
گفتوگو با تیام یابنده کارگردان impression-xps۱۶۰
فیلم کوتاه ،شخصیت مستقل دارد
هنر و تجربه: فیلم کوتاه «impression-xps160» به کارگردانی «تیام یابنده» در بخش فیلم کوتاه روز تجربی گروه هنر و تجربه در حال اکران است. این فیلم در جشنوارههای خارجی بسیاری به نمایش درآمده و توانسته است جوایز معتبری از جمله جایزه بهترین فیلم «جشنواره بینالمللی فیلم هالیوود آیلند کاتالینا-آمریکا» را از آن خود کند.
تیام یابنده در گفتوگوی خود با گروه هنر و تجربه از تجربه impression-xps160 صحبت میکند: «در بوشهر بزرگ شدهام. شهری که نیروگاه اتمی دارد و در این سالها درباره آن بسیار صحبت شده است.به عنوان یک فیلمساز معتقدم که باید دیدگاه ضد جنگ مردم و هنرمندان ایران به خوبی بیان شود». او سپس در خصوص ایده فیلم توضیح میدهد: «ایده کار نیز از همین نگاه ضد جنگ شکل گرفت. توانستم داستانی را طرح کنم که کاراکتر آن عکاسی است که کور شده و از دیدن همه زیباییها محروم شده است. در عین حال به یک عشق زمینی نیز اشاره شدهاست».
یابنده که بازیگر نقش اصلی فیلم هم هست، نگاهش به جهان اثرش را به این شکل توصیف میکند: «در این فیلم همواره دیدی آخرالزمانی داشتم و همه چیز طوری طراحی شد که فیلم در یک ناکجاآباد اتفاق بیافتد. بیشتر بحثم بر سر طبیعتگرایی بود و نگاه به این مساله برای در همه دنیا قابل تعمیم است. هنوز که هنوز است فاجعه هیروشیما و ناکازاکی و چرنوبیل دامن دنیا را گرفته است. همه دغدغه من سینمای جنگ است. اتفاقا موضوع فیلم دیگرم که برای اکران در گروه هنر و تجربه «رنگان ۹۹» فرستادهام نیز به جنگ میپردازد».
کارگردان impression-xps160 همچنین درباره تولید فیلم کوتاه خود توضیح میدهد: «من و گروهم به هم اعتماد کردیم و برای ایجاد فضای ملتهب فیلم یک پروداکشن بزرگ را راه انداختیم. استفاده از نورهای بلکلایت برای تلقین وضعیت خاص در فیلم از ترفندهایی بود که اجرایی کردیم. پیشتولید اثر بیش از یک ماه طول کشید و مدت فیلمبرداری نیز چهار روز زمان برد. لایه زیرین فیلم در مورد عشق است. حرفی که میخواستم در این فیلم بزنم نیز همین موضوع عشق است. هیچ چیز نمیتواند عشق را از بین ببرد حتی یک بمب هستهای. در سینمایی که دنبال میکنم مرگ و رویا همیشه حضور دارند. در این فیلم همه چیز در فضاسازیها اتفاق میافتد و دیالوگی رد و بدل نمیشود. سعی کردم در ۱۰ دقیقه فیلم حرف خود را بزنم».
به اعتقاد یابنده فیلم کوتاه را نمیتوان یک تجربه صرف دانست: «سوء تعبیری که همیشه در مورد آثار کوتاه وجود دارد همین نگاه تجربی به آثار است. باید دانست که فیلم کوتاه برای خود یک شخصیت مستقل دارد و دارای هویت است. ممکن است یک فیلمساز بخواهد تا آخر عمر فقط فیلم کوتاه کار کند. در مورد این فیلم باید بگویم برای آن یک پروداکشن در نظر میگیرم و نمیتوان به آن یک تجربه نگاه کرد».
این کارگردان در پایان ضمن ابراز خرسندی از نمایش فیلم خود در گروه هنر و تجربه میگوید: «از گروه هنر و تجربه بابت حمایتی که از آثار مستقل میکند، تشکر میکنم. نمایش فیلمها دیگر فقط محدود به جشنوارهها نیست و این اتفاق قابل توجهی است. میتوان گفت با اکران این فیلمها سواد بصری مخاطبان نیز تقویت میشود. فیلمهای خوب این دوره از سینمای ما به دو دسته تقسیم میشوند. یکی فیلمهای برجسته سینمای بدنه و دسته دیگر فیلمهای گروه هنر و تجربه که به نوعی بهترین فیلمهای سینمای ایران هستند. به همین خاطر از گروه هنر و تجربه که با من تماس گرفتند، بسیار خوشحال شدم». از نظر یابنده سینمای ایران به تنوع در ژانر احتیاج دارد: «استقبال گسترده مخاطبان از گروه هنر و تجربه نشان میدهد که چقدر جای خالی ژانرهای مختلف در سینمای ما حس میشود. چیزی که در این میان بیش از هرچیز دیگر به من انرژی داد این جذب مخاطب به سینماها برای دیدن ژانرهای مختلف بوده است. متاسفانه تمرکز بر روی درامهای اجتماعی باعث خستگی مردم شده است».