هنر و تجربه: صحبت‌های حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در روز شنبه ۱۶ خردادماه ۹۴ مورد توجه عمده روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها قرار گرفت. بیشتر مطبوعات از این میان به بخشی از صحبت‌های ایوبی توجه نشان دادند که از اکران محدود فیلم های خارجی سخن گفته بود. ایوبی در گفتگو با شبستان در این باره گفت: «عدم حضور فیلم‌های خارجی در ایران به خاطر مضمون نیست. حتمافیلم‌های جذاب بسیاری داریم که قابل نمایش هستند بلکه برای حضور این فیلم‌ها یک مساله کلی وجود دارد که سینماگران ایرانی تصور می‌کنند با توجه به محدودیت‌های فراوانی که در تعداد سالن‌های سینما داریم ورود فیلم‌های خارجی ممکن است این فضای محدود را از آن‌ها بگیرد و بازارشان را از دست بدهند. مشکل اصلی این رابطه است.»
اخبار مربوط به اختتامیه و جوایز جشنواره شهر نیز از اخباری بودند که انعکاس زیادی در مطبوعات این روز داشت.
اکران فیلم‌های خارجی در گروه هنرو تجربه سوالی بود که از غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش پرسیده شد. سخنگوی شورای صنفی نمایش با اظهار بی اطلاعی از نحوه اکران گروه هنر و تجربه گفت: «اکران فیلم‌های هنر و تجربه جدای از شورای صنفی نمایش است و شورای صنفی از چگونگی نحوه اکران فیلم‌های این گروه هیچ اطلاعی ندارد.» غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: «طبق آئین‌نامه شورای صنفی نمایش به جز فصل تابستان سینماهای گروه آزاد می‌توانند در هر فصل یک فیلم خارجی اکران کنند.».
کیانوش عیاری کارگردان باتجربه سینما در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اکران فیلم «خانه پدری » گفت هنوز خبری از اکران این فیلم نیست و خانه پدری در خواب زمستانی به سر می‌برد. عیاری اظهار امیدواری کرد این فیلم زودتر اکران شود و مخاطبان خودش را جذب کند.
روزنامه بانی‌فیلم از پایان مرحله تصحیح رنگ فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» در پراگ پایتخت جمهوری چک خبر داد. امین جعفری فیلم‌بردار این فیلم که پشت دوربین فیلم‌های دیگر مجید برزگر نیز قرار گرفته است درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: «اخیرا فیلم‌برداری یک شهروند کاملا معمولی را به پایان رساندم و شرایطی پیش آمد بتوانیم در تولید این فیلم با کشور چک مشارکت داشته باشیم. به همین خاطر تصحیح رنگ در پراگ به سرانجام رسید. این برای اولین بار است که یک فیلم مستقل توانست در شرایطی بهتر مراحل فنی را بگذراند و از این نظر تجربه خاص و خوبی بود.»
شمس لنگرودی شاعری که این روزها فیلم «پنج تا پنج» را در نوبت اکران و فیلم «احتمال باران اسیدی» را در انتظار دریافت پروانه نمایش دارد در گفتگویی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده از فیلم اول و مشکلات مربوط به اکران فیلم دوم گفت. شمس لنگرودی که حالا دیگر فقط به عنوان شاعر مطرح نیست بلکه در چند فیلم بلند سینمایی هم بازی کرده است، درباره چگونگی حضورش در فیلم «پنج تا پنج» و جذابیت فیلم‌نامه پیشنهادی گفت: «پیش از موضوع جذابیت فیلم نامه “پنج تا پنج”، پیشنهاد آقای کیانیان بود که برایم مهم بود؛ ایشان به من پیشنهاد بازی در این فیلم را دادند و وقتی که دیدم خودشان هم در این فیلم بازی می‌کنند و مشاور هنری فیلم هم هستند، من پذیرفتم.»
لنگرودی از دورنمات به عنوان نکته‌سنجی بزرگ یاد کرد و افزود: «دورنمات فیلسوف بدبینی است که از دایرۀ جذابیت هولناکش هیچ راه رهائی نیست. او دقیقا بر مصائب پر رنجی انگشت می‌گذارد که دوست نداری بشنوی. او بی‌رحمانه تو را معذب می‌کند. ما برای زندگی نیاز به توجیهات دروغ داریم، او همه را برملا می‌کند.»
شاعر مجموعه «باغبان جهنم» که تصمیم دارد بازیگری را در سینما ادامه دهد، درباره همکاری‌اش با کارگردان‌های جوان سینما مانند تارا اوتادی یا بهتاش صناعی‌ها گفت: «برای اینکه جوان سر پر شوری برای تغییر دارد. اوست که فکر می‌کند “چرخ برهم زنم ار غیر مرادم گردد”، بعد سن که بالا می‌رود می‌گوید “رضا به داده بده وز جبین گره بگشا”. اوست که فکر می کند جهان را عوض خواهد کرد. بعد که دو دستی می چسبد چیزی تغییر نکند؛ می‌نشیند و به گذشته افتخار می‌کند.»
شمس لنگرودی هم‌چنین در ارتباط با مشکلاتی که به نظر می‌رسد گریبان‌گیر اکران فیلم احتمال باران اسیدی شده گفت: «ارزش فیلم “احتمال باران اسیدی”، از جمله در لغزندگی معنائی یا به اعتباری در ایهام‌هایش است. دو چیز در هنر بد است: ابهام و صراحت. و هر دو از ناتوانی است. علم است که می‌باید هر چه بیشتر روشن و صریح باشد، چون قصدش روشن کردن مطلبی است که مولفش گمان می‌کند برای خودش روشن شده و حالا می‌خواهد برای دیگران هم روشن کند. اما هنر بعد از این مرحله است. یعنی مرحله‌ای که بعد از غور بسیار در مطلبی هنرمند حس می‌کند ” در اندرون من خسته دل ندانم چیست” و سعی می‌کند که آن را به بهترین وجه “بیان” کند.»

شمس لنگردوی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: «هنرمند نمی‌خواهد چیزی را برای کسی روشن کند چون برای خودش هم روشن نیست؛ پس کسی که به یک وجه اثر هنری می پردازد، باید یقین کند که این تنها برداشت او از آن اثر است و الزاما قابل تعمیم نیست. به نظرم اگر هم مشکلی برای “احتمال باران اسیدی” پیش آمده باشد، از این نوع است و دلیل ندارد که قابل حل نباشد. البته غم انگیز است فیلمی که آن‌قدر در جشنواره از آن ستایش شده است، اینطور دچار مسائل حاشیه‌ می‌شود. این فیلم را مردم باید ببینند.»

برچسب‌ها: