هنر و تجربه: مهم‌ترین اخبار صفحات هنری روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و مطبوعات سینمایی در روز سه شنبه ۱۷ شهریور به فیلم «محمد» مربوط بودند.

در همین ارتباط روزنامه سینمایی بانی فیلم با شهرام مکری صحبت کرده است. مکری معتقد است جای  فیلم‌هایی مثل محمد رسول الله (ص) در سینمای ایران خالی بوده است. او گفته است امیدوارم نمایش این فیلم اتفاق خوبی برای سینمای ایران رقم بزند و تجربه‌های خوبی از این دست در سینمای ایران تکرار شود و مخاطبان عام و خاص راضی از سالن بیرون بیایند.

علی سرابی بازیگری که در تئاتر بازیگری شناخته شده است در گفتگو با روزنامه صبا به سوالات این روزنامه در ارتباط با تئاتر، سینما و بازی در فیلم «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» پاسخ داده است. او در جواب این پرسش که چرا در فیلم‌های هنر و تجربه بازیگران تئاتری بیشتر از بازیگران سینمای بدنه حضور پیدا می‌کنند گفته است: «وقتی به پیش‌‌تولید این نوع فیلم‌ها نگاه کنید متوجه می‌شوید با بودجه بسیار اندک ساخته می‌شوند و این بودجه‌های کم حتی کفاف دستمزد یک بازیگر را ـ چه بازیگر تئاتر چه سینما ـ نمی‌دهد. بنابراین حضور در این فیلم‌ها برای بازیگران تئاتر توجیه اقتصادی ندارد. اما بازیگران تئاتر به نسبت بازیگرانی که صرفا کار تصویر کرده‌اند ریسک و جسارت بیشتری دارند. به نظر من کار تصویر چه در مدیوم تلویزیون چه در سینما قدرت ریسک‏ پذیری را از بازیگران می‌گیرد. برای همین کمتر پیش می‌آید بازیگران سینما و تلویزیون این ریسک را بپذیرند و در فیلم‌های آلترناتیوی که در گروه هنر‌و‌تجربه اکران می‌شود حاضر شوند. چون این نوع کارها احتیاج به آزمون و خطاهایی دارد که تئاتری‌ها در تمرین‌های پیش از نمایش‌ آن‌ را تجربه می‌کنند.»

سرابی درباره این‌که فیلم‌های هنر و تجربه چه تاثیری در سینمای بدنه می‌توانند بگذارند می‌گوید: «به نظر من فیلم‌های هنر‌ و‌ تجربه کمکی به رونق گیشه نمی‌کنند. هیچ کجای دنیا نیز چنین فیلم‌هایی برای رونق گرفتن سینما ساخته نمی‌شوند. این فیلم‌ها سطح فکری مخاطب را بالا می‌برند ولی کمکی به چرخه اقتصادی سینما نمی‌کنند. کسی که فیلمی برای گروه هنر‌و‌تجربه می‌سازد نباید به فکر چرخه سینما و فروش باشد. چون فیلم‌ساز در این نوع فیلم دارد حرفش را به یک جامعه خاص انتقال می‌دهد. تدوام ساخت این نوع فیلم‌ها می‌تواند نگاه تازه‌ای به مخاطب بدهد و در درازمدت سطح سلیقه فکری‌اش را بالا ببرد.»

عیلرضا داودنژاد در آستانه اکران فیلم جدیدش «روغن مار» با خبرگزاری مهر مصاحبه کرده و از امکانات تبلیغی پایین برای فیلم معترض است. داود نژاد به مهر گفته است: «اکران این فیلم از ۲۱ شهریور همزمان با روز ملی سینما آغاز می‌شود و در حال حاضر مشغول فراهم کردن اقلام تبلیغاتی «روغن مار» براساس بودجه محدودمان هستم. متاسفانه ما امکان و شرایط استفاده از ظرفیت‌های تبلیغات شهری را نداریم و تبلیغات شهری هم نیاز به بودجه بالا دارد و برای این بخش باید با شهرداری تهران و سازمان زیباسازی وارد مذاکره شوم که نه ارتباطی با شهرداری و نه بودجه و امکانات کافی برای رزرو تابلوها در اختیار دارم.»

داودنژاد یادآور شد: «تابلوهای موجود در سطح شهر قیمت بالایی دارد و فیلم‌سازانی چون من قادر به اجاره این تابلوها و تبلیغ آثارشان نیستند و از سوی دیگر تبلیغات گروه «هنر و تجربه» نیز محدود است. البته قرار است تیزرهای فیلم «روغن مار» از تلویزیون پخش شود که امیدوارم با پخش تیزر فیلم‌ها اتفاق خوبی برای سینمای ایران رخ دهد.»

داودنژاد اعتقاد دارد تماشاگران بیشتر او را به عنوان کارگردان آثار اجتماعی و خانوادگی می‌شناسند و نه فیلم‌های تجربی است. او به خبرگزاری مهر گفته است: «شناخت مخاطب از سینمای من این‌گونه است که غالبا آثاری با داستان‌های اجتماعی و خانوادگی دارم، اما فیلم «روغن مار» یک اثر کاملا تجربی است در نتیجه نمی‌توانم پیش‌بینی کنم مردم چه واکنشی نسبت به آن دارند و آیا از آن استقبال می‌کنند یا خیر. حال باید منتظر ماند تا دید بعد از اکران فیلم چه بازخوردی از مخاطب می‌گیریم.»