هنر و تجربه: فیلم‌های به نمایش درآمده در گروه سینمایی هنر و تجربه امروز دوشنبه ۱۶ شهریور هم در صفحات هنری و سینمایی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های سراسر کشور حضور داشتند. بخشی از این مطالب را در زیر می‌توانید بخوانید.

خبر برگزاری جشن مستند خانه سینما خبر اول مطبوعات سینمایی کشور بود. روزنامه ایران با معین‌کریم‌الدینی کارگردان این فیلم که برنده بلامنازع جوایز این شب بود گفت وگو کرده است. کریم‌الدینی گفته است: «برای هر فیلم‌سازی دیده شدن فیلم به اندازه موفقیت در یک جشنواره اهمیت دارد و من هم از این قاعده مستثنی نیستم البته نه به این میزان که بخواهد نقش تعیین‌کننده در مسیر فیلم‌سازی‌ام داشته باشد. برای این فیلم سه سال زحمت کشیده شد و گروه در سخت‌ترین شرایط تولید در سرما و گرمای ترکمن صحرا از جان مایه گذاشتند و من بیشتر از جایزه خودم از این موضوع خوشحالم که عوامل فیلم جایزه گرفتند. خیلی خوشحالم از این‌که در یک جشن صنفی کارشان دیده شد و جواب تلاش‌شان را گرفتند.  جشن سینمای ایران یک جشن صنفی است و وقتی به یک اثر نگاه خاصی می‌شود باعث افتخار و خوشبختی برای عوامل آن فیلم است.»

معین کریم‌الدینی در ارتباط به بازتاب اکران فیلمش گفته است: «بله، «آتلان» حدود ۵ ماه است که روی پرده است و مردم آن را دوست دارند؛ مخاطبانی که اتفاقاً فیلم‌بین حرفه‌ای نیستند و شاید تا به حال برای تماشای یک فیلم مستند هزینه نکرده‌اند. اینکه مخاطبانی از این دست «آتلان» را می‌بینند و آن را تبلیغ می‌کنند و در نهایت فیلم هم‌چنان سر حال و قبراق روی پرده سینما نفس می‌کشد مرا سر شوق آورده است.»

گلاره عباسی بازیگر فیلم «اشیا از آن‌چه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند» در روزنامه آرمان با یادداشتی  خواستار توجه بیشتر به گروه هنرو تجربه شده است. این یادداشت به این شکل آغاز می‌شود: «در فیلم«اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند» نقش لیلا را بازی کردم. بازی در چنین نقش‌هایی برای هر بازیگری فرصت خوبی خواهد بود که بتواند خودش را ارزیابی کرده و محک بزند. چون قرار است از ابتدا تا انتهای فیلم مخاطب با او همراه باشد، همین امر این فضا را در اختیار او قرار می‌دهد تا بتواند بیشتر تلاش کرده و برای تماشاگران جذابیت و حس باور‌پذیری ایجاد کند. این نقش به دلیل باردار بودن شخصیت، از نظر فیزیکی نیز جای کار داشت؛ زنی با یک فرهنگ خاص از یک طبقه اجتماعی خاص که از لحاظ روحی و ذهنی فراز و فرودهایی دارد. داستان این فیلم دارای شخصیت‌هایی بود که بسیار ساده بودند و همین ساده بودن کار را برای کارگردان و بازیگران سخت‌تر می‌کرد. برای ایفای این نقش مدت‌ها روی زنان باردار و شرایط روحی که در آن دوران و رفتارهایی که دارند، مطالعه و تحقیق کردم و با خانم آبیار درباره تمام ریزه‌کاری‌های یک خانم خانه‌دار در این طبقه اجتماعی گفت‌وگو کرد. این فیلم، فیلمی«مردستیز» نیست، یک فیلم«زنانه» است و محور آن روی زن، عواطف زنانه و احساسات مادری قرار دارد.»

این بازیگر جوان سینما در ادامه یادداشتش نوشته است: «این فیلم می‌خواهد به ما نشان دهد که خیلی از ما در زندگی خود چیزهایی را پنهان می‌کنیم که با پنهان کردن آنها، بار سنگینی را روی دوش خود می‌آوریم و زندگی را برای خود جهنم می‌کنیم. متاسفانه در سالیان اخیر سینماداران اقبال خوب و درخوری برای اکران چنین فیلم‌هایی نشان نداده‌اند اما وجود فضایی به نام«سینمای هنر و تجربه» این فرصت را داد که این فیلم اکران شود و مورد توجه مخاطبان و منتقدان سینما قرار بگیرد.»

روزنامه‌های سینمایی بانی فیلم و صبا خبر از اکران فیلم «تاج محل» به کارگردانی دانش اقباشاوی بعد از ۳ سال داده‌اند. این فیلم به گفته کارگردانش قرار است از مهرماه در گروه سینمایی هنر و تجربه روی پرده برود.

روزنامه صبا همچنین با لیلا زارع بازیگر فیلم «ذوب شدن پادشاه» گفتگو کرده است. در این مصاحبه که با تیتر «عاشق جایزه گرفتنم!» چاپ شده است، زارع اصلی‌ترین دلیل کار کردنش با کارگردانان تازه‌کار و فیلم اولی، خوب بودن متن‌های این فیلم‌سازان عنوان می‌کند و درباره ذوب شدن پادشاه می‌گوید: «وقتی متن را می‌خواندم به زنگنه‌پور گفتم می‌دانی وقتی داری شخصیت نویسنده فیلمت را می‌شکافی درواقع داری شخصیت خودت را برای مخاطب می‌شکافی؟ او هم موافق این نگاه بود.»