هنر و تجربه: یکشنبه ۲۵ مرداد ماه خبر سوال مجلس شورای اسلامی از وزیر فرهنگ و ارشاد، خبر اول روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های سراسری کشور بود. سوال نمایندگان در ارتباط با فیلم «قصه‌ها» است.

روزنامه مردم‌سالاری از انتخاب شدن «انارهای نارس» در بخش مسابقه جشنواره فوکوئوکا در ژاپن داده است. روزنامه هنرمند نیز خبر رونمایی از تیزر فیلم «ذوب شدن پادشاه» را منتشر کرده است. این فیلم به زودی در گروه هنر و تجربه روی پرده می‌رود. روزنامه مردم‌سالاری خبر کوتاهی هم از اکران فیلم جدید علیرضا داوودنژاد در گروه هنر و تجربه منتشر کرده است. این فیلم «روغن مار» نام دارد.

در روزنامه سینمایی صبا یاشار نورایی منتقد سینما یادداشتی در ارتباط با گروه هنر و تجربه نوشته است. نورایی در این یادداشت نبود یک پاتوق فرهنگی را از مشکلات این گروه و کلا فضای فرهنگی کشور به حساب می‌آورد. در ابتدای این یادداشت آمده است: «بارها خواب دیده‌ام در تهران مرکزی، حوالی میدان فردوسی که دورانی پاتوق روشنفکران کافه‌نشین تهرانی بود، قدم می‌زنم و وارد یکی از سینماهای آن حوالی می‌شوم. از پله‌های این سینما پایین می‌روم و خودم را در فضایی می‌یابم که ترکیبی از سینما و کافه است..»
نورایی در این یادداشت می‌نویسد هنر و تجربه برای ماندن نیاز به یک تغییر اساسی دارد و آن هم مستقر شدن در مکانی ثابت است. «برای منِ نوعی که دوست‌دار سینما هستم ولی شاغلم، سخت است که بتوانم برنامه کاری خود را با ساعات پراکنده نمایش فیلم‌های گروه هنر و تجربه هماهنگ کنم. برای مثال فیلمی در سینمای مرکز شهر در سانس سه بعد از ظهر نمایش داده می‌شود و  سانس بعدی همان فیلم ۱۰ شب در یک مرکز سینمایی غرب تهران است. طبیعی است که این پراکندگی زمانی و مکانی به پراکنده شدن و سرخوردگی تماشاگران می‌شود.»

روزنامه قدس با کاوه ابراهیم‌پور کارگردان فیلم «یحیی سکوت نکرد» گفتگو کرده است. ابراهیم‌پور در این گفتگو که با تیتر «فیلمی در مذمت بزرگ بودن» به چاپ رسیده، در پاسخ به سوالی که چرا برخلاف سایر فیلم‌سازان فیلم اولی با فیلم‌نامه‌ای از خودش فیلم نساخته است می‌گوید: «من معتقدم که فیلمنامه‌نویسی یک تخصص است و ترجیح می‌دهم که کسی که نقص کمتری در کارش دارد، ‌این کار را انجام دهد و ادعایی هم ندارم که نویسنده هستم.»
در ادامه این گفتگو، مصاحبه‌کننده می‌پرسد فیلم یحیی سکوت نکرد، فیلم کم شخصیت و کم لوکیشنی است.این گونه ساخته‌ها چه معایب و چه محاسنی دارد؟ ابراهیم‌پور در جواب گفته است: «کم بودن کاراکتر و لوکیشن به کارگردانی که فیلم اولش را می‌سازد تمرکز بیشتر می‌دهد تا بتواند قصه‌اش را تعریف کند، ولی من لزوماً به خاطر سادگی کار نبود که سراغ یک چنین موضوعی رفتم، خود داستان برایم جذاب بود. من معتقد نیستم که پرگویی می‌تواند داستان را جذاب تر بکند یا کشش آن را بیشتر کند، چون به نظرم محتوا و درونمایه داستان است که باید بتواند باعث جذابیت برای مخاطب باشد نه لزوماً مقادیر زیادی از خرده قصه‌ها  یا کاراکترهای جانبی که در داستان گنجانده می‌شوند. من فکر می‌کنم برای تعریف ‌این داستان همین تعداد آدم کافی بود و فکر می‌کنم جوابم را هم گرفتم.»

عکس:محمد حسن صلواتی