هنر و تجربه : وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر  پیشنهاد‌های خود را برای برگزاری بهتر و ارتقا کیفیت این جشنواره ارائه داد.

متن کامل سخنان علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است:
شما به سرزمینی پای نهاده اید که میراث دار فرهنگ و تمدن چند هزار ساله و مهد فرهنگ و تمدن در خاورمیانه است و مردمان آن، به میهمان نوازی و هنر شهره‌اند و آوازه علم و دانش فناوری آنان عالم گیر است.

بر این باوریم که تعالی دانش و فرهنگ و هنر جز با تعامل و تبادل فکر و اندیشه امکان‌پذیر نیست و در این میان صنعت سینما با توجه به نقش انکارناپذیر آن در فرهنگ، یکی از درخشان‌ترین پدیده‌های عصر حاضر است که با گستردگی، آثار ژرفی بر جای می‌نهد و به نزدیکی فرهنگ‌های مختلف کمک می‌کند.

ما بر این باوریم که عالی دانش و فرهنگ و هنر جز با تعامل و تبادل فکر و اندیشه با سایر ملت ها امکان‌پذیر نیست و در این میان صنعت سینما با توجه به نقش انکارناپذیر آن در انتقال فرهنگ یکی از درخشان ترین پدیده های عصر حاضر است که با گستردگی و سرعت نفوذ زیاد، آثار ژرفی بر جای می‌نهد و به نزدیکی فرهنگ‌های گوناگون کمک می‌کند. ویژگی بارز سینمای ایران باورها و داشته‌هایی است که بر گرفته از حقیقت وجودی انسان و تلاش او برای رسیدن به سعادت است؛ سعادتی که خواسته همه ادیان و فرهنگ ها و یکی از آرمان های فطری بشر است؛ از این رو توانسته است جایگاه جهانی بیابد و در سطح جهان برای خود مخاطبانی را کسب کند.

جشنواره بین المللی فیلم فجر تلاش می‌کند از پنجره هنر هفتم به نیازهای روحی بشر گرفتار در بحران هویت، پاسخ دهد و این همان ویژگی است که این جشنواره را نسبت به دیگر جشنواره های بین المللی متفاوت می‌سازد. در جهانی که هنوز به رغم همه پیشرفت‌ها و نوآوری‌ها، تروریست، خشونت و دیکتاوری، مردم را می‌آزارد، سینمای درد آشنا و منطق بر وجدان بشری، مورد پسند آزادی‌خواهان و حق‌طلبان جهانی خواهد بود.

من این جشنواره را یکی از جنبه‌های بارز دیپلماسی فرهنگی می‌دانم که می‌تواند رابطه ای نزدیک و تنگاتنگ با ملت های جهان برقرار کند و امیدوارم این توافق نهایی ایران و قدرت‌های جهانی در زمینه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران و رفع برخی محدودیت‌های بین المللی، جهشی چشمگیر در سینمای ایران رخ دهد و به تبع آن این جشنواره نیز شاهد استقبالی شگرف باشد.

در این دوره فیلم هایی متنوع از فرهنگ های مختلف ارائه شد؛ فیلم هایی که به لحاظ مضمونی و محتوا، کاملا متفاوت بود اما همگی برای تحقق یک هدف مشترک حضور یافتند.
مشارکت سینماگران از ۵ قاره جهان بیانگر تنوع و تکثر ایده ها و جایگاه سینمای ایران و گونه خاص سینمایی آن است. این ویژگی بارز سینمای ایران است که فیلم هایی را از همه فرهنگ ها می پذیرد بدون آن‌که از حضور فیلم های کشورهای ثروتمند یا صاحب سینما ذوق زده شود و یا با حضور سینماگران کمتر شناخته شده بی رغبتی نشان دهد بدین ترتیب در این جشنواره امکان مشارکت و حضور سینماگران مولف و خلاق از گوشه و کنار دنیا بهتر فراهم آمد. طراحی موضوعی و هدفمند فیلم ها در سه بخش سینمای سعادت، جلوه گاه شرق و هنر و تجربه ابتکار هوشمندانه و دقیقی بود که امکان رقابت فیلمسازان از فرهنگ ها و گرایش های مختلف را به بهترین وجه تسهیل نمود و از این منظر باید به صاحبان این ایده و طراحان آن تبریک گفت. علاوه بر این، امسال بازار فروش فیلم با تغییرات پیش بینی شده از رونق خوبی برخوردار بود و بدون تردید در آینده با بهره گیری از این تجربه، استقبال از این بخش بیشتر خواهد شد.

من این جشنواره را دوران شکوفایی سینمای آینده‌نگر و حقیقت‌گرا می دانم که سینماگرانش دغدغه صلح و سعادت بشری را دارند و به عاقبت و عافیت انسان می‌اندیشند.

هنرمندان گرانقدر، مدیران محترم
برای ارتقاء جشنواره در دوره‌های بعدی پیشنهاداتی دارم که به اختصار به آن می پردازم:
نخست آنکه؛ هرچند سه بخش سینمای سعادت، جلوه گاه شرق و هنر و تجربه تا اندازه ای بیانگر رویکرد جشنواره است اما به نظر می رسد این جشنواره باید طرفدار و حامی ذائقه و مضمونی مشخص باشد و همه علاقه مندانی را که به گونه ای با این مضمون مرتبط هستند به سوی خود جذب کند؛ مضمونی برگرفته از همان ویژگی های سینمای ایران که در دنیا شناخته شده است؛گرایش به اخلاق، صلح، دوستی، تحکیم خانواده و موارد دیگری که در دایره چنین سینمایی می‌گنجد.
دوم آنکه؛ حضور عوامل اصلی فیلم های خارجی و منتقدان صاحب نام، جذابیت این رویداد بین المللی را دو چندان خواهد کرد و انتظار می رود در سال های آینده بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ بدیهی است میهمانان خارجی باید برنامه محور باشد و برنامه‌ها از پیش به مخاطبان اعلام شود. جشنواره فجر تنها یک رویداد هنری نیست بلکه یکی از مظاهر دیپلماسی فرهنگی و نماد فرهنگ و هنر و ایران در برابر سینمای جهان است.
سوم آنکه؛ گاهی دیده می شود که آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم. سینماگران شناخته شده ایرانی در سینمای بین الملل، پرشمارند. سینماگرانی که دل در گرو عظمت و سربلندی ایران داشته و برای هر گونه همکاری آمادگی دارند. باید از ظرفیت چنین هنرمندانی به نحو مناسب استفاده شود. در این دوره جای بسیاری از هنرمندان صاحب نام ایرانی، حتا به عنوان میهمان، خالی بود؛ همانگونه که جای خالی دانشجویان رشته هنر و هنرجویان سینمای جوان نیز احساس می شود.
چهارم آنکه؛ اهالی رسانه و خبرنگاران، رکن اساسی هر نوع رویدادی هستند. ضمن تشکر از همه خبرنگاران و عکاسان داخلی و خارجی، مناسب است در کنار دعوت عمومی از اهالی رسانه، از خبرنگاران و عکاسان رسانه های مشهور جهان نیز در جشنواره های آینده دعوت شود. حضور این افراد و شخصیت حقیقی و حقوقی آنان بر اعتبار جشنواره خواهد افزود.
پنجم آنکه؛ اگر می خواهید جشنواره بین الملل فیلم فجر در دوره جدید خود، به جایگاهی شایسته ارتقاء یابد، رعایت استانداردهای تعریف شده در برگزاری یک رویداد هنری، الزامی بوده و از اهمیت ویژه ی برخوردار است. آماده سازی زیرنویس انگلیسی فیلم های خارجی، اطلاع رسانی و راهنمایی دقیق مخاطبان، اعلام برنامه های منتقدان و عوامل فیلم های خارجی و بسیاری از موارد دیگر باید قبل از آغاز جشنواره به دقت برنامه ریزی و کنترل شود.

و بالاخره؛ بدیهی است از کاستی های جشنواره امسال ناشی از زمان اندک برای برنامه ریزی آن بوده است. از این رو از دبیر محترم جشنواره می خواهم از فردا تمامی هم خویش را برای تنظیم تقویم دقیق برنامه سال آینده به کار بندد. باید مراقبت کرد که توجه و تمرکز بر بخش ملی جشنواره که در بهمن ماه برگزار می شود ما را از برنامه های بخش بین الملل غافل نکند.
در پایان لازم می دانم از هیات انتخاب و اعضای داخلی و خارجی هیات داوران، که خود از سینماگران برجسته و صاحب نام هستند و کار دشوار قضاوت را برعهده داشتند، صمیمانه تشکر و سپاسگزاری نمایم. همچنین از همه هنرمندان و سینماگران ایرانی که در این چند روز وظیفه میزبانی از سینماگران میهمان را عهده دار بودند، تشکر می کنم. از رییس محترم سازمان سینمایی، معاونان و مدیران این سازمان، دبیر و اعضای دبیرخانه و همه کسانی که به نحوی در برگزاری این رویداد، به ویژه برگزاری مستقل آن نقش داشتند، قدردانی کنم و امیدوارم این جشنواره در سال های آتی به جشنواره ای با جایگاه ویژه در صحنه رویدادهای سینمایی تبدیل شود.