هنر و تجربه: مراسم نکوداشت در جشن خانه سینما و اختتامیه نخستین مسابقه فیلم‌نامه‌نویسی پیامبر رحمت از مهم‌تری اخباری بودند که خبرگزاری‌ها و مطبوعات کشور در روز چهارشنبه ۱۸ شهریور بازتاب دادند.

اخبار مربوط به فیلم‌های به نمایش درآمده در گروه هنر و تجربه نیز در این روز انعکاس داشتند. روزنامه اسرار از سفر شهرام مکری به بوسان برای ارائه طرحش در جشنواره این شهر کره جنوبی خبر داده است. روزنامه سینمایی بانی‌فیلم نیز یادداشتی از امیرحسین علم‌الهدی به چاپ رسانده است که در این یادداشت به اهدای دکترا به بعضی از هنرمندان در دولت قبلی پرداخته شده است.

روزنامه هنرمند نقدی از نزهت بادی منتشر کرده است که در ارتباط با فیلم «یحیی سکوت نکرد» نوشته شده است. این نقد که با عنوان «داستان ناامیدی انسان» منتشر شده با این جملات آغاز می‌شود: «فیلم ˝یحیی سکوت نکرد˝ به خاطر انتخاب یک کودک به عنوان راوی داستان تیره‌بختی آدمی، اثری تلخ‌تر و اندوهبارتر به نظر می‌رسد. رابیندرانات تاگور گفته بود که هر کودکی با این پیام به دنیا می‌آید که خدا هنوز از آفرینش انسان ناامید نشده است. بی‌جهت نیست که در ذهن همه ما کودکان با زندگی نسبت عمیقی دارند و حضورشان هستی‌بخش و حیات آفرین تلقی می‌شود. به همین دلیل از نظر بچه‌های محله، زن تنهایی که با مرده‌ها ارتباط دارد، به جادوگر ترسناک و نفرین‌شده‌ای می‌ماند و خانه‌اش که همه جای آن بوی مرگ می‌دهد.»

روزنامه همشهری با روح‌الله سهرابی کارگردان فیلم «خاکستر و برف» گفتگو کرده است. فیلمی که به زودی در گروه هنر و تجربه اکران می‌شود. سهرابی در این مصاحبه درباره اکران شدن فیلمش  سه سال پس از تولید می‌گوید: «به‌نظرم بسیار مطلوب بود که فیلم بعد از نمایش در جشنواره فیلم فجر، اکران خود را شروع کند اما این برنامه‌ریزی دست کارگردان نیست. البته این موضوع را نباید نادیده گرفت که هر فیلم فرزند زمان خودش است و شاید طولانی شدن زمان اکران به نمایش فیلم و حتی مخاطبان لطمه بزند اما فیلم‌هایی که در حوزه دفاع‌مقدس ساخته می‌شوند هیچ‌گاه تاریخ مصرف ندارند. موضوع جنگ، موضوعی پیش‌پا افتاده نیست که شامل مرور زمان شود و قطعا در هر مقطعی از زمان مخاطبان دغدغه‌مند خود را دارد و می‌تواند ارتباط خوبی با مخاطب بگیرد.»
فیلم خاکستر و برف داستان فردی به نام احسان است که بعد از پایان جنگ تحمیلی و پس از ۲۵سال به ایران برمی‌گردد تا با صمیمی‌ترین دوست خود که زندگی‌اش را مدیون اوست برای آخرین بار تجدید دیدار کند و همین مسئله، اتفاقات ناخواسته دیگری را برای او رقم می‌زند. میترا حجار و کامبیز دیرباز بازیگران اصلی فیلم هستند.

روزنامه عصر مردم از نمایش فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» در شیراز خبر داده است. نمایش این فیلم به مناسبت روز ملی سینما صورت می‌گیرد.

روزنامه اعتماد مصاحبه هافینگتون پست با وحید جلیلوند را منتشر کرده است که این روزها فیلم او «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» در جشنواره ونیز نمایش داده شد. در لید این مصاحبه نینا روث از خبرنگاران این نشریه نوشته است: «چهارشنبه، ١٩ اردیبهشت ترکیبی از سه داستان است و البته این روزها فیلم‌سازان ایرانی مهارت خاصی در آمیختن و تعامل داستان‌ها دارند. سال گذشته یکی از بهترین فیلم‌های زندگی‌ام را دیدم؛ «قصه‌ها» ترکیبی از هشت داستان بود، هشت فیلم داستانی ساخته «رخشان بنی‌اعتماد». اما فیلم جلیلوند، که فیلمنامه‌اش را با «وحید زرنگار» و «حسین مهکام» نوشته، روایتی سه وجهی برای شرح ویژگی ساده انسانی به نام «نارضایتی» است. «چهارشنبه، ١٩ اردیبهشت» در مقایسه با فیلم «قصه‌ها» به عمق ماجرا سفر می‌کند؛ چون فیلم جلیلوند به جای سروکار داشتن با مقتضیات روزمره زندگی یا فقدان رضایت احساسی، روایتی است از احساس پیچیده‌تر «عجز»، زمانی که چیزی را به کسی می‌دهیم. گاهی چیزی که صاحبش هستیم را که نشانی از خودخواهی در آن نیست، می‌بخشیم تا دنیایی بهتر داشته باشیم.»

وحید جلیلوند در این مصاحبه به سوالی مبنی بر این‌که سه مرد چطور یک کاراکتر زن را به این خوبی نوشته‌اند جواب داده است « تنها کار‌هایی که باید کرد این است که زن‌ها را خوب ببینیم، خوب ارزشیابی‌شان کنیم، خوب درک‌شان کنیم چون همه ما مادربزرگ، مادر، خواهر و همسر داریم پس می‌توانیم همه‌چیز را برای‌شان بسازیم. به طور کلی من فکر می‌کنم چه پیرمرد باشیم چه بچه یا زن فرقی نمی‌کند فقط مهم این است که در خودمان دقیق شویم تا بتوانیم شخصیت خود را بشناسیم و به آن خو بگیریم.»