هنروتجربه/سوگند نیازمند:اکران فیلم‌های هنر و تجربه در سینما‌ها، با یک آیین همیشگی آغاز می‌شود و آن هم امضای پوستر اصلی فیلم‌ها، توسط هنرمندان و سینماگران است. شاید این مراسم سبب‌ساز این باشد که در طراحی پوستر فیلم‌های هنر و تجربه هم نهایت خلاقیت و دقت را به خرج دهند تا بهترین‌ها را به منصه ظهور بگذارند.در عرصه طراحی پوستر فیلم‌های گروه هنر و تجربه چهره‌هایی دیده می‌شوند که بیشتر بر مفهوم تکیه دارند و نشانی غلط به کارگردان نمی‌دهند . پیام اسکندری یکی از آن‌هاست. او متولد مهر ماه سال ۱۳۶۴ در تهران و دارای مدرک فوق لیسانس معماری و فوق لیسانس زیبایی شناسی‌ و ارتباطات تصویری از دانشگاه (EMU) در قبرس شمالی است. او طراحی پوستر فیلم «فردا» به کارگردانی مهدی پاکدل و ایمان افشاریان که در گروه هنر و تجربه در حال اکران است، و «اعترافات ذهن خطرناک من» به کارگردانی هومن سیدی که به زودی قرار است در این گروه اکران شود را به عهده داشته است. با اسکندری به بهانه طراحی برای دو  فیلم تجربی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در زیر می‌خوانید:

با توجه به طراحی پوستر برای دو فیلم تجربی،طراحی برای سینمای تجربی چه تفاوتی با سینمای بدنه دارد؟

من مدت زمان زیادی بود که ایران نبودم و تازه به کشورم برگشتم و متاسفانه آشنایی چندانی با سینمای تجربی‌ ندارم، به همین خاطر ترجیح میدهم که نظری هم در این مورد ندهم. اما یکی از دلایل من برای پذیرفتن طراحی پوستر این فیلم‌ها آشنا بودن و دوستی‌ای بود که بین من و کارگردانان این فیلم‌ها برقرار است و احترام زیادی را برای آنان قائلم.

در طراحی پوستر چه نکاتی را مدنظر قرار می‌دهید و چه مقدار با کارگردان مشورت می‌کنید؟

در طراحی پوستر اتفاقی که برای من خیلی ضروری است و سعی می‌کنم به درستی انجامش دهم این است بیشتر از روی ایده فیلم و مفهوم داستان طراحی می‌کنم، زیرا برای مخاطب باید یک رابطه مستقیم با پوستر و قصه فیلم برقرار شود و این مسئله بسیار مهم است. به طور قطع برای طراحی پوستر باید ارتباط مستقیمی‌ با خالق اثر وجود داشته باشد. این ارتباط مستقیم با کارگردان کار را به جلو  می‌برد و باعث پیشرفت دو چندان در طرح نهایی خواهد شد.

به نظر شما چرا طرحی پوستر در ایران ‌آن‌طور که باید جدی گرفته نمی‌شود؟

باز هم برمی‌گردیم به پاسخ سوال اولم. متاسفانه چون مدت‌ها دور بودم نمی‌توانم پاسخی قطعی در این باره بدهم. اما چیزی که واضح است پیشرفت سینمای ایران در این عرصه است. من امیدوارم که از این پس هم به طراحی پوستر بیشتر اهمیت دهند. انشالله که روز به روز بهتر ‌می‌شود و به سمت موفقیت گام برمی‌دارد.

بعد از دیدن فیلم «فردا»به عنوان طراح چه المان‌هایی از فیلم در ذهنتان پررنگ آمد؟

خب همانطور که می‌دانید درون‌مایه اصلی فیلم فردا مرگ است که باید به درستی در فضای پوستر هم نشان داده می‌شد و به آن اشاره می‌کرد. وقتی قرار شد برای فردا پوستر طراحی کنم، بعد از دیدن فیلم یکی‌ از بیشترین المان‌هایی که در ذهنم مصور شد فرار از مرگ و حس زیبای یک مادر به فرزند خود بود که سعی کردم با تلفیق آن‌ها کمی از این احساسات را در فضای پوستر نشان دهم. من در طرح پوستر فردا سعی‌ کردم از رابطه درختان جنگل با عمر انسان‌ها استفاده کنم.

فردا 4فردا

و اما در پوستر اعترافات…کاملا می‌توان خشم درون فیلم را دید و حس کرد، چگونه با طراحی چشمان نقش اصلی فیلم این حس را در مخاطب ایجاد کردید؟ و آیا خشم نهفته در پوستر خواسته کارگردان بود؟

در طراحی فیلم اعترافات نیز سوژه پوستر از روی یکی‌ از ایده‌های اصلی‌ فیلم طراحی شد و این هم باید اضافه کنم که اگر پوستر چنین حسی را القا می‌کند بخش زیادی را مدیون صورت پر کاریزمای آقای سیامک صفری و گریم آقای مهرداد میرکیانی است و اگر در القای چنین حسی موفق شدم، خوشحالم. زیرا همانطور که گفتم توانسته‌ام بین فیلم و پوستر یک رابطه مستقیم ایجاد کنم. زیرا این پوستر است که باید آیینه تمام نما فیلم باشد.

برای اعترافات… ما با دو پوستر مواجه هستیم، یکی طراحی چشمان سیامک صفری و دیگری که گویی نسخه تکامل یافته پوستر اولی است که با حروف تو در توی نام فیلم کامل شده.چرا تصمیم گرفتید که اینگونه تغییر شکل یابد؟

برای پوستر فیلم اعترافات با کارگردان فیلم، آقای سیدی طرح‌های مختلفی‌ اتود زده شد و طرح اصلی‌ پوستر همان پوستر اولی است که مشاهده کرده‌اید، ولی‌ طرحی که با حرف‌های در هم پیچیده طراحی شده بود، طرحی بود که به اشتباه در جشنواره به عنوان پوستر اصلی‌ فیلم نشان داده شد. اما من در هر دو طرح تا جایی که توانستم سعی خودم را کردم که بتوانم مفهوم اصلی‌ فیلم‌ها را برسانم و امیدوارم که موفق عمل کرده باشم.

poster eterafateterafat - poster

  نظرتان درباره اکران فیلم‌های تجربی در این گروه چیست؟

با این‌که باز هم نمی‌توانم به طور دقیق نظر بدهم اما تا به حال هر فیلمی که در این بخش دیدم را دوست داشتم و از تماشایش لذت بردم.

این که در فیلم‌های تجربی اجباری در طراحی سر بازیگران وجود ندارد، دست طراح را  بازتر می‌گذارد؟

به طور کلی اتفاقی‌ که دوست دارم ایجاد شود این است که برای هر فیلمی دو پوستر طراحی بشود. یکی‌ برای قسمت تجاری و دیگری از روی مفهوم فیلم. زیرا هر فیلمی احتیاج به بخش تجاری هم دارد. البته من صلاح نمی‌بینم که در این مورد نظر بدهم ولی‌ فکر می‌کنم اگر پوسترهای اصلی فیلم‌ها از روی مفهوم خود فیلم شکل بگیرد بسیار بهتر است، چون بیشتر در ذهن باقی می‌ماند. به طور مثال تا الان هزارها پوستر فیلم طراحی شده است که من به شخصه بیشتر پوستری را به یاد دارم که از روی ایده فیلم کار شده تا اینکه به قول شما سر بازیگران باشد.

دوست داشتید برای چه فیلم‌هایی پوستر طراحی کنید اما هرگز به شما پیشنهاد نشد؟

خدا را شکر تا الان در کارهایی که دوست داشتم حضور داشته باشم، قسمت شده و کار کردم. امیدوارم لیاقت این را داشته باشم که با  کارگردان‌های موفق ایرانی کار کنم که به نظرم اگر این اتفاق بیفتد برای من نعمت بزرگ و زیبایی است.