هنر و تجربه -رضا حسینی:در سال‌های اخیر استفاده از مشوق‌های مالیاتی، از جمله مصونیت مالیاتی (tax shelter)، تخفیف‌های مالیاتی یا اعتبار مالیاتی (tax credit)، به منظور افزایش تولیدات صنایع سمعی‌بصری و سینما، به سیاست رایج و محبوبی در سراسر جهان و اروپا تبدیل شده است. اما این مشوق‌های مالیاتی واقعاً چه‌قدر مؤثر هستند؟ و تأثیرشان بر صنعت چه‌قدر است و آیا فراتر هم می‌روند؟جواب این سؤال‌ها را می‌توانید در گزارشی بیابید که توسط «دیده‌بان سمعی‌بصری اروپا» (European Audiovisual Observatory)، که بخشی از شورای اروپا در استراسبورگ است، ارائه شده است.
در این گزارش همه‌ی برنامه‌ها و طرح‌های مربوط به مشوق‌های مالیاتی موجود در اروپا آمده و خلاصه‌ای از ارزیابی‌هایی در این زمینه تا پایان سال ۲۰۱۴ جمع‌آوری شده است؛تا تحلیل جامعی از تأثیرات مشوق‌های مالیاتی روی سرمایه‌گذاری‌هایی حاصل شود که در تولید فیلم و آثار سمعی‌بصری انجام می‌شوند. علاوه بر این، گزارش موجود چشم‌اندازی از تأثیر مشوق‌های مالیاتی از نقطه‌نظری کاملاً اروپایی به دست می‌دهد که حاصل یک تحلیل تطبیقی کمی و کیفی است. در ادامه گزیده‌ای از این گزارش تحلیلی را مرور می‌کنید:
آمار روبه‌رشدِ طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به مشوق‌های مالیاتی در اروپا
در سال‌های اخیر به طور روزافزون و قابل توجهی بر تعداد برنامه‌ها و طرح‌های مربوط به مشوق‌های مالیاتی عملیاتی در قاره اروپا افزوده شده است. همان طور که اعداد و ارقام نشان می‌دهند این رشد در چند سال اخیر چشم‌گیرتر از قبل بوده است. بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ کشورهای اروپایی دوازده مشوق مالیاتی جدید برای حمایت از تولیدات سینمایی، تلویزیونی و بازی‌های ویدئویی ارائه کرده‌اند که رقم طرح‌های حمایتی عملیاتی در هفده کشور اروپایی را تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ به هفده مورد می‌رساند.
در میان طرح‌های جدید ترجیح بر تخفیف‌های مالیاتی بوده است تا مصونیت‌های مالیاتی. از هفت طرح جدیدی که ارائه شده‌اند، شش طرح شامل تخفیف‌های جدید است و یک مورد مصونیت مالیاتی به همراه دارد. البته این برنامه‌ها در کشورهای مختلف تفاوت‌هایی دارند. به عنوان مثال در انگلستان مشوق‌های مالیاتی حوزه‌های تازه‌ای مانند بازی‌های ویدئویی را در بر می‌گیرد و در بلژیک درصد سود و تشریفات اداری شرایط بهتری پیدا کرده‌اند. در ایتالیا هم سیستم اعتبار مالیاتی که به صورت سالانه بود از ۲۰۱۳ دائمی شده است. فرانسه هم به‌تازگی طرح‌های مربوط به اعتبار مالیاتی را بهینه کرده تا بیش‌تر و بهتر تهیه‌کنندگان مختلف را جلب کند.
مشوق‌های مالیاتی و افزایش آمار تولید
گزارش نشان می‌دهد که مشوق‌های مالیاتی به‌وضوح در اغلب کشورها باعث افزایش تولید شده‌اند و به طور کامل (یا تقریباً به طور کامل) از همه ظرفیت‌های موجود استفاده شده است. این موضوع به طور طبیعی مزایای اقتصادی خودش را به همراه داشته و بهره‌وری را بالا برده است. البته این وضعیت می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های تولید هم بشود. از این رو، طرح‌های جدید باید همراه با استراتژی‌هایی برای افزایش ظرفیت‌های زیرساختی و نیروی انسانی باشند.
در ضمن این گزارش تحلیلی نشان می‌دهد که در نظر گرفتن مشوق‌های مالیاتی چه‌طور و به چه میزان باعث افزایش آمار تولید محصولات سینمایی در کشورهای دارای مشوق‌های مالیاتی و معدود کشورهای فاقداین برنامه‌ها شده است. به طور متوسط تولیدات سینمایی کشورهای دارای مشوق‌های مالیاتی شش صدم درصد از تولید ناخالص داخلی آن‌ها را تشکیل می‌دهد، در حالی که این رقم برای کشورهای بدون مشوق، یک صدم درصد است.
تأثیر مشوق‌های مالیاتی بر اشتغال
آمار و ارقام نشان می‌دهد که معرفی و ارائه هر مشوق مالیاتی تأثیر چشم‌گیری بر افزایش اشتغال دارد. به عنوان نمونه، در فرانسه بررسی‌ها نشان می‌دهد که مشوق‌های مالیاتی مختلف باعث رشد ۳۸ درصدی اشتغال در صنعت سینما از سال ۲۰۰۴ به بعد شده‌اند؛ این آمار برای تلویزیون افزایشی ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.
منبع: سینمای اروپا

1

2

برچسب‌ها: