هنر و تجربه :آیدا پناهنده کارگردان فیلم «ناهید» با اولین ساخته بلند سینمایی خود در این جشنواره کن حضور دارد.سایت رسمی جشنواره فیلم کن مصاحبه‌ای با او انجام داده و درباره نحوه شکل‌گیری ایده ناهید و علایق سینمایی پناهنده پرسیده است.

پناهنده درباره نحوه شکل‌گیری ایده فیلم اشاره داشته است : «برای سال‌ها، هر زمان که من و همکارم، ارسلان امیری،  شروع به نوشتن فیلم‌نامه می‌کردیم، همواره  یک زن با پسری سرکش و یاغی به ذهنمان می‌آمد، سعی می‌کردیم این زن را وارد داستان کنیم. داستان هیچ‌گاه آن‌گونه که می‌خواستیم از آب در‌نمی‌آمد ، تا این‌که داستان این زن شکل گرفت. هر دوی ما در خانواده‌هایی بدون حضور پدر بزرگ شدیم. ما شاهد مبارزه مداوم مادرهایمان بودیم، که تلاش می‌کردند خودشان را به عنوان زنانی مستقل در جامعه  ایران اثبات کنند.»

این کارگردان جوان درباره بازیگران فیلم عنوان داشته :«ساره بیات(ناهید) بازیگر بااستعداد و درخشانی است، همه ما بازی او را در فیلم “جدایی نادر از سیمین” از اصغرفرهادی به یاد داریم. من نمی‌خواستم ساره زن مظلومی که در “جدایی” می‌دیدیم باشد، و در طول ساخت فیلم این نکته را مدام تکرار می‌کردم. ساره بازیگر حساسی است که می‌تواند احساسات مختلفی را بدون اینکه حرفی زده باشد، منتقل کند. پژمان بازغی(مسعود) در بازیگری به بلوغ رسیده و تجربه زیادی دارد. هنگام فیلم‌برداری، به هوش و ابتکار او غبطه می‌خوردم. او پیشنهادها و نظرات مرا زود درک می‌کرد و بی‌درنگ اجرایشان می‌کرد. ارتباط احساسی او با دیگر بازیگران خوب بود.»

پناهنده هم‌چنین سینمای ایران را چنین توصیف کرده است :«در خاورمیانه ایران تنها کشوری است که سینمایش را به تمام جهان صادر می‌کند. کیارستمی، فرهادی، بنی‌اعتماد و بسیاری دیگر افراد، نقش بزرگی در گسترش مرزهای فرهنگ ما بازی کرده‌اند. ما به راحتی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها نمی‌توانیم فیلم بسازیم، چون به اندازه آنها سرمایه نداریم. »

او هم چنین زندگی را مهم‌ترین منبع الهام خود خوانده است :«در تمام فیلم‌هایی که من ساخته‌ام، بزرگترین منبع الهامم خود زندگی بوده است. چیز دیگری که بدون آن زندگی من بی‌معنا می‌شود، ادبیات است. من فیلم‌های تارکوفسکی، برگمن، کیارستمی، عیاری، اُزو، میزوگوچی، کوروساوا، بیلی وایلدر، جین کامپیون، کوبریک و کاپولا را بارها دیده‌ام.»