هنر و تجربه: کیانوش عیاری میهمان ویژه خانه سینما در مراسم پخش فیلم «فرار از تله» بود. فرار از تله ساخته مرحوم جلال مقدم شنبه ۲۰ تیر در سالن سیف‌اله داد خانه سینما به نمایش درآمد و پس از نمایش با حضور کیانوش عیاری مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

کیاونوش عیاری پس از نمایش فیلم، فرار از تله را فیلمی دانست که در زمان یکه‌تازی فیلمفارسی در سینمای ایران درخشید. او همچنین اضافه کرد: «البته فیلم نقصهایی هم دارد ولی مقدم با تکیه بر سینمای بدنه آن زمان توانست فیلم خوبی ارائه دهد.»

عیاری با تقسیم کردن این فیلم به دو پاره اکشن و رئالیستی گفت: «شروع این فیلم خیرهکننده است. تیتراژی حساب شده و پایانبندی فوقالعاده دارد. من در آثارم تعمدا از جلال مقدم تاثیر نگرفتم ولی ممکن است تاثیراتی که فیلمهای او از جمله «فراز از تله» بر ذهن من گذاشتهاند در فیلمهایی مثل «آن سوی آتش» به چشم بخورد. مرحوم مقدم به معنی واقعی کلمه انسانی زمینی بود و این مشخصه در فیلمهایش قابل مشاهده است. او سعی نمی‌کرد بیش از ظرفیت فیلم، پیام یا مفهومی را برای مخاطب درنظر بگیرد و به همین دلیل فیلم او سال‌ها پس از ساخت همچنان دیدنی است.»

عیاری با تفکیک بین دو شاخه مختلف از سینمای موج نوی ایران فیلم‌های مثل فرار از تله را در جریان‌سازی موفق‌تر از نمونه‌های روشنفکرانه‌تری مثل «شب قوزی» و «جنوب شهر» دانست. او گفت: ««به گمانم جریان موج نوی سینمای ایران بیشتر از فیلمی مثل فرار از تله نشأت میگیرد و فیلمهایی مثل جنوب شهر و شب قوزی این سینما را نمایندگی میکنند اما این آثار به جریانی ماندگار بدل نشدند. فیلمی مثل فرار از تله به نیت متفاوت بودن ساخته نشده بلکه مقدم میخواست فیلمی خوب و آبرومند برای مردمی بسازد که درگیر تماشای فیلمفارسی بودند

کارگردان «خانه پدری» افزود: «استفاده خوب جلال مقدم از فضاسازیهای شهر دزفول باعث شده این فیلم یک هویت کلی را دربرداشته باشد. درواقع او لوکیشن را به خدمت میگیرد تا مفهوم موردنظر خود را بیان کند. اما همچنان در مورد پایانبندی تأکید میکنم که اتفاقات موجود در این فیلم را که از جنس سینمای فرانسه است، نمیتوانم بپذیرم. به نظرم زوایای دوربین اغراق شده هم چندان به دل نمینشیند اما در مقابل صحنهای که کریم و جلال با هم هستند و به دلیل لال بودن جلال دیالوگی بین‌شان مطرح نمیشود بسیار خوب از آب درآمده است

عیاری درباره موسیقی این فیلم که توسط مرحوم مرتضی حنانه ساخته شده، عنوان کرد: «حجم موسیقی در فیلم زیاد است ولی در عین پرحجم بودن موسیقی زیبایی دارد که در جشنواره سپاس همان سال در کنار موسیقی متن داش آکل ساخته اسفندیار منفردزاده قرار گرفته و موفق به کسب جایزه شد.»