هنر و تجربه: «رویاهای دم صبح» نام مستند جدید مهرداد اسکویی است. این مستندساز و پژوهش‌گر، رویاهای دم صبح را قسمت سوم از یک سه‌گانه می‌داند که در سال‌های قبل با «روزهای بی تقویم» و «آخرین روزهای زمستان» آغاز شده بود. سه گانه‌ای که آسیب دیدگان اجتماعی و زندانیان را در قاب خود گرفته بود.

مهرداد اسکویی در گفت‌وگو با سایت هنر و تجربه از آماده‌سازی فیلم جدید خود می‌گوید: «تدوین فیلم تمام شده و مراحل صدابرداری و تصحیح رنگ و ساخت تیتراژ درحال طی شدن است. این مستند سینمایی سومین قسمت از یک سه‌گانه است که روزهای بی‌تقویم و آخرین روزهای زمستان دو قسمت قبلی آن هستند . روزهای بی‌تقویم در جشنواره هات داکس کانادا و آخرین روزهای زمستان در ایدفای هلند جایزه گرفته‌اند. حالا رویاهای دم صبح کار جدیدم قسمت سوم از سه‌گانه است که ۷ سال منتظر ساخت آن بودم و بالاخره با کمک و همراهی سازمان زندان‌ها و کانون اصلاح و تربیت شهرزیبا ساخته شد. فیلم‌برداری در بهمن و اسفند ۹۲ انجام شد و در یک سال گذشته درگیر مونتاژ این فیلم بودم. خیلی حساسیت روی تدوین آن داشتم و امیر ادیب‌پرور که از تدوین‌گران خوب سینمای مستند است، تدوین آن را انجام داد.»
قسمت سوم این سه‌گانه هم در فضای کانون اصلاح و تریبت ساخته شده است. اسکویی حال و هوای فیلمش را این چنین شرح می‌دهد: «فیلم روایتی است از زندگی دختران زیر ۱۸ سال در کانون اصلاح و تربیت و آن‌چه بر آن‌ها گذشته است. قسمت‌های مختلف این سه‌گانه هرکدام با فاصله ۴ سال در کانون اصلاح و تربیت شهرزیبا ساخته شدند. آخرین روزهای زمستان در سال ۹۰ و روزهای بی‌تقویم در سال ۸۶ ساخته شد.»

کارگردان «خانه مادری‌ام مرداب» انگیزه اصلی‌اش در ساخت این فیلم را چنین توضیح می‌دهد: «سوالی که در هنگام ساخت فیلم داشتم این بود که چرا باید این بچه‌ها در این سن و سال در زندان باشند ؟ بر آن‌ها چه گذشته که کارشان به این‌جا کشیده؟ برخلاف بسیاری از افراد که از این دختران دوری می‌کنند، سوال من این بود که ما چقدر مسئولیم در این‌که سرنوشت این بچه‌ها به این‌جا رسید و چه برنامه‌هایی باید بریزیم که از رسیدن به این نقطه از جرم و بزه پیش‌گیری کنیم. امیدوارم با پژوهش و ساخت این فیلم و فیلم‌های مشابه، به شناخت درستی برسیم و این شناخت را به جامعه انتقال بدهیم تا تاثیر مثبتی بگذارد. امیدوارم که فیلم توسط مراجع مسئول کشور و فضاهای دانشگاهی و فضاهای آموزشی مددکارها و قضات دیده بشود تا آن‌ها بتوانند از زاویه دید یک مستندساز هم مساله را بررسی کنند.»