هنر و تجربه، رضا حسینی: چندی پیش از جاش لیک به عنوان رییس جشنواره فیلم پورتلند دعوت شد تا در میزگردی با عنوان «رسیدن به بالاترین شانس موفقیت در جشنواره‌ها» در حضور دیگر برنامه‌ریزان و بانیان سایر جشنواره‌ها صحبت کند. او برای کسب آمادگی از دیگر هم‌قطارانش راهنمایی گرفت و با توجه به تجربه‌های آن‌ها در مراحل مختلف کارشان، فهرستی از توصیه‌ها و نظرهای آن‌ها را تنظیم کرد که در ادامه به صورت عنوان‌بندی‌شده آن‌ها را مرور می‌کنیم.
۱- پیش از ارائه درخواست حضور در یک جشنواره تحقیق کنید
آلن لافِیو (جشنواره فیلم و موسیقی هلز هَف مایل): «برنامه‌های سال‌های قبل جشنواره‌هایی را که می‌خواهید در آن‌ها شرکت کنید به‌دقت مطالعه کنید. چون حضور در جشنواره‌‌هایی که علاقه‌ای به ژانر و نوع فیلم شما ندارند کار واقعاً بیهوده‌ای است.»
شانن فرانکلین (جشنواره بین‌المللی فیلم ناپل): «همیشه باید وب‌سایت و برنامه‌های قبلی هر جشنواره‌ای را بررسی کنید. در این مورد می‌توانید از دیگر دوستان فیلم‌سازتان هم کمک بگیرید و نظر آن‌ها را درباره این‌که حضور در کدام جشنواره‌ها برای فیلم شما خوب است سؤال کنید.»
پیتر بکستر (اِسلَم‌دَنس): «حتماً این موضوع را بررسی کنید که چند درصد از فیلم‌ها به جشنواره دعوت شده‌اند و چند درصد قرار است از بین فیلم‌هایی که ارائه می‌شوند انتخاب شوند. این طوری بهتر شرایط را درک می‌کنید و متوجه درصد شانس و موفقیت‌تان هستید. اگر جشنواره‌ای این اطلاعات را در اختیار شما قرار نمی‌دهد پس به احتمال قوی در صورت ثبت‌نام و پرداخت مبلغ ورودی، پول‌تان را دور ریخته‌اید.»
۲- تا کاملاً از حاضر شدن فیلم‌تان مطمئن نشده‌اید، برای حضور در جشنواره‌ای اقدام نکنید
کریستوفر هالند (جشنواره فیلم آتلانتا): «هر وقت بهترین نسخه‌ی فیلم‌تان آماده شد و دیگر کاری باقی نماند، دست به کار ارائه فیلم‌تان به جشنواره‌ها شوید.»
۳- برای رسیدن به یک عنوان خوب و مناسب، و توضیح‌های مربوط به فیلم‌تان وقت کافی صرف کنید
اِشون بانیچسن (جشنواره فیلم انیمیشن NW): «دیگر از عنوان‌هایی مانند “مادر” و “جعبه” و “هدیه” استفاده نکنید… این‌ها که کهن‌الگو نیستند! فقط مشتی عنوان بی‌مزه و فراموش‌شدنی‌اند. هر سال فیلم‌های بیش‌تری را می‌بینم که با همین اسم‌ها به جشنواره ارائه می‌شوند.»
مایکل دانِوِی (جشنواره فیلم ساراسوتا): «روی توضیح و داستان فیلم‌تان کار کنید! فقط یک خلاصه داستان ارائه ندهید. از کلمه‌های در قالب پیرنگ و توضیح درباره فیلم‌تان بهره بگیرید که ژانر، لحن و فضای فیلم‌تان را شرح می‌دهند. فیلم‌تان را با این کلمه‌ها و توضیح‌ها طوری معرفی کنید که من کنجکاو و خواهان تماشای آن شوم.»
۴- پیش از ارائه‌ی درخواست، به یک استراتژی جشنواره‌ای برسید

تام هال (جشنواره فیلم مانت‌کلر): «همیشه یک طرح درست‌وحسابی برای کاری که می‌خواهید با فیلم‌تان بکنید داشته باشید. فیلمی را الگو قرار دهید که استراتژی جشنواره‌ای آن را تحسین می‌کنید. مثل الگوی‌تان عمل کنید و با شرکت در جشنواره‌های مشابه، روابط بیش‌تری به دست بیاورید و…»
آن چیسن (جشنواره بین‌المللی فیلم هامپتنز): «هدف نهایی‌تان از حضور در جشنواره‌ها را مشخص کنید و در این باره تحقیق کنید که آیا جشنواره‌هایی که می‌خواهید در آن‌ها حاضر شوید با استراتژی جشنواره‌ای شما هم‌خوانی دارند.»
۵- پذیرفته نشدن در جشنواره را به یک موضوع شخصی تبدیل نکنید.
مایکل دانوی (جشنواره فیلم ساراسوتا): «پذیرفته نشدن در یک جشنواره را به عنوان بازتابی بر اثرتان حساب نکنید؛ گاهی وقت‌ها یک فیلم واقعاً خوب فقط به این دلیل به جشنواره‌ای راه پیدا نمی‌کند که مناسب برنامه‌ی آن سال نیست؛ به همین سادگی!»
برد ویلک (جشنواره بین‌المللی فیلم سیاتل): «اگر از پذیرفته نشدن فیلم‌تان در جشنواره به‌وسیله‌ی ایمیلی از سوی یکی از برنامه‌ریزان و بانیان جشنواره مطلع شدید، توصیه من این است که غرور را کنار بگذارید و با پیام کوتاهی از آن‌ها تشکر کنید که فیلم شما را دیده‌اند و برای آن‌ها و جشنواره‌ی آتی‌شان آرزوی موفقیت کنید. اگر این کار خیلی دشوار است، دست‌کم به گروه انتخاب و برنامه‌ریزی حمله نکنید و سلیقه‌شان را زیر سؤال نبرید!»
مت مارکستین (جشنواره فیلم رِد راک): «جشنواره‌های فیلم محل اجتماع و آشنایی و هم‌نشینی هستند نه مکانی برای برنده شدن یا راه یافتن به آن. یک بار در جشنواره‌مان به سراغ فیلم‌سازی رفتیم که به آن دوره راه پیدا نکرده بود؛ از او خواستیم تا به ما اجازه بدهد که فیلمش را تحت عنوان «یکی از بدترین‌های…» نمایش دهیم. او از این ایده استقبال کرد و چند سال بعد با فیلم دیگری به جشنواره راه پیدا کرد و در نهایت جایزه‌ای را برنده شد. نکته اخلاقی: فیلم شما می‌تواند به خاطر کارگردانی، داستان‌گویی، یک بازیگر یا صرفاً به دلیل رفتار حرفه‌ای شما در ذهن‌ها باقی بماند. فقط همه چیز به این بستگی دارد که شما چه‌طور بازی می‌کنید.»
پل اسبریتزی (جشنواره فیلم لس‌آنجلس): «اگر انتخاب نشدید، ناامید نشوید، پند بگیرید.»
۶- به رسانه‌های اجتماعی نفوذ کنید
برد ویلک (جشنواره بین‌المللی فیلم سیاتل): «اگر ممکن است قبل از جشنواره و در زمان حضور در آن، حضور رسانه‌ای فعال (و مثبتی) داشته باشید.»
استفانی ال فین (جشنواره فیلم ۴۸ساعت و جوایز فیلم وینتر): «در جریان جشنواره صفحه‌ی فیسبوک‌تان را فعال نگه دارید و مرتب توییت بزنید. در این مواقع همواره جشنواره را در پست‌های‌تان “تگ” کنید. پست‌های متعدد و مجدد می‌توانند به دیده شدن فیلم‌تان کمک کنند.»
۷- از فیلم‌سازان هم‌قطارتان حمایت کنید
برد ویلک (جشنواره بین‌المللی فیلم سیاتل): «سعی کنید رهبر روحیه‌بخشی برای فیلم‌سازان هم‌قطارتان در جریان جشنواره باشید. بله، شاید رقابتی در جریان باشد ولی شما حالا حالا‌ها کار دارید و این مسیری است که باید بارها از آن عبور کنید. پس مثبت باشید و روابط‌تان را از ابتدا درست بنا کنید. در نهایت یک یا دو نفر برنده خواهند بود ولی تنها بازندگان واقعی کسانی هستند که روابط درست و سالمی با دیگر فیلم‌سازان احتمالاً بزرگ آینده برقرار نمی‌کنند.»
۸- آدم خوشایند و معقولی باشید
دن براولی (جشنواره فیلم کوکالوروس): «با برنامه‌ریزان و بانیان جشنواره‌ها رفتار معقولی داشته باشید و آدم خوشایندی باشید. آن‌ها تمام تلاش خودشان را می‌کنند تا دیگران بتوانند فیلم شما را ببینند. بیش‌تر جشنواره‌ها سعی می‌کنند همه فیلم‌هایی را که به دست‌شان می‌رسد تماشا و بررسی کنند و رابطه‌شان با فیلم‌سازان بخشی از تصمیم‌شان نباشد. خود من دوست دارم فیلم‌هایی را به دیگران نشان بدهم که فکر می‌کنم کار درستی انجام می‌دهند یا ایده خوبی برای جهان دارند.»
دیدری هاج (جشنواره مستند فول فریم): «ارتباط برقرار کنید. ایمیل‌ها را جواب بدهید. مهلت‌ها را رعایت کنید و بی‌برنامه نباشید. خوشایند و دوست‌داشتنی باشید.»
۹- در دسترس باشید و روابط‌تان را حفظ کنید
استفانی ال فین (جشنواره فیلم ۴۸ساعت و جوایز فیلم وینتر): «بعد از پایان دوره برگزاری جشنواره هم با دفتر جشنواره در ارتباط باشید. اگر فیلم‌تان جایزه‌های دیگری برد یا پخش‌کننده پیدا کرد یا گفت‌وگو و مطلب خوبی درباره‌اش به چاپ رسید، به جشنواره ایمیل بزنید و آن‌ها را هم مطلع کنید. احتمال بالایی دارد که آن‌ها این اخبار و مطالب را در وب‌سایت یا صفحه‌ی فیسبوک‌شان منتشر کنند و شما بیش‌تر دیده شوید. به‌علاوه، آن‌ها کنجکاو دیدن فیلم‌های بعدی شما خواهند شد و شاید بتوانند در خصوص اطلاع‌رسانی کمک‌تان کنند.»
منبع: ایندی‌وایر

برچسب‌ها: