
اسمهای بزرگ به دیده شدن مستندها کمک میکنند؟
برد پیت و لئوناردو دی کاپریو هم مستند میسازند
هنر و تجربه: حتماٌ با نام اشخاص معروفی همچون دی کاپریو، برد پیت و اوا لانگوریا آشنا هستید. نکته مشترک این روزهای آنها در این است که تهیه کننده و مجری طرح چند فیلم مستند شدهاند. آنها به لیست هنرمندان درجه یک هالیوودی پیوستهاند که پشتیبان مستندی شدهاند تا میزان مخاطب آن مستند بیشتر شود. اما همراهی نام آنها در یک مستند، واقعاً باعث میشود تا بلیط بیشتری برای آنها فروخته شود و این استراتژی جواب میدهد؟
کاترین بیگلو کارگردان برنده اسکار «گنجه رنج» به تازگی تهیه کنندگی مستند «سرزمین کارتل» را به عهده گرفته و مجری نمایشهای ویژه آن است و سخنرانیهایی هم در مورد آن خواهد داشت. پل دیویدسون، رئیس کمپانی اورکارد که پخش سرزمین کارتل با این کمپانی است میگوید:« سابقه فیلمسازی و جوایز بیگلو را همه میدانند و حضور او به عنوان تهیه کننده، مهر تاییدی بر فیلمسازی یک کارگردان است.»
مستند «نگاه سکوت» به کارگردانی جاشوآ اپن هایمر هم ورنر هرزوگ و ارول موریس را در مقام تهیه کننده دارد که نامهای شناخته شدهای در حوزه مستند هستند. تیم لیگ، رئیس کمپانی درفت هاوس فیلمز هم که پخش این مستند را برعهده دارد در رابطه با حضور این دو تهیه کننده میگوید: «اگر طرفدار فیلمهای مستند باشید اعتبار داشتن ارول موریسو و ورنر هرزوگ معنای زیادی برای شما میدهد، چون این دو از شناخته شدهترین افراد در صنعت کوچک مستندسازی هستند.» او در مورد اهمیت حضور چهرهها در مستندها میگوید: «مستندها به نقدهای نوشتاری و تبلیغات دهان به دهان احتیاج زیادی دارند و البته اگر افراد بزرگی را روی یک مستند باشد، بلیط بیشتری برای آن فروخته و در نهایت این نوع تبلیغات هم انجام میشود.»
مطالعات رفتاری مصرف گرایان نشان میدهد که وجود نامهای بزرگ در یک پروژه میتواند به موفقیت آن کمک ویژهای بکند. امیلی ورلان که رفتار شناسی آمریکایی است میگوید:« مردم تحت تأثیر اشخاص چهره و مورد علاقهشان هستند. جوری آنها ناخودآگاه بر روی رفتار، تفکر، نوع لباس پوشیدن و مصرف ما هم تأثیر میگذارند. در مورد فیلمهای مستند، داشتن تهیه کنندههای شاخص، باعث ایجاد جذابیت در گروه بزرگ طرفداران میشود و آنها را ترغیب میکند تا از اکران، پخش دیجیتال و کلاً هر چیزی مرتبط با فرد مورد علاقه شان استقبال و حمایت کنند.»
شرکت فلجینگ اینگیجمنت لب، با بهره برداری از این ویژگی، توانست نظر مساعد لئوناردو دی کاپریو و اوا لانگوریا را جلب کند تا به ترتیب مستندهای «ویرونگا» که نامزد اسکار شد و «زنجیره غذایی» در مورد کارگردان مزرعه ها را تولید کنند.
اما صرف داشتن نام یک سلبریتی به عنوان تهیه کننده معادل فروش بالا و قراردادهای پخش کلان نیست. دان کوگان تهیه کننده میگوید: «با داشتن نامهای بزرگ بر روی مستندهایمان اتفاق خاصی به لحاظ اقتصادی برایش نمیافتد. اگر آن چهره معروف در مورد مستند مورد نظر مصاحبه کند، در نمایشها حضور داشته باشد و آن را تبلیغ کند آنگاه بر روی فروش و دیده شدن فیلم تأثیر مثبت گذاشته میشود اما بودن نام یک شخص بزرگ بر روی یک مستند، به تنهایی کاری از پیش نمیبرد.آنها باید فعالیت هم داشته باشند.»
حتی اسم یکی از بزرگ ترین چهرههای هالیوود، یعنی برد پیت (به عنوان مجری طرح) مستند «مردان بزرگ» نتوانست موفقیتی برای آن در گیشه ایجاد کند. این مستند که در مورد تجارت جهانی نفت است، حتی در افتتاحیهاش از حصور برد پیت بهره بود. اما با این حال ریچل بوینتون، کارگردان این مستند از فواید حضور برد پیت میگوید:«حضور او به ما کمک کرد تا سرمایه گذاران خوبی را به دست بیاوریم و فیلممان و موضوعش نیز جدی تر گرفته شود. حضور یک سلبریتی میتواند باعث شود که به جای “نه”، “بله” بشنوید.»