هنر و تجربه-رضا حسینی:پیتر کرک در مطلبی که برای سایت «ایندی‌وایر» نوشته از تجربه‌های فیلم‌سازی و فیلم‌برداری در یک کشور در حال توسعه گفته است و این‌که چه‌طور با انجام این کار در اولین فیلم بلندش با عنوان «سلام ابدی»  که در مانیل فیلمبرداری شد، به طور حیرت‌انگیزی توانست در هزینه‌های فیلم مستقلش صرفه‌جویی کند. او در این‌ متن  برای هم‌قطارانش هشت توصیه در نظر گرفته است تا آن‌ها را از دام‌هایی که سر راه‌شان قرار دارد آگاه کند.

 
در کشورهای آسیایی چند آگهی بازرگانی کار کردم. بلندترین فیلمی که ساخته بودم ۴۸ دقیقه زمان داشت. با خودم فکر کردم ساختن یک فیلم بلند چه‌قدر می‌تواند سخت باشد. بیش از یازده سال بود که کارگردانی می‌کردم و به همین خاطر فکر کردم تجربه کافی برای همه فرصت‌هایی دارم که در اختیارم قرار می‌گیرند. اما به‌سرعت فهمیدم که این طور نیست. قصد ندارم اتفاق‌های ناگواری که برایم پیش آمده را برای‌تان تعریف کنم،در عوض فهرستی از مهم‌ترین کارهایی را آماده کرده‌ام که یک فیلم‌ساز باید در جریان تولید اولین فیلم مستقلش در کشورهای خارجی به یاد داشته باشد.
۱- یک مدیر فیلم‌برداری محلی به اندازه وزنش به طلا ارزش دارد
خودم را یک آدم وفادار می‌دانم و نشانه‌اش هم این‌که پنج سال بود با یک مدیر فیلم‌برداری کار می‌کردم. وقتی او برای «سلام ابدی» مشغول پروژه دیگری بود و نتوانست با ما همکاری کند، حسابی گیج شدم. وقتی در مانیل (پایتخت فیلیپین) زندگی می‌کردم، دوستی مرا به یک مدیر فیلم‌برداری محلی با نام نوئل تِهانکی معرفی کرد. او آن قدر به فیلم ما کمک کرد که دست‌آخر به این نتیجه رسیدم که بدون او نمی‌توانستیم فیلم را بسازیم! او با معرفی راه‌های میانبر حسابی باعث صرفه‌جویی در زمان شد. شناخت او از لوکیشن‌های فوق‌العاده، نور و… بسیار ارزشمند بود. او حلقه‌ی ارتباطی ما با عوامل محلی هم بود چون ما چندان با زبان تاگالوگ آشنایی نداشتیم. به همه این دلایل، استخدام یک مدیر فیلم‌برداری محلی را به‌شدت توصیه می‌کنم.
۲- یک کمپانی فیلم‌سازی محلی برای همکاری پیدا کنید
خیلی مهم است که یک پایگاه واقعی داشته باشید تا بتوانید در آن‌جا کارهای‌تان را برنامه‌ریزی کنید، راش‌ها را مرور کنید، تمرین کنید و در مجموع تولیدتان را پیش ببرید. این کار را در اتاق هتل نمی‌توانید انجام دهید. پس قبل از ورودبه یک کشور خارجی، یک کمپانی فیلم‌سازی محلی برای همکاری پیدا کنید. درباره نیازها و مقدار بودجه‌تان کاملاً شفاف باشید. کارهای قبلی آن‌ها را ارزیابی کنید تا به شناخت درستی از آن‌ها برسید. بله، حضور و کمک آن‌ها هزینه‌بر است اما داشتن فضایی برای تمرین، امکانات تدوین، دسترسی به اینترنت و سایر ملزومات فیلم‌سازی در یک مکان، در نهایت می‌تواند باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های شما شود.
۳- حسن شهرت همه چیز است
سعی کنید آدم‌هایی را پیدا کنید که در صنعت فیلم‌سازی محلی، صاحب عزت و احترام هستند. آن‌ها را بیابید و درخواست کنید به‌نوعی با شما همکاری کنند. وقتی ببینید که صرفاً همراهی و اسم‌ و رسم آن‌ها چه درهایی را برای شما باز می‌کند و چه اعتباری به پروژه شما در صنعت فیلم‌سازی آن منطقه می‌دهد واقعاً غافل‌گیر خواهید شد.
۴- با تفاوت‌های موجود در فرهنگ‌های فیلم‌سازی کنار بیایید و سازگار شوید
یکی از سخت‌ترین موضوع‌هایی که سر فیلم‌برداری «سلام ابدی» با آن کنار آمدم ساعت رسمی شروع کار بود؛ این‌که «هفت صبح» لزوماً به معنی «هفت صبح» نیست و می‌تواند بازه‌ی زمانی هفت تا نه صبح را در بر بگیرد. واقعاً فایده‌ای نداشت که از این موضوع ناراحت شویم، پس سعی کردیم با آن کنار بیاییم و جدول زمان‌بندی فیلم‌برداری را اصلاح کنیم و جور دیگری از زمان بهره ببریم. وقت ناهار هم اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و بسته به فرهنگ کشوری که در آن کار می‌کنید باید با چگونگی آن کنار بیایید.
۵- یک مدیر تولید خوب و «کارراه‌انداز» استخدام کنید
یک مدیر تولید «کارراه‌انداز» کسی است که توأمان نیازهای تولید و پیشرفت پروژه را درک می‌کند؛ کسی که می‌داند پول چه کسی را باید تمام و کمال پرداخت کند و با چه کسی باید چانه بزند؛ کسی که برای رد شدن از موانع به اندازه کافی پول و درایت خرج می‌کند تا پروژه پیش برود. باید تنخواهی را به صورت مرتب در اختیار مدیر تولید قرار دهید و هر روز او را در جریان نیازها و شرایط پیشرفت پروژه قرار دهید.
۶-آماده اطلاعات غلط باشید

با همه این حرف‌ها، در کشوری که آدم‌ها به زبان شما حرف نمی‌زنند، آماده باشید که (تقریباً) در هر زمینه‌ای اطلاعات غلط دریافت کنید.
۷- مرحله‌ی «پس‌ازتولید» را در همان کشوری انجام دهید که فیلم‌تان را می‌سازید
وقتی یک هارد کامل از راش‌هایم را که قرار بود به استرالیا فرستاده شود از دست دادم، تصمیم گرفتم تمام تدوین را در مانیل انجام دهم و همان‌جا پروژه را جمع کنم. پس از آن بود که دیگر فکر انتقال و جابه‌جایی هاردها به ذهنم خطور نکرد و همیشه آن‌ها را پیش خودم و در جایی امن نگه می‌داشتم. این موضوع را هم فراموش نکنید: از فایل‌ها چند کپی تهیه کنید تا در صورت بروز مشکل، بتوانید از سایر کپی‌ها استفاده کنید و همه چیز را از دست نداده باشید.
۸- بعضی وقت‌ها تمام کاری که از دست شما برمی‌آید این است که بخندید
هر بار که سر صحنه حاضر می‌شوید ممکن است کارها مطابق برنامه پیش نروند.این قاعده‌ای است که وقتی در یک کشور خارجی فیلم‌برداری می‌کنید می‌تواند تشدید شود. یک بار در جریان تولید «سلام ابدی»، پنج ساعت در ترافیک گیر کردیم. این شهر نوزده میلیون نفری واقعاً قفل شده بود. باران بی‌امان می‌بارید و ما نمی‌توانستیم حرکت کنیم. نه راه پیش داشتیم نه راه پس (از آن به بعد بود که بر اساس پیش‌بینی وضع آب‌وهوا برای فیلم‌برداری برنامه‌ریزی کردم). پس خیلی خلاصه باید بگویم که خودتان را برای کنار آمدن با هر شرایطی آماده کنید و بهره‌مندی از حس شوخ‌طبعی سالم، فارغ از کشوری که در آن کار می‌کنید، می‌تواند بی‌نهایت ارزشمند باشد.