هنر و تجربه: کارگاه تخصصی «تولید مشترک، اصول و روش‌ها» درسی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ظهر یکشنبه( ۶ اردیبهشت)توسط «پیت رایو» در سالن شماره ۳ پردیس ملت برگزار شد. پیت رایو در این برنامه به ارائه مجموعه‌ای اسلاید و نمایش چند کلیپ پرداخت و در این میان از لزوم تولید مشترک فیلم میام ملت‌های مختلف سخن گفت. به اعتقاد رایو تولید مشترک فیلم چندان سخت نیست و خیلی گران تمام نمی‌شود: «باید تولیدات مشترک انجام شود و نباید به هزینه‌های آن فکر کرد. فیلمی نخواهید داشت مگر این فیلم مشترک داشته باشید.»

این تهیه‌کننده نیوزلندی به بررسی دیدگاه سینماگران اروپایی به تولید مشترک پرداخت و تاکید کرد که به طور کلی سینمای جهان دارد به سمت و سوی تولید مشترک فیلم میان کشورها پیش می‌رود. او سپس گزارشی از وزارت میراث فرهنگی نیوزیلند را نشان داد که نشان می‌داد تولیدات مشترک در سینمای این کشور دو برابر تولیدات داخلی آن است: «برای این فیلم‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری صورت می‌گیرد و توزیع‌کنندگان فیلم در نهایت ۴ برابر درآمد بیشتری دارند.»

او در عین حال تصریح کرد: «در این میان تنها انگیزه مالی مورد بحث نیست بلکه بحث فراتر از این حرف‌هاست. این تولیدات به تبادل فرهنگی و اکران‌های داخلی نیز کمک می‌کند».

رایو با تاکید بر اینکه تولیدات مشترک به توعی روابط دیپلماتیک است، گفت: «این قراردادها بیشتر به نفع صنعت فیلم است و کم‌تر مقاصد سیاسی مورد نظر است. این تفاهمات به بین دو وزیر و متولیان فرهنگی به راحتی انجام‌شدنی است. برای تولید مشترک بین دو کشور بهتر است اسنادی امضا شود چرا که اگر این قراردادها امضا نشود بودجه‌ای نیز برای ساخت این آثار تعلق نخواهد گرفت.»

رایو با یادآوری یک تولید مشترک غیر رسمی میان دو کشور نیوزیلند و آلمان که محصول ۲۰۰۲سال   بود، در خصوص هزینه‌ها و درآمدهای این فیلم نیز صحبت کرد و افزود: «این فیلم در عین اینکه یک تولید مشترک بود، حتی یک بازیگر آلمانی هم نداشت و تنها تدوین‌گر فیلم برای تدوین به آلمان سفر کرد. فیلم در کشورهای مختلف با فروش بسیاری همراه بود و در نهایت باعث شد یک قرارداد رسمی میان دو کشور امضا شود.»

او سپس فهرستی از قراردادهای مشترک کشورش با کشورهایی نظیر استرالیا، کانادا، چین، دانمارک، فرانسه، آلمان، هند و… برای حاضران نمایش داد: «برای مدتی ریاست یک کمپانی در چین را برعهده داشتم و ۷ سال از عمر خود را برای تولید مشترک میان چین و نیوزیلند صرف کردم.»

رایو در بخش دیگری از صحبت‌های خود فیلم سینمایی «تتوئیست» را به عنوان محصول مشترک ناموفق میان نیوزیلند و سنگاپور معرفی کرد: «تمام این فیلم در نیوزیلند فیلم‌برداری شده بود و کشور نیوزیلند ۹۶ درصد از هزینه ۵/۵ میلیاردی فیلم را برعهده داشت و این درحالی است که کم‌ترین سهم برای شرکت در یک تولید مشترک ۲۰درصد است. اگرچه من چندان در جزئیات این فیلم وارد نشدم، اما شاید تفاوت فرهنگی بین نیوزیلند و سنگاپور باعث شد تا آن‌ها در مرحله پبیش از تولید دیدی حرفه‌ای نداشته باشند. قاعدتا سنگاپوری‌ها می‌خواستند هم در زمینه متن و هم در بحث مالی سهم بیشتری در این فیلم داشته باشند. اما خواسته‌هایشان محقق نشد و حتی به جای دو فیلم توافق شده یک فیلم را با مشارکت نیوزیلند ساختند که آن هم کیفیت چندانی نداشت.»

او  با اشاره به این‌که بازیگر نوجوان این فیلم به عنوان جوان‌ترین نامزد اسکار بازی کرده است ،گفت:«از نظر من این اثر هم نمونه ناموفقی از تولید مشترک سینمایی بین دو کشور است.».

او هم چنین فیلم سینمایی «کریسمس مبارک آقای لارنس» را که در ژاپن ساخته اما هزینه تولید آن توسط نیوزیلند تامین شده است را نمونه‌ای ناموفق دیگری در این حوزه دانست : «هیچ سند رسمی برای این تولید مشترک این اثر وجود نداشته است. ارباب حلقه ها در نیوزیلند که به نوعی تولید مشترک غیررسمی محسوب می شود. چون پیتر جکسون خود نیوزیلندی است و ایده های اصلی را خود نیوزیلندی‌ها ارائه کرده‌اند».

رایو در پایان با بیان اینکه قصد پرداختن به جزئیات را ندارد از پیش تولید دو فیلم سینمایی به صورت تولید مشترک نیوزیلند با کشورهای روسیه و هند خبر داد.