هنر و تجربه: «روز مبادا» به کارگردانی فائزه عزیزخانی در بخش اصلی جشنواره راه ابریشم چین حضور پیدا کرد. حضور روز مبادا در این جشنواره اگر چه همراه با دریافت جایزه نبود، اما خبرها حکایت از مورد توجه قرار گرفتن این فیلم می‌داد. انتخاب این فیلم برای جشنواره راه ابریشم با پیشنهاد بابک کریمی به مارکو مولر مدیر جشنواره بوده است. مولر که سال‌ها مدیر جشنواره فیلم ونیز و بعد لوکارنو بود، به تازگی مدیر هنری این جشنواره در چین شده است.

مارکو مولر به واسطه آشنایی خود با بابک کریمی و شناخت او از سینمای ایران، این هنرمند ایرانی را به عنوان مشاور خود در بخش فیلم‌های ایرانی انتخاب کرده است. جشنواره راه ابریشم دومین دوره خود را در چین برگزار کرد و علاوه بر «روز مبادا»، انیمیشن «تهران ۱۵۰۰ » بهرام عظیمی در دو بخش مختلف رقابتی به نمایش درآمدند.

خبرنگار ایسنا در چین از بابک کریمی پرسیده است که نقش او در این جشنواره و در حضور فیلم «روز مبادا» در آن چه بوده است. کریمی با بیان این‌که یک مدیر جشنواره معمولا نمی‌تواند تمام دنیا را به تنهایی برای یافتن فیلم بگردد و به همین دلیل معمولا مشاورانی در مناطق مختلف دارد پاسخ داده‌است: «برای سینمای ایران به مارکو مولر مشاوره می‌دهم و قبل از هر چیز با صاحبان فیلم‌هایی که ارزش سینمایی دارند، تماس می‌گیرم که بگویم قصد دارم فیلم آن‌ها را به جشنواره‌ای معرفی کنم. البته گاهی بعضی‌ها به حضور در جشنواره‌های این‌چنینی تمایلی ندارند چون فیلم‌شان یا در لیست جشنواره دیگری است یا خودشان می‌خواهند در جشنواره‌های بزرگی باشند.»

کریمی ادامه داد: «بعضی فیلم‌ها هم هستند که قدیمی شده‌اند و از آنجا که برای این جشنواره اصرار بر این بود که فیلم‌های بکر نشان داده شوند، روز مبادا از ایران توسط هیات انتخاب برگزیده شد.»

کریمی در ادامه درباره انتخاب فیلم «روز مبادا» گفت: «به نظرم حق این فیلم بیشتر از این می‌توانست باشد، آن هم به دلیل کیفیت بالا و رئالیسم ظریفی که دارد. در حالی که خیلی‌ها تصور می‌کردند، این فیلم، یک مستند است.»

این هنرمند همچنین درباره اینکه عده‌ای توجه به این فیلم را ناشی از بودن نام کیارستمی به عنوان مشاور در آن می‌دانند،گفت: «متاسفانه در ایران شرایط طوری است که اصطلاحا انگار مرتب باید بر سر مال زده شود، در حالی که در این جشنواره اصلا نام کیارستمی مطرح نبود و توجه خوبی به فیلم شد.»

بازیگر «جدایی نادر از سیمین» و«ماهی و گربه» در ادامه درباره اکران عمومی فیلم‌هایی که به ویژه در جشنواره‌های خارجی نمایش داده می‌شوند، توضیح داد: «براساس آن‌چه از اروپا می‌دانم اکران عمومی یک فیلم در کشورهای اروپایی با در نظر گرفتن رقابت فیلم‌های پول‌سازی که در بازار هستند، کار بسیار پرخرجی است. در این شرایط چرا صاحب سینما باید فیلمی را که فروش آن کم است، نمایش دهد در حالی که یک فیلم اروپایی یا آمریکایی چهار برابر آن می‌فروشد.»

کریمی با بیان اینکه بعضی‌ها در ایران فکر می‌کنند، اکران عمومی در کشور دیگر آسان است افزود: «همه چیز برپایه مسایل اقتصادی است، یعنی هزینه فیلم، ترجمه، دوبله، تبلیغات و… همه باید در سطح بالایی انجام شود. در جایی مثل پاریس آنقدر ازدحام تصویری فیلم و تئاتر در شهر وجود دارد که باید برای دیده شدن فیلمی در میان آن همه اثر، تبلیغ زیادی انجام شود. البته در کشورهای غربی هم یکسری تجاری ساز هستند و هم یک‌سری فیلم‌ساز اسم و رسم‌دار. در کنار آنها یک‌سری فیلم تجربی و خاص هم هست که فروش کمی در دنیا دارند و معمولا سوبسید به آنها تعلق می‌گیرد، مانند همین گروه هنر و تجربه که در ایران عده‌ای به آن ایراد می‌گیرند، در حالی که معمولا این آثار فیلم‌های روشنفکرانه‌ای هستند که باید جلو روند و اگر می‌خواهیم در حیطه سینمای هنری کار کنیم به یک گروه نخبه احتیاج داریم.»

کریمی با اشاره به توافقات سینمای ایران با کشور چین برای تولید مشترک فیلم سینمایی اظهار کرد: «این گونه توافق‌ها اهمیت زیادی دارد تا پخش کننده‌های مختلف و نیز چینی به خرید فیلم ایرانی ترغیب شوند. در این بین آن‌چه باید مورد توجه قرار گیرد، تولید فیلم‌هایی است که مخاطبان خارجی بتوانند با ان ارتباط برقرار کنند و حرف فیلم را درک کنند.»

بازیگر فیلم «من از سپیده صبح بیزارم» ادامه داد: «در ایران به شدت مشکل فیلم‌نامه وجود دارد و انگار فن درام نویسی را در نظر نمی‌گیرند. در حالی که فن درام نویسی هیچ ارتباطی به قصه ندارد و حیف است که گاهی فیلم‌هایی می‌بینیم که داستان خوبی دارند اما درام و روایت خوبی ندارند.»

بابک کریمی به تازگی در فیلم «ازدواج» اثر دوم یک کارگردان بلژیکی به نام «استفان استرکر» و به زبان فرانسوی بازی کرده است و کار با حمید قربانی و احتمالا شهرام مکری را هم در برنامه دارد‌. از این بازیگر به تازگی فیلم «داره صبح می‌شه» در سینماهای گروه هنر و تجربه روی پرده رفته است.

برچسب‌ها: