
هنر و تجربه در رسانهها
علم الهدی: مشکلات سینمای ایران قابل حل است
هنر و تجربه: روز چهارشنبه ۲۶ فروردین ماه ۹۴ در بین مطالبی که روزنامهها و خبرگزاریهای کشور منتشر کردند مطالبی در ارتباط با فیلمهای اکران شده در گروه هنر و تجربه به چشم میخورد. مباحث شکل گرفته پیرامون مدیریت خانه سینما و نمایش فیلمهای کوتاه شاگردان کارگاههای عباس کیارستمی از موضوعاتی است که در بیشتر مطبوعات و خبرگزاریها منعکس شدهاند.
روزنامههای هنرمند و صبا اعتراض کاوه سجادی حسینی کارگردان فیلم «شب، بیرون» به پخش نشدن تیزر فیلمش در تلویزیون را پوشش دادهاند.
سجادی حسینی تنها امکان نمایش فیلمش را مطبوعات و فضای مجازی دانسته بود و از پخش نشدن تیزر فیلمش از سیما ابراز تاسف کرد. «از ابتدای اکران فیلم ما هیچ تیزری از تلویزیون برای آن پخش نشد. زمانی که تیزرمان را ارائه کردیم، تلویزیون اعلام کرد که آن را پخش نمیکند. بدون اینکه دلیل خاصی اعلام کند و من هیچ متوجه نشدم که چرا این تیزر پخش نمیشود»
امیرحسین علم الهدی دبیر شورای سیاستگزاری مدیر اجرایی گروه هنر و تجربه در یادداشتی در روزنامه بانی فیلم درباره مسائل و مشکلات مبتلابه سینمای ایران نوشته است. در قسمتی از این یادداشت آمده است: « همان گونه که توانستیم با کمک تدبیر مدیران و مشارکت سینماگران و همراهی منتقدان و نظارت کارشناسان دغدغهمند گره هزارپیچ عدم نمایش فیلمهای متفاوت و مستقل را در طرح سینمای «هنر و تجربه» (با تمام محاسن و معایب این طرح) باز کنیم، قطعا در حد بضاعت و قوه سینمای ایران میتوانیم بخش عمدهای از مشکلات سینما را در یک پروسه حداقل ۵ ساله حل کنیم.»
در ادامه این یادداشت به بخشهای متفاوتی از این مشکلات که سینما ایران به آن مبتلاست اشاره شده و در هر بخش اظهار امیدواری شده که با یک برنامه پنج ساله این مشکل هم قابل حل است. «با وجود اینکه مجموعه ساختار ادری و قوانین و مقررات سینمای ایران امکان رشد و توسعه سینما را سلب کرده است اما میتوانیم ظرف ۵ سال آینده نسبت به تغییرات اساسی با هماهنگی لازم با نهادهای بالادستی و قانونگزار به یک ساختار و مجموعه قوانین مترقی در حوزه سینما دست پیدا کنیم. این درست که سینمای ایران توانسته است در مجامع خاص و جشنوارهای حوزه بینالملل خود را به اثبات برساند اما با یک برنامهریزی مدون و اجرایی ضمن کادرسازی نیروی انسانی خبره در بازارهایی که تجمع جمعیت ایرانی داریم، میتوانیم ظرف ۵سال حضورمان را پررنگتر و در آینده و یا به صورت موازی به سایر بازارهای کشورهای مختلف ورود پیدا کنیم.»