
بازتاب هنر و تجربه در رسانه ها
آیا هنر و تجربه نماینده ایران در اسکار خواهد بود؟
هنروتجربه:امروز در آخرین روز ماه مرداد سال ۱۳۹۴ خبرهای متفاوتی از گوشه و کنار دنیای فرهنگ و هنر منتشر شد که چندی از آنها حوزه سینمای هنر و تجربه را در بر میگیرد و ما مانند هر روز اشاره و مروری کوتاه بر آنها داشتهایم که در زیر میخوانید:
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مطلبی تحت عنوان «سینمای ایران فرصت اسکار را به چه فیلمی میدهد» منتشر کرده است. در این مطلب آمده است:« طبق قوانین آکادمی اسکار، فیلمهایی که از ۹ مهرماه ۹۳ (اول اکتبر ۲۰۱۴) تا هشتم مهرماه ۹۴ (۳۱ دسامبر ۲۰۱۵) در کشور مبداء اکران شدهاند، میتوانند به عنوان نماینده کشورشان به این مراسم معرفی شوند. همچنین ۹ مهرماه آخرین مهلت تحویل نسخهای از فیلمها به دفتر آکادمی اسکار برای حضور در بخش غیرانگلیسی زبان است. امید میرود با توجه به فرصت باقیمانده، باز هم مسولان سینمایی فرصتسوزی نکنند و در یک زمان مناسب و با کارشناسی دقیق فیلم مناسب را به آکادمی اسکار معرفی کنند. » طی یکسال گذشته فیلمهایی هم در گروه هنر و تجربه روی پرده رفتند که با توجه به شرایط خاص اکران این فیلمها باید دید آیا آثاری که نام آنها در ذیل میآید و برخی نیز جوایزی را در جشنوارههای معتبر خارجی کسب کردهاند، میتوانند شرایط نمایندگی سینمای ایران را داشته باشند، یا نه.
پرویز (مجید برزگر)، ماهی و گربه(شهرام مکری)، گس(کیارش اسدیزاده)، یک شب(نیکی کریمی)، اعتراف ذهن خطرناک من(هومن سیدی)، پوسته(مصطفی آل احمد)، روایت ناپدید شدن مریم(محمدرضا لطفی)، من از سپیده صبح بیزارم(علی کریم)، آفتاب مهتاب زمین(علی قویتن)، آشنایی با لیلا(عادل یراقی)، جینگو(تورج اصلانی)، شب بیرون(کاوه سجادی حسینی)، انارهای نارس(مجیدرضا مصطفوی)، دختر… مادر…دختر(پناه برخدا رضایی)، روزمبادا(فائز عزیزخانی)، پریدن از ارتفاع کم(حامد رجبی)، فردا(ایمان افشاریان و مهدی پاکدل)، اشیا از آنچه در آیینه میبینید به شما نزدیکترند(نرگس آبیار)و یحیی سکوت نکرد(کاوه ابراهیم پور).
همچنین ایسنا در خبری دیگر گفتوگویی با مصطفی آلاحمد کارگردان فیلم «پوسته» منتشر کرده است که آلاحمد درباره شرایط حضور فیلمش در شبکه نمایش خانگی توضیح داد:« با اینکه فیلم پوسته بارها مورد بازبینی قرار گرفته و تمام مجوزهای لازم را اخذ کرده و در گروه سینمایی «هنر و تجربه» نیز اکران شده است اما درحال حاضر، علیرغم درخواست پخش کننده ، مسئولان اداره نظارت اعلام کردهاند که برای صدور مجوز پخش در شبکهی نمایش خانگی، نیاز به اصلاحات مجدد است. چند ماه است که برای دریافت مجوز اقدام کردهایم اما مسئولان شورای صدور پروانه نمایش خانگی میگویند مجوز نمایش خانگی، با مجوز اکران در گروه هنر و تجربه فرق دارد! و با این استدلال صدور مجوز را به انجام اصلاحات در فیلم مشروط کردهاند. »
روزنامه ایران به بهانه اکران فیلم «اشیا از آنچه در آیینه میبینید به شما نزدیکترند» با نرگس آبیار گفتوگویی داشته است. آبیار در این گفتوگو درباره اکران فیلمش میگوید:« در برخی از سایتها خواندم چون اشیا فیلم بدی بوده است اکران آن را به بعد از شیار ۱۴۳ موکول کردهام اتفاقا اینطور نیست چون اگر کسی فیلمش بد باشد که آن را بعد از فیلم موفق نمایش نمیدهد. این فیلم فقط از این جهت مظلوم واقع شد که من فوری سراغ ساخت شیار ۱۴۳ رفتم و از اکران غافل شدیم. از یک جهت هم خوب است به این علت که اکران فیلمی که درام کمتری دارد و تعلیق در جزئیات و لایههای زیرین داستان اتفاق میافتد و بیننده باید کمی در مورد آن تامل کند بعد از شیار ۱۴۳ اتفاق میافتد.
در روزنامه صبا یادداشتی از مجید برزگر، کارگردان فیلم پرویز و تهیهکننده پریدن از ارتفاع کم به چشم میخورد. در این یادداشت آمده:« دولت اگر به معنای واقعی حامی فرهنگ باشد و بخواهد این حمایت به طور مثال در سینما اثرگذار باشد، باید بتواند راهی جز تزریق پول و سفارش برای تولید پیدا کند. باید بتواند به فکر زیر ساختها باشد. باید در بین دولتمردان فرهنگسازی کند. باید جوابگو باشد. باید جوابگوی رای خودش باشد. شاید امروز وقتش رسیده باشد. باید پیشرو باشد. مگر میشود تعرضها و تعارضها با آثاری که ساختشان ماهها طول میکشد و سرمایه زیادی صرفشان میشود و بدون مشورت و فکر و همراهی گروه سازنده و مشاوران پیش نمیرود و ساخته نمیشود، بی طراحی باشد؟ »
در قسمتی دیگر صبا به گفتوگو با عباس غزالی بازیگر «اعترافات ذهن خطرناک من» پرداخته است. غزالی در این مصاحبه درباره نوع بازی خود در سینما و تلوزیون توضیح داد:« من فکر میکنم بازیگر در هر مدیومی باید بتواند کاراکتری باورپذیر، حقیقی و ملموس ارائه دهد و این موضوع مربوط به یک مدیوم با ژانر خاص نمیشود البته تکنیکهایی وجود دارد که بازیگر باید آن را در نظر بگیرد ولی این موضوع نباید به طبیعت بازیگری لطمه وارد کند. »