هنر و تجربه-رضا حسینی:یکی از خوانندگان نشریه‌ی «فیلم‌ساز» در قالب ایمیل پرسش ساده‌ای را برای اسکات مکالی مطرح کرده است. او در مدرسه‌ی فیلم‌سازی تحصیل کرده و بعد از نوشتن و ساختن چند فیلم کوتاه، یک فیلم‌نامه بلند بر اساس تخیلاتش و بدون خودسانسوری ناشی از محدودیت بودجه و امکانات تولید نوشته است. در نتیجه فیلم‌نامه نهایی بزرگ‌تر از آن چیزی است که خودش بتواند از پس تولید آن به شیوه‌های فیلم‌سازی کم‌هزینه و مستقل برآید. سؤال او این است: «حالا باید چه کار کنم؟» به‌سادگی می‌شود پاسخ‌هایی داد که در قالب کلام راحت‌اند ولی به‌راحتی نمی‌شود به آن‌ها رسید. مثل این‌که «یک تهیه‌کننده پیدا کن!» یا «یک مدیر برنامه بگیر!» اما ارسال نسخه‌های مختلف فیلم‌نامه برای دیگران و انتظار کشیدن برای این‌که فرد دیگری فیلم‌نامه شما را بسازد (یا به شما بگوید که چرا آن را نمی‌سازد) فقط یکی از راه‌های موجود است. در ادامه می‌توانید درباره ده کاری بخوانید که می‌شود در این شرایط انجام داد. فقط این موضوع را در نظر داشته باشید که این فهرست جامع نیست و با توجه به شرایط نویسنده/کارگردانی نوشته شده است که می‌خواهد اولین کارش را به سرانجام برساند و خارج از نظام استودیویی فعالیت می‌کند.
۱- فیلم‌نامه‌تان را غلط‌گیری و اصلاح کنید

این کار را باید خودتان انجام دهید و سپس از یکی از دوستان نکته‌بین‌تان بخواهید که آن را دوباره انجام دهد. این کار خیلی مهم است.
۲- فیلم‌نامه را به افراد مورد اعتمادتان بدهید و نظر و برداشت‌شان را جویا شوید

صبور باشید. زمان می‌برد تا فیلم‌نامه‌ی شما خوانده شود. بعدش دوستان‌تان را ترغیب کنید که نظرات و راهنمایی‌های صادقانه‌شان را در اختیار شما قرار دهند. از آن‌ها دقیقاً سؤال کنید که کدام بخش‌ها را دوست داشته‌اند و از چه قسمت‌هایی خوش‌شان نیامده است. حتی یک جلسه دورخوانی برگزار کنید و بعدش پرسش‌وپاسخ راه بیندازید. شخصاً از این مرحله متنفرم اما باید اعتراف کنم که بعضی وقت‌ها سودمند است. در واقع اگر می‌خواهید فیلم‌نامه‌تان مورد توجه حرفه‌ای‌های این صنعت قرار بگیرد باید این مرحله را انجام بدهید. همه استودیوها و اغلب کمپانی‌ها خوانندگانی را استخدام می‌کنند تا از آن‌ها درباره سیناپس و باقی عناصر فیلم‌نامه از جمله مضامین و شخصیت‌ها و… نظرخواهی کنند. شما هم می‌توانید این کار را انجام بدهید و با استخدام یکی از این افراد ببینید نظر یک حرفه‌ای درباره فیلم‌نامه شما و بازاریابی آن چیست.
۳- فیلم‌نامه را بر اساس بازخوردها بازنویسی کنید

بعد از این‌که نظرات را درباره تأثیرگذاری داستان، نمودار احساسی و تغییرات شخصیت‌ها در طول قصه، تروتازگی دیالوگ‌ها، عناصر ناخوشایند و دافعه‌برانگیز داستان و… جمع کردید، فیلم‌نامه را بر اساس آن‌ها بازنویسی کنید. باورتان نمی‌شود اگر بگویم فیلم‌نامه‌های خیلی زیادی خوانده‌ام که در واقع پیش‌نویس اولیه بوده‌اند. آشکار است که نویسندگان آن‌ها به عمق جهان و شخصیت‌های‌شان راه پیدا نکرده‌اند و دست به شناسایی و ترمیم نقاط ضعف فیلم‌نامه‌شان نزده‌اند. به یاد داشته باشید که نویسندگی مهارت است و بازنویسی مهارتی مرتبط اما مجزا. باید هر دو را انجام دهید.
۴- اجتماعی باشید

«دوستان + خانواده + انگیزه شروع کار + واگذاری امتیازهای اثرتان» به الگوی موفقی برای غالب فیلم‌های مستقل کم‌هزینه تبدیل شده است. برای این‌که سرمایه‌گذاری جمعی جواب دهد باید اجتماعی باشید. چه یک صفحه فیسبوک، یا یک وب‌سایت، یا اکانت توییتر (یا همه) به شما کمک می‌کند که با دیگران در ارتباط باشید و اعتمادشان را برای سرمایه‌گذاری جلب کنید.
۵- فرد مناسبی را برای زمان‌بندی و تعیین بودجه تولید فیلم‌نامه استخدام کنید

برآوردتان از بودجه هر چه‌قدر هست، فردی آشنا به مخارج و شرایط تولید را استخدام کنید. اگر رقم بودجه‌ی شما هفت یا هشت رقمی است، کسی را به کار بگیرید که با بیمه «تکمیل فیلم» (completion bond: بیمه‌ای که تضمین می‌کند فیلم‌برداری به طور کامل انجام شود و جبران هزینه‌های پیش‌بینی‌ناپذیر از هر نوع را بر عهده می‌گیرد) در کمپانی مورد نظرتان آشنا و پذیرای آن باشد. اگر کسی را نمی‌شناسید یا نمی‌توانید هزینه‌ی آن را پرداخت کنید، می‌توانید با مطالعه‌ی کتاب‌های «بودجه‌های ویدئویی و سینمایی» و «تهیه‌کننده تا تهیه‌کننده» به قلم مورین راین، خودتان یاد بگیرید و این کار را انجام دهید. در نهایت فیلم‌نامه را بر اساس زمان‌بندی و بودجه‌ی مشخص‌شده بازنویسی کنید.
۶- فهرستی از بازیگران تهیه کنید و/یا مسئول انتخاب بازیگران استخدام کنید: اگر بودجه کافی برای استخدام یک مسئول انتخاب بازیگران حرفه‌ای ندارید می‌توانید سراغ دستیارها و مشاوران این رشته بروید. مطمئن باشید اگر فیلم‌نامه‌تان واقعاً خوب باشد حتی می‌توانید آن‌ها را به رایگان مجاب به همکاری کنید چون آن‌ها نیز انگیزه‌ها و فرصت‌هایی برای پیشرفت لازم دارند. اگر هم قصد استفاده از بازیگران جدید یا نابازیگران را دارید با افراد آشنا به این حوزه‌ها مشورت کنید و به مکان‌های لازم برای یافتن این دست از بازیگران مراجعه کنید.
۷- به سراغ تهیه‌کننده‌ها بروید

اگر نمی‌توانید بروید و خودتان هم از پس تهیه‌کنندگی برنمی‌آیید، فرد جوان و مشتاقی را برای این سِمَت پیدا کنید. اگر کارنامه تهیه‌کنندگان مستقل موفق را مرور کنید می‌بینید که در اولین کارشان همیشه یک کارگردان شانسش را با آن‌ها آزموده است. در ضمن، خودتان دنبال جور کردن پول و سرمایه لازم برای تولید فیلم‌تان بروید و منتظر نباشید دیگری این کار را برای شما انجام بدهد. پیدا کردن سرمایه‌گذار هم کاری است مثل بقیه کارها؛ و طبیعی است که بدون ارتباطات اجتماعی می‌تواند کار بسیار دشواری باشد. دنبال آدم‌هایی بروید که سوژه‌ی فیلم‌تان برای آن‌ها الهام‌بخش است.
۸- «مود ریل» درست کنید

قبلاً توجهی به «مود ریل» یا «کتابچه حال‌وهوای بصری فیلم» نداشتم اما این روزها خیلی مد شده است. برای این کار می‌توانید از صحنه‌های دیگر فیلم‌ها یا شاید فیلم‌های آزمایشی که گرفته‌اید استفاده کنید و آن‌ها را طوری کنار هم تدوین کنید که حال‌وهوا و لحن فیلم‌تان را بیان کنند.
۹- همکارانی برای خودتان دست‌وپا کنید

نمی‌توانید تنهایی فیلم بسازید پس دنبال یک فیلم‌بردار و تدوینگر بااستعداد باشید.
۱۰- اثرتان را به کارگاه‌هاو برنامه‌های حمایتی معرفی کنید یا در رقابت‌هاشرکت دهید

کارگاه‌های ساندنس، فیلم ایندیپندنت و برنامه‌ی حمایتی تریبیکا از جمله سازوکارهای حمایتی فیلم‌سازان هستند که می‌توانند به طرق مختلف به شما کمک کنند و در نهایت شما را به هدف‌تان برسانند. با حضور در رقابت‌ها هم ممکن است فیلم‌نامه‌ی شما مورد توجه قرار بگیرد و دست‌آخر تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار پیدا کنید.

برچسب‌ها: