هنر و تجربه: تعدادی از مطالبی که در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های کشور در روز سه شنبه ۷ مهرماه مرتبط به فیلم‌های به نمایش درآمده در گروه هنروتجربه منتشر شدند را می‌توانید در زیر بخوانید.

روزنامه بهار گفتگویی کوتاه با فائزه عزیزخانی کارگردان فیلم «روز مبادا» به مناسبت حضور این فیلم در جشنواره راه ابریشم چین ترتیب داده است. در این گفتگو عزیزخانی می‌گوید فیلمم را بعد از تماشا نقد کنید. «سینما را با کلاس‌های عباس کیارستمی شناختم و ایشان همواره از من حمایت می‌کرد، البته این جزء خصوصیات اخلاقی اوست که هر چه در توان داشته باشد برای هنرجویان خود انجام می‌دهد؛ اما بهتر است افرادی که به فیلم نقد دارند، پیش از توجه به حاشیه‌ها و القاب و عناوین، فیلم “روز مبادا”را نگاه کنند و بعد نظر خود را بگویند.»

عزیزخانی درباره چگونگی راه‌یابی فیلمش به جشنواره راه ابریشم چین هم می‌گوید: «فیلم از طریق نسرین میرشاد و بابک کریمی به این جشنواره معرفی شد. جشنواره «راه ابریشم» از منظر هنری از درجه کیفی بالایی برخوردار است و افتتاحیه و اختتامیه آن به صورت کاملا سنتی و گسترده در بهترین شکل برگزار می‌شود. همچنین از آن‌جایی که مارکو مولر مدیر هنری این جشنواره نوپا همواره به سینمای ایران توجه ویژه‌ای داشته است، بنابراین حضور “روز مبادا” در این جشنواره برای من بسیار خوشحال‌کننده است.»

فائزه عزیزخانی که این روزها مشغول آماده‌سازی دومین فیلم خود است در ارتباط با کار جدیدش به روزنامه بهار گفته است: «در حال حاضر نگارش فیلم‌نامه را آغاز کرده‌ام و احتمالا تا پایان سال مرحله پیش‌تولید و در ادامه تولید را انجام می‌دهیم. این فیلم از لحاظ محتوایی به «روز مبادا» نزدیک، اما از نظر فرم متفاوت است.»

خبرگزاری ایلنا با هوتن زنگنه‌پور کارگردان فیلم «ذوب شدن پادشاه» مصاحبه کرده است. فیلمی که به تازگی در گروه هنروتجربه روی پرده رفته است. زنگنه‌پور در این گفت‌وگو درباره گروه هنر و تجربه گفته است: «تشکیل این گروه بسیار امر خوبی است و باید زود‌تر از این تشکیل می‌شد. خلاء نبود آن در سال‌های گذشته حس می‌شد اما اثرگذاری آن بر کلیت سینما مانند یک قطره در برابر دریاست. همچنین نحوه نمایش فیلم‌ها در این گروه نمی‌تواند آنگونه که باید مخاطب را جذب کند. هنروتجربه گام اول را خوب برداشته است اما در‌‌ همان گام اول باقی مانده و باید این روند ادامه پیدا کند. یکی از ضعف‌های هنر و تجربه تعداد سانس‌های کم برای فیلم‌ها است که باعث شده مخاطب امروز برای دیدن یک فیلم در گروه هنر و تجربه با سختی‌های زیادی همراه شود در حالی که باید سالن‌های بیشتری به این گروه اختصاص داد. از طرف دیگر باید فضایی در گروه هنر و تجربه ایجاد شود که به موشکافی و نقد و بررسی فیلم‌ها بسیار بیشتر از سینمای بدنه پرداخته شود همچنین باید گروه هنروتجربه در سایت  یا با ابزارهای اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای که دارد شدیدا از فیلم‌ها حمایت کند نه اینکه فیلمی را خودش اکران کند و بعد در مجله خود گروه هنروتجربه درباره آن نقد منفی نوشته شود.»

این کارگردان درباره درون‌مایه فیلم «ذوب شدن پادشاه» به خبرگزاری ایلنا گفته است: «این فیلم به نوعی نقد هنرمندان و نویسندگان بدون تعهد و غیرمتعهد است. هنرمندان و نویسندگانی که دغدغه‌های آن‌ها فقط مسائل شخصی و غریزی است و تصور می‌کنند جامعه نیز دغدغه‌های آن‌ها را دارد. البته در این فیلم ما به عنوان یک ایدئولوژیست این مساله را مطرح نکردیم و نگفتیم که باید مثلا هنرمند چگونه رفتار کند بلکه فقط پرسش مطرح کردیم که جایگاه هنرمند کجاست و اگر هنرمند در جامعه‌ای زندگی می‌کند که در آن ظلم، فقر، تباهی وجود دارد؛ آیا نباید به این مسائل بپردازد و فقط به زیبایی‌های سطحی و دم‌دستی بسنده کند. انتقاد ما به آثار سطحی پرمخاطب بود و در ‌‌نهایت تاثیری که آن‌ها بر وضعیت فرهنگی یک جامعه می‌گذارند.»

روزنامه سینمایی صبا نیز با روح‌الله سهرابی کارگردان فیلم سینمایی «خاکستر و برف» گفتگو کرده است. سهرابی که قائم‌مقام انجمن سینمای دفاع مقدس است در پاسخ به سوال این روزنامه که آیا این سمت باعث می‌شود از این به بعد سایر فیلم‌های او هم درباره دفاع مقدس باشند می‌گوید: «من نسبت به سینمای دفاع مقدس بی‌علاقه نیستم و خیلی هم دوست دارم در این فضا فیلم بسازم. این‌که جریان فرهنگی کشور تصمیم بگیرد از فیلم‌سازی در این فضا دفاع کند یا نه در تصمیم من تاثیرگذار خواهد بود. در سینمای ایران صرف خواست و علاقه فیلم‌ساز مسیر او را تعیین نمی‌کند. فیلم قبلی من به نام محدوده ابری در زمینه‌ای غیر از دفاع مقدس ساخته شدهو در خیلی از جشنواره‌های خارجی دیده شد و احتمالا بعد از خاکستر و برف در گروه هنر و تجربه اکران خواهد شد.»