هنر و تجربه: یکشنبه ۲۱ تیرماه اخبار مربوط به فیلم‌های نمایش یافته در گروه هنر و تجربه در صفحات هنری و سینمایی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های کشور بازتاب یافت.

خبر اکران فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» در گروه هنر و تجربه و برگزیده شدن ابوالفضل صفاری به عنوان داور در جشنواره زردآلوی طلایی ارمنستان از اخباری بودند که در مطبوعات انعکاس یافتند. روزنامه صبا نیز از اکران فیلم تاج محل به کارگردانی دانش اقباشاوی در مهرماه خبر داده است. فیلمی که به گفته کارگردان آن در گروه  هنر و تجربه اکران می‌شود.

خبرگزاری ایلنا در گفتگویی با کیارش اسدی‌زاده از «گس» و مسائل و مشکلات پیرامون ساخت و اکران این فیلم صحبت کرده است. اسدی‌زاده در ارتباط با تحقیقاتی که پیرامون این فیلم انجام داده است گفت: «فیلمنامه “گس” از آن جنس فیلمنامه‌هایی‌ست که دو بخش دارد: یکی محتوایی و یکی روایی. بخش محتوایی که اهمیت دادن به خانواده است و این مسئله دغدغه سال‌های دور من است و حتی قبل از فیلمسازی نیز به این مسئله توجه داشتم. حفظ حرمت خانواده همیشه مورد توجه من بوده و همیشه در ناخودآگاهم وجود دارد و در تمام این فیلم‌ها هم همین موضوع مطرح بوده است. همین علاقمندی به خانواده مرا برای کشف دلایل متلاشی شدن خانواده و بالارفتن آمار طلاق کنجکاو کرد. در سال ۹۰ زمانی که در حال تحقیق برای فیلم گس بودم بالاترین آمار طلاق و فروپاشی خانواده حکایت از خیانت زوجین یا یکی از زوج‌ها داشت. براساس این آمار ۶۰ درصد طلاق‌ها به‌دلیل خیانت انجام می‌شد درحالی‌که دلیل اصلی طلاق در سال ۸۸ و ۸۹ اعتیاد و مصرف مواد مخدر بود»

کارگردان فیلم گسدر بخشی دیگر عنوان می‌کند : «صرفا در تلاش بودم بگویم که امروز اگر دو نفر به این نتیجه رسیدند که زندگی مشترکشان برای دو طرف فایده‌ای ندارد و قدرت درمانش را هم ندارند؛ باید آن را تمام کنند زیرا در جوامع مدرن هر دو نفری که به این نتیجه برسند که نمی‌توانند باهم زندگی کنند؛ رو در رو  به‌هم می‌گویند و با جرات هم این را می‌گویند و دنبال این هستند که به زندگی مشترکشان پایان دهند.»

خبرگزاری مهر ادامه گفتگویش با پیمان حقانی و حمیدرضا کشانی نویسندگان فیلم‌نامه «۳۱۶» را منتشر کرده است. پیمان حقانی کارگردان این فیلم با انتقاد از فیلم ندیدن تهیه‌کننده‌ها و عوامل سینما به اصغر فرهادی اشاره کرده است که بارها فیلم‌هایش را با تماشاگر می‌بیند تا موفقیتش در برانگیختن احساس تماشاگر را بسنجد. « من بسیار رفتار آقای اصغر فرهادی را دوست دارم چون شنیده ام در حدود ۲۰ بار فیلمش را با مردم در سینما می بیند تا بفهمد تماشاگر چه حسی دارد؟ کجا غمگین می شود و چه زمانی نفسش بالا و پایین می رود؟ خود من هم این کار را انجام داده ام. با اینکه دوست ندارم فیلم خودم را ببینم اما حدود هشت بار با مخاطبان سالن ها فیلمم را دیده‌ام و متوجه شده‌ام که بیننده چقدر با فیلم ارتباط برقرار می کند و حتی با همین کفش ها اشک می ریزد.»

پیمان حقانی همچنین در مورد شروع کارش در نوشتن این فیلم‌نامه با همکاری حمیدرضا کشانی می‌گوید: «برای اکران امروز حدود ۳ سال از مجوزهای وزارت ارشاد گرفته تا دیگر مسایل تولید و اکران صبر کردم. من همان زمان که ایده این فیلم را داشتم دائم با خود فکر می کردم که هفت سال است فیلمی نساخته ام و می خواهم یک فیلم بلند سینمایی بسازم اما اینها را با هیچ کس حتی حمیدرضا کشانی هم در میان نمی گذاشتم چراکه اگر می‌گفتم هیچ کس قبول و یا جرات نمی‌کرد پای کار بایستد و مشغول شود، همانطور که گفتم بسیاری از عوامل این فیلم اصلا در زمینه سینما کار نکرده بودند. به همین دلیل من هیچ چیز نمی گفتم و فقط بیان می‌کردم قرار است یک فیلم بسازیم. البته خود ما هم زمانبندی دقیق را نمی دانستیم، حتی من و حمیدرضا کشانی گاهی در این زمینه که به یک فیلم سینمایی بلند تبدیل شود بحث داشتیم اما بعد با خود گفتیم کاری به زمانبندی فیلم نداریم بلکه فقط قصه را می نویسیم و بعد شروع کردیم قصه یک زن را نوشتیم و این را هم می‌دانستیم که قرار است پایه روایی قصه با کفش‌ها و پاها صورت بگیرد. مثلا وقتی قرار است شخصیت فیلم عاشق شود باید از طریق کفش عاشق شود.»