هنر و تجربه: خبر درگذشت و تشییع ایرج کریمی، منتقد سینما و فیلم‌ساز متفاوت، خبر اول صفحات هنری روزنامه‌های کشور در روز شنبه ۱۴ شهریور بود. پیکر این هنرمند روز جمعه از محل خانه سینما تشییع شد. برگزاری همایش ملی انیمیشن و معرفی نامزدهای بخش مستند جشن خانه سینما از دیگر اخباری بودند که در این روز مورد توجه روزنامه،‌ها، خبرگزاری و پایگاه‌های خبری اینترنتی در کشور قرار گرفتند.

روزنامه ایران با کاوه ابراهیم‌پور کارگردان فیلم «یحیی سکوت نکرد» گفتگو کرده است. ابراهیم‌پور در این گفتگو از مراحل شکل‌گیری ایده و ساخت فیلم و کار با بازیگران صحبت کرده است. کاوه ابراهیم‌پور پیش از ساخت این فیلم بیشتر به خاطر ساخت تیزر شناخته می‌شد و در این گفتگو درباره تفاوت بین دنیای تیرزهای تبلیغاتی با فیلم اولش گفته است: «خیلی‌ها از آشنایان من و آن‌ها که شیوه کارم را می‌دانستند هم، از این کار تعجب کردند و طبق تیزرهایی که ساخته بودم توقع داشتند که فرم‌هایی آوانگارد را ببینند اما خودم به این نتیجه رسیدم که برای قدم اول بهتر است با ساختار و روایتی ساده و صمیمی شروع کنم. در واقع در تجربه تیزرسازی و ساخت آنونس و فیلم کوتاه در کارهایم، همیشه فرم بر محتوا غلبه داشت اما در این فیلم سعی کردم از آن پرهیز کنم و با زبانی جهانشمول با مخاطب ارتباط برقرار کنم.»

در همین صفحه از روزنامه ایران یادداشتی به قلم سمیه مصطفایی در نگاه به «یحیی سکوت نکرد» به چاپ رسیده است. در قسمتی از این یادداشت می‌خوانیم: «تلاش یحیی برای گوش سپردن به نبض زندگی حتی در اجسام بی جان، نمود آغازین این نبود آگاهی است. تلاش او در شبی بارانی برای بیرون کشیدن کودکانی که هرگز فرصت زندگی کردن پیدا نکرده‌اند هم نتیجه نداشتن آگاهی است، نتیجه ایمان کودکانه او به بازگرداندن آن‌ها به زندگی و به نوعی انکار مرگ است. «سکوت نکردن» یحیی نیز اعتراضی است به مرگ که از دریچه نگاه کودکانه او عمه «بچه خور» تنها مسبب و مجری‌اش است، کسی که باید به مجازات اعمالش برسد و با از میان برداشته شدنش بار دیگر زندگی به آن خانه و محله باز می‌گردد.»

روزنامه سینمایی صبا نیز با گلاره عباسی گفتگو کرده است. بازیگری که در فیلم «اشیا از آن‌چه در آینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند» نقش اصلی را برعهده دارد. گفتگوکننده از گلاره عباسی می‌پرسد برای درآوردن نقش لیلا که هیچ تحرک و تنوعی در زندگی ندارد چه کاری انجام داده است. گلاره عباسی به این سوال چنین پاسخ می‌دهد: «برای یک بازیگر سخت‌ترین کار رسیدن به یک تعادل است. زمانی که زندگی ریتمی یکنواخت دارد، جزئیات است که اهمیت پیدا می‌کند. ریزه‌کاری‌هایی در رفتار لیلا است که با همفکری با خانم آبیار به آن رسیدیم. این ریزه‌کاری‌های به ظاهر بی‌اهمیت است که از لیلا یک شخصیت می‌سازد»

در بخش دیگری از این گفت‌وگو گلاره عباسی به سوالی مبنی بر این‌که شخصیت لیلا چه ویژگی‌هایی داشت، چنین جواب می‌دهد: «مثلا بشقاب شکسته در فیلم استعاره‌ای است از هر لطمه و آسیب کوچکی که ممکن است بتواند به بحرانی بدل شود. بعد از بازی در این فیلم، بشقاب شکسته برای من تبدیل به یک مثال شد. جوری که هروقت به مشکل برخوردم، به خودم می‌گویم بشقاب شکسته‌ات را پیدا کن. همه ما این بشقاب شکسته را در زندگی‌مان داریم. از طرف دیگر لیلا زنی است به شدت معمولی که همین معمولی بودن برای من به عنوان بازیگر چالش برانگیز بود. دروغ کوچکی می‌گوید و برایش دردسرساز می‌شود، یا ارتباطی که با بچه‌ای که در شکم دارد و یا رابطه‌ قشنگش با پسر معلول همسایه.»

پایگاه خبری- تحلیلی سینمای تجربی نیز خبر از اکران یک مستند در گروه هنر و تجربه داده است. به گزارش این سایت، مستند «شاعران مشروطه» نوشته و کار امیر فرض اللهی اثری درباره شش تن از شاعران و روزنامه نگاران عهد مشروطه است که در شورای سیاستگذاری گروه «هنر و تجربه» تایید شد و بنا به گفته کارگردان، این اثر پاییز امسال در سینماهای این گروه سینمایی به نمایش درمی آید.
این اثر ۵۲ دقیقه ای به زندگی پر فراز و فرود و تاثیرات فرهنگی اجتماعی افرادی هم‌چون محمد فرخی یزدی، میرزا جهانگیر خان صور اسرافیل، علی اکبر دهخدا، ابوالقاسم عارف قزوینی، سیداشرف الدین حسینی (نسیم شمال) و میرزاده عشقی بر جریان آزادی خواهی و عدالت طلبی در ایران ۱۰۰ سال پیش می پردازد.