
کداک از فیلمسازان مستقل حمایت میکند
نولان، تارانتینو، اسپیلبرگ و حالا فیلمسازان مستقل
هنر و تجربه: کریستوفر نولان فیلم اخیرش «میانستارهای» را روی فیلمهای تولید کداک فیلمبرداری کرد. استیون اسپیلبرگ و کوئنتین تارانتینو هم به ترتیب فیلمهای «لینکلن» و «جانگوی زنجیرگسسته» را روی این نگاتیوها ثبت کردند؛ و البته تارانتینو فیلم جدیدش با عنوان «هشت منفور» را هم روی نگاتیو شرکت کداک خواهد گرفت.
با این حال آینده کداک و فیلم، که زمانی (پیش از ظهور تمامعیار فنآوری دیجیتال) بیرقیب بود، احتمالاً در دستان نامهای بزرگ و تولیدهای بزرگ استودیویی قرار ندارد و بیشتر میتوان روی فیلمهای کوچک و فیلمسازان مستقل حساب باز کرد.
شرکت «ایستمن کداک» از اوایل سال جاری، بستهی حمایتی «تولیدهای مستقل کداک» را در بریتانیا عرضه کرده است. این بستهی حمایتی شامل تجهیزات فیلمسازی از جمله دوربین و نگانیو، و همچنین خدمات لازم برای تبدیل نگاتیو به قالبهای ویدئویی میشود. قرار است این بستهی حمایتی از اواخر امسال در ایالات متحده هم عرضه شود تا فیلمسازان مستقل بیشتری امکان استفاده و بهرهمندی از آن را به دست بیاورند. در جریان جشنوارههای ساندنس و اِسلَمدَنس که در ماه ژانویه برگزار شدند، کداک هم حضور پیدا کرد و جایزههای را به فیلمسازان مستقل اهدا کرد.
اندرو ایونسکی، رییس و مدیرعامل بخش سرگرمی و صنعت فیلمهای تجاری کداک در این باره گفته است: «ما حسابی روی فیلمسازان مستقل تمرکز کردهایم. ما تلاش میکنیم تا همه را متوجه کنیم و به آنها بگوییم که محصولات کداک در دسترس شما هست.»
در هر صورت کداک این بخش از داستانش را پردهی سوم حضورش در صنعت فیلمسازی خوانده است؛ جایی که بعد از پرواز و موفقیت بزرگش و تجربهی یک سقوط پرشتاب، حالا نوعی بازگشت – یا حداقل ثبات را تجربه میکند. فیلمهای سلولوییدی در صنعت فیلمسازی تا مدتها موفقیت چشمگیری را برای کداک، که مرکزش در شهر روچستر در منطقهی کنت انگلستان است، به همراه آوردند و در واقع حلقهی فیلم این شرکت بود که با عرضه در بازار در سال ۱۸۸۹ شرایط را برای توماس ادیسن فراهم کرد تا دو سال بعد از آن دوربینش را ابداع کند.
«اپیزود اول جنگهای ستارهای: تهدید شبح» به کارگردانی جرج لوکاس، هم روی فیلم و هم با دوربینهای دیجیتال کیفیتبالا فیلمبرداری شد و زمانی که در سال ۱۹۹۹ به نمایش عمومی درآمد، اولین فیلم بلندی بود که به صورت گسترده و دیجیتالی اکران میشد. این آغاز دوران سخت و دشوار کداک در تولید فیلم بود. در سال ۲۰۱۴ این شرکت تقریباً ۴۵۰ میلیون متر فیلم تولید کرد که یک بیستوهشتم تولیدش در مقایسه با سال ۲۰۰۶ است.
منبع: یواسای تودی