هنروتجربه:با توجه به قرار گرفتن در هفته دولت و گذشت دو سال از آغاز مسئولیت حجت‌الله ایوبی به عنوان رییس سازمان سینمایی و معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  روزنامه اعتماد امروز (۳ شهریور ۱۳۹۴) با او به گفت‌وگو نشسته است که در زیر بخش‌های از آن می‌آید.

ایوبی در پاسخ به این سوال که در اجابت خواسته‌های فرهنگی چه نمره‌ای به خود می‌دهید، توضیح داده است:« در ابتدا باید بگویم که در اگر در عرصه سینمای امروز آرامش نسبی وجود دارد و رو به بهبود است. بخشی از آن را مدیون شما اهالی رسانه‌ها هستیم که با هوشمندی، صبر، حوصله و علاقه کارها را پیگیری کردید و صبر و حوصله کردید و سعی کردید این فضای آرام را حفظ کنید. من خودم شغلم معلمی است و به دانشجویانم که همیشه نمره خوب می‌دهم. در واقع در دادن نمره به دانشجویانم سخت‌گیری نمی‌کنم اما به خود نمی‌توانم نمره خوبی بدهم فقط می‌توانم یک فضای کلی را ترسیم کنم که کجا بودیم، کجا هستیم و کجا می‌خواهیم برویم. البته در عرف ما مدیران عادت داشتیم همیشه فکر کنیم انسان‌های موفقی هستیم و من هیچ‌وقت هیچ مدیری را ندیدم که بعد از پایان کار بگوید ای کاش من این کار را انجام می‌دادم و کارهای انجام نداده من چه‌ها بوده است. همه فکر می‌کنند که تحولات گوناگونی ایجاد کرده‌اند هیچ مدیری سابقه ندارد که بگوید من این کار را انجام نداده‌ام. چون به هر حال ما در دنیایی هستیم که به سرعت در حال تغییر و تحول است و روی میز ما ممکن است ده‌ها طرح وجود داشته باشد که باید از بین آن‌ها بهترین را انتخاب کنیم. درست است دو سال از خدمت دولت آقای روحانی گذشت و آقای روحانی از بین پروژه‌هایش یک پروژه کلان را انتخاب کرد و گاه بود که جلسه‌های مختلف نقد و بررسی این موضوع مطرح شده است که چرا آقای روحانی به بخش‌های دیگر فرهنگ توجه نکرده اما خب آقای روحانی و تیمش متوجه شده‌اند که بزرگترین پروژه و ملی‌ترین پروژه مساله هسته‌ای ست و امروز بعد از دو سال ما متوجه شدیم که همه مسائل به گونه‌ای با تحریم‌ها گره خورده است بنابراین اولویت بندی پروژه‌ها خیلی مهم بوده است. »

رییس سازمان سینمایی درباره عملکرد گروه هنر و تجربه عنوان داشته:« اگر باز بخواهیم به کارنامه هنری این دولت برگردیم و نگاهی بکنیم، گمان می‌کنم سینمای هنر و تجربه بازمانده این دولت تلقی شود، شما بالاخره خودتان رصد می‌کنید و می‌بینید که مشکل فیلم‌هایی نظیر هنر و تجربه به چه چیزی در سینمای ما برمی‌گشت. هنر و تجربه جزو سینماهای فرهیخته ماست و دنیا سینمای ما را به واسطه همین فیلم‌های هنر و تجربه می‌شناسد ولی این تیپ فیلم‌ها تقریبا فرزند ناخواسته و ناخوانده در سینمای ایران تلقی می‌شدند ، جز فیلم‌های فرهیخته‌اند اما نمی‌توانستند اکران شوند چون برخی سینماگران مخالف آن‌ها بودند. چون معتقد بودند این فیلم‌ها سینمای بدنه را معطل می‌کردند و غالبا هم بدون احترام اکران می‌شدند و بعد فروش آن‌ها با فیلم‌های بدنه مقایسه می‌شد. همه این‌ها دلایلی بود که سبب شد این فیلم‌ها را جدا کنیم و اکنون این فیلم‌ها با احترام در حال اکران هستند. اینجا همان جایی است که اگر بخواهیم ورود درست دولت را معنا بکنیم یکی از درست‌ترین ورودی‌های ما بوده است. هزینه‌های سینما را ما پرداخت می‌کنیم و عایدی و درآمد کل سینما هم از آن صاحب فیلم است. »

ایوبی درباره هزینه دولت برای هر فیلم عنوان کرد:« ما سالن سینما را اجاره کردیم که در این اجاره نصف شریک هستیم و پول سالن یعنی آن ۵۰ درصدی را که از صاحب فیلم می‌گیرند دیگر نمی‌گیریم. از سوی دیگر هزینه تبلیغات هم متمرکز است که خودمان بر عهده داریم. توزیع و پخش را هم که خودمان داریم. بنابراین دیگر نه پول پخش می‌دهند، نه سالن و نه تبلیغات که این یکی از حرکت‌های دولت بوده است. »

ایوبی درباره توجه به سینماگران جوان هم اضافه کرد:« به هر حال موج ورود جوان‌ها به سینما یک واقعیت است. و نه تنها این را یک تهدید نمی‌بینیم بلکه یک فرصت است. …. ما این موج جوان‌ها را به رسمیت شناختیم و این را تهدید نمی‌دانیم و فرصت هم می‌دانیم و جوان‌ها هم نشان دادند آینده سینما را می‌توانند تضمین کنند. »

 

برچسب‌ها: