
بازتاب هنر و تجربه در رسانهها
مکری: عامل فروش فیلم در سینمای ایران سوپراستارها نیستند
هنر و تجربه: اولین روز بعد از تعطیلات عید سعید فطر روز پرخبری برای مطبوعات و خبرگزاریهای کشور بود. دوشنبه ۲۹ تیرماه بعد از یک تعطیلات سه روزه، خبر توقف فیلم رستاخیز خبر اول صفحات هنری روزنامهها شد. خبری که روز پنجشنبه اعلام شد اما بعد از تعطیلات در روزنامهها انعکاس یافت. بررسی طرح راهاندازی سیستم آنلاین اعلام آمار فروش سینماها و تک سانس سینما آزادی برای فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» اختصاص دارد از دیگر خبرهای عمده در این روز بودند.
روزنامه صبا در همین روز با شهرام مکری گفتگو کرده است. مکری که ۹ ماه بعد از اکران «ماهی و گربه» حالا فیلم اولش «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» در این گروه روی پرده رفته است در این گفتگو که با تیتر « بازیگران سوپراستار عامل فروش فیلم نیستند» چاپ شده است، در ارتباط با تفاوت بین حضور بازیگر در فیلمهای کوتاه با فیلم بلند گفته است: «حضور بازیگر در فیلم بلند به نسبت فیلم کوتاه باید بیشتر جدی گرفته شود. چون تماشاگر قرار است مدت زمان بیشتری را به تماشای فیلم بنشیند و بازیگر در فیلم بلند باید حضور پررنگتری به نسبت فیلم کوتاه داشته باشد.»
مکری در این گفتگو به سوالی پاسخ مفصل داده است که سوال خیلی از بینندههای «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» ممکن است باشد. اینکه چرا فیلم سیاه و سفید ساخته شده. شهرام مکری در پاسخ اولین دلیل این تصمیم را کاستن از هزینههای تولید عنوان میکند: «میخواستیم یک فیلم با هزینه کم (low budget) بسازیم. به همین دلیل این امکان را نداشتیم که روی رنگ لوکیشنهایمان کنترل داشته باشیم و یا برای خرید لباسهایی که مورد نظرمان بود نمیتوانستیم هزینهای بپردازیم.» اما این تنها دلیل برای این تصمیم نبوده است. تلاش برای خلق یک فضای شهری متفاوت در دل همین تهران بارها دیده شده نیز علت دیگر ساخت فیلم به طریقه سیاه و سفید بوده است. «میخواستیم فضایی را خلق کنیم که با فضای موجود در شهر تهران کمی متفاوت باشد. به این ترتیب میتوانستیم فضای فیلم را به نسبت فرم معمولی که در جامعه وجود دارد متفاوتتر طراحی کنیم و آن را از شکل واقعگرایانه خارج کنیم.» یک دلیل دیگر این تصمیم ویژگی مهم فیلمسازی شهرام مکری در ارجاع او به تاریخ سینما و فیلمهای مورد علاقهاش است. «همیشه در میان فیلمهای فیلمسازان مورد علاقهام یک فیلم سیاه و سفید وجود دارد که یا به عنوان اولین کار آنها ساخته شده یا اینکه صرفا به عنوان یک تجربه، فیلمی در قالب سیاه و سفید ارائه دادهاند. همیشه این نوع فیلمها را خیلی دوست داشته و دارم. مثلا فیلمهای اول نولان و آرنوفسکی را که در قالب سیاه و سفید ساخته شدهاند خیلی دوست دارم. به نظرم فیلمهای سیاه و سفید خیلی خوب میتوانند ژانر کمدی سیاه را به تصویر بکشند. فکر میکنم فیلمهای اول کارگردانها این امکان را به آنها میدهد که فیلمی در قالب سیاه و سفید ارائه بدهند و ساخت چنین فیلمی را راحتتر بتوانند تجربه کنند.»
در بخش دیگری از این گفتگو، مکری در ارتباط با اهمیت حضور بازیگران چهره در فیلمهای سینمایی گفته است: « به نظرم باید بگذاریم فیلم خودش نیاز خودش را تامین کند. ولی به طور کل اعتقادم بر این است که در حال حاضر عامل فروش یک فیلم در سینمای ایران، حضور بازیگران سوپراستار نیستند بلکه معتقدم خود فیلم باید تبدیل به یک پدیده بشود تا مخاطب برای دیدن آن اشتیاق داشته باشد و حتی بدون حضور بازیگر چهره هم بتواند تصمیم بگیرد به تماشای فیلم برود.»
کارگردان «ماهی و گربه» همچنین از دو پروژه جدیدی که دارد صحبت کرده است. یک پروژه خارجی و یک پروژه داخلی به نام هجوم. « به صورت همزمان روی دو پروژه کار میکنم. یکی از این پروژهها در ایران نیست. البته هنوز در مرحله مذاکرات اولیه برای این کار هستیم و به تصمیم قطعی نرسیدهایم. فعلا از طرف تهیهکننده غیرایرانی این اجازه را ندارم که اطلاعاتی را در خصوص این پروژه در اختیارتان قرار دهم، ولی در همین اندازه به شما میگویم که فعلا در تلاش هستیم این پروژه را در سال ۲۰۱۶ کار کنیم. اما بجز آن فیلم «هجوم» را در دست دارم که در حال حاضر فیلمنامه آن به مراحل پایانی رسیده و امیدواریم در همین روزها بتوانیم برنامه جدی برای پیش تولید این فیلم تدارک ببینیم. شروع پیشتولید این فیلم بستگی به یکی دو سفری دارد که برای آن پروژه به خارج از کشور باید داشته باشم.»