هنر و تجربه: صحبت‌های حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در ارتباط با تاثیر لغو تحریم‌ها بر سینما از موضوعاتی بود که بیشتر روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های سراسر کشور در روز شنبه سوم مرداد به درج آن مبادرت کردند. در این روز اخبار مربوط با فیلم‌های به نمایش درآمده در گروه هنر و تجربه هم کم نبود.

روزنامه سینمایی صبا از نقد و بررسی آتلان در مراسم قدم سوم جشنواره ملی مستند و کوتاه رضوی خبر داده است. معین کریم‌الدینی کارگردان این مستند در این جلسه گفته است: «وفاداری کارگردان به واقعیت تابوی مستندسازان است. سلیقه من به عنوان مولف فیلم این است که وقتی سینما را به عنوان ابزار بیان ایده انتخاب می‌کنیم، باید با این ابزار احترام بگذاریم.»

روزنامه ایران نیز در صفحه هنری خود از استقبال از فیلم «آسمان آبی مادرم» در جشنواره کودک جیفونی ایتالیا خبر داده است. این فیلم ساخته علی قوی‌تن در چهل و پنجمین دوره جشنواره کودک جیفونی روز چهارشنبه در سالن «آلبرتو سوردی» شهر کوچک جیفونی اکران شد و گویا مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته است.

روزنامه صبا از داوران جشنواره فناوری و صنعتی (فردا) خواسته است درباره ارتباط بین سینما و صنعت بنویسند. شهرام مکری یکی از داوران این جشنواره با بیان این‌که در ایران خیلی از تبلیغات غیرمستقیم بهره نمی‌گیریم، یادآور شد: جامعه ما تا امروز بیشتر درگیر هیجانات برون‌فکنانه و عکس‌العمل‌های آنی بوده است. شعارهای مستقیم تاثیر بیشتر بر آن داشته تا آموزش غیرمستقیم.»
مهرداد اسکویی دیگر داور این جشنواره نیز اظهار امیدواری کرد: «اگر بزرگان صنعت کشور زمینه‌سازی‌هایی برای سرمایه‌گذاری در کارهای نیمه بلند داستانی و کوتاه و حتی تجربی را به وجود بیاورند، مطمئنا در دوره بعدی فیلم‌های داستانی بهتری را شاهد خواهیم بود.»

همین روزنامه گفتگویی نیز با تورج منصوری داشته است. اما گفتگو این بار در زمینه تخصصی منصوری یعنی فیلم‌برداری نیست، بلکه به بهانه بازی او در فیلم «یحیی سکوت نکرد» صورت گرفته است. تورج منصوری که چند سال پیش در «آینه‌های روبرو» هم به عنوان بازیگر ظاهر شده بود در «یحیی سکوت نکرد» نقش مردی را دارد که در همسایگی خانه یحیی زندگی می‌کند و نقش پر رمز و رازی است. منصوری در ارتباط با نزدیکی بین فیلم‌برداری و بازیگری به خبرنگار صبا گفته است: «فیلم‌بردار در واقع اولین تماشاگری است که بازی بازیگران را می‌بیند و بازیگر بعد از خاتمه هر پلان با نگاه به فیلمبردار در پی تایید گرفتن اوست. کارگردان و فیلمبردار به عنوان دو رکن اصلی تایید بازی بازیگر هستند که باعث قوت قلبش می‌شوند و بازیگر مطمئن می‌شود که بازیش درست بوده است. بنابراین فیلمبردار نزدیک‌ترین فرد در گروه فیلمسازی به بازیگری است. شاید ما‌ها می‌توانیم زوایای پنهانی از بازیگری را به لحاظ فنی متوجه بشویم. زوایایی که به علت اشراف نداشتن بازیگران به فاصله کانونی لنزها، نور، نوع لنز و موقعیت‌‌های پرسپکتیوی کمتر برایشان شناخته شده است. صد البته بازیگران آن‌قدر با عواطف و احساساتشان کار می‌کند که کارشان جذابیت دارد و تکنیک‌‌های خاص خودشان را دارد که بخشی از آن نشات گرفته از تئاتر و سینماست. اگر بازیگران دانش تعیین زوایای دوربین و سایر ملزومات این کار را بشناسند طبیعی است که در بازی‌شان می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد. من به عنوان یک فیلمبردار به بخشی از این اطلاعات آگاه هستم اما از آن طرف اشراف زیادی روی تکنیک‌‌های بازیگری ندارم و البته موقعی که تجربه‌ای را انجام می‌دهم و از این ظرایف استفاده می‌کنم و برایم جذابیت زیادی به‌وجود می‌آید»

این فیلم‌بردار سینما از تجربه هم‌بازی شدنش با فاطمه معتمدآریا هم صحبت کرده است: بازی رو دررو و چالش برانگیز با فاطمه معتمدآریا برایم جذاب بود و شاید دیگر برای من تکرار نشود. با ایشان کارهای صنفی زیادی هم انجام داده بودم و درکل شناخت جامع و کاملی از یکدیگر داشتیم. اصلا فکر نمی‌کردم به عنوان. هم بازی روزی رو دروی این ابر ستاره قرار بگیرم.»