال و از جمله ۵ هزار تماشاگر زن ختم میشود. «بم روز سوم، روز دهم» روایتی مستند از روزهای سوم و دهم بعد از زلزله در شهر بم است.
سیفالله صمدیان که فیلم ساختن برای سینما را با فیلمبرداری سوپر ۸ از تظاهرات روزهای انقلاب شروع کرده، فیلم کوتاه ۹ دقیقهای ایستگاه سفید را با تهیهکنندگی مرکز فیلم تصویر ساخته است. در خلاصه داستان این فیلم آمده «یک روز زمستانی در شمال تهران، برف سنگینی میبارد و زنی چتر به دست در انتظار رسیدن اتوبوس است.» اما بخش اعظم این سانس به فیلمی اختصاص دارد که صمدیان از ورکشاپ کیارستمی و اسکورسیزی در مراکش تهیه کرده است. زمان این فیلم ۵۲ دقیقه است و «روزی روزگاری در مراکش» نام دارد.