هنروتجربه:روزنامه قانون به بهانه دریافت جایزه بهترین انیمیشن از جشنواره فیلادلفیا برای «دخترک آت و آشغالی» که در گروه هنر و تجربه هم اکران شده گفت‌وگویی با محمد زارع کارگردان آن منتشر کرده است. زارع در این گفت‌وگو درباره روند تولید دخترک آت و آشغالی توضیح می‌دهد:« سال ۹۱ با صدا و سیما همکاری می‌کردیم. قصدمان ساخت انیمیشن با تکنیک استاپ موشن بود. همان زمان مطلع شدیم در انجمن فیلم استان جلسات انیمیشن برگزار می‌شود. در جلسات هفتگی انجمن شرکت کردیم و بعد از مدتی ایده خودمان را ارائه دادیم، پس از جلسات مختلف با مدیریت انجمن، آن‌ها با پیشنهاد ما موافقت کردند و کار تولید شروع شد و انجمن یک استودیو را در اختیار ما قرار داد. ایده اولیه فیلم را از شعری به همین اسم از تیم برتون گرفتیم. خانم شلاله خیری کار نوشتن فیلم‌نامه را شروع کردند ما هم طراحی‌ها را در این مدت چهار ماه کار پیش تولید و در مدت چهار ماه کار تولید به پایان رساندیم و در مرحله تولید حدود ۱۲۰ پلان تصویربرداری شد. برای ما که تجربه اولمان بود به هر حال کار سختی بود. ۶ماه کار پس تولید و مونتاژ فیلم طول کشید. در کل از مرحله ایده تا اتمام فیلم حدود دو سال طول کشید. »

او درباره اکران فیلم و بازخوردهای آن اشاره کرد:« این فیلم در گروه هنر و تجربه در تهران و اصفهان و مشهد اکران شده. در تهران دو دوره اکران داشتیم. اکران نوروزی و اکرانی که در همین دو هفته پیش تمام شد اکران ۸۰ روزه بود. من در جشنواره خارجی تاکنون حضور نداشتم برای همین خیلی از جوایز هم دریافت نکردم. هزینه سفر خارجی به هر حال بالاست. از ارشاد خواستم در این خصوص خواستم همراهی کنند ولی متاسفانه خبری نشد. »

زارع درباره آینده جوانانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند اضافه کرد:« آینده انیمیشن با این سیاست‌ها شکست است. در اکران و بازگشت سرمایه که وضعیت خوبی نداریم. خط قرمزها به قدری زیاد است که عملا نمی‌شود کار کرد. بیشتر ما از ترکیه پیشنهاد داریم به ما می‌گویند بیایید و مدیریت پروژه را به عهده بگیرید. نیروهای ترکیه خلاق نیستند و از فکر ما استفاده می‌کنند. وضعیت یک قهرمان ورزشی را مقایسه کنید با یک فیلم‌ساز، نویسنده و…  »

منبع:روزنامه قانون