هنر و تجربه-رضا حسینی:روبر برسون (۲۵ سپتامبر ۱۹۰۱ – ۱۸ دسامبر ۱۹۹۹) فیلم‌ساز تحسین‌شده‌ی فرانسوی،نقش ویژه‌ای در هنر سینما و به‌خصوص موج نوی فرانسه داشته است. او یکی از چهره‌های مهم فیلم‌سازی مینی‌مال بود و اغلب آثارش با بازیگران غیرحرفه‌ای یا به‌اصطلاح نابازیگران، کم‌ترین استفاده از موسیقی و حذف در روایت (ellipsis: که به‌واسطه‌ی آن وقایع مهم داستان به صورت بصری به تصویر درنمی‌آیند)ساخته شده‌اند. او و ژان‌لوک گدار را پس از ژان رنوآر می‌توان مهم‌ترین و تأثیرگذارترین فیلم‌سازان سینمای فرانسه دانست. گدار جایی درباره اهمیت برسون نوشته است: «روبر برسون یعنی سینمای فرانسه، همان طور که داستایفسکی رمان روسی و موتزارت موسیقی آلمان را نمایندگی می‌کنند.»آن‌چه در ادامه می‌خوانید بخشی از مهم‌ترین نقل قول‌های او در خصوص سینما و فیلم‌سازی است به بهانه‌ی تولدش.
۱- سینما تحرک درونی است.
۲- دو دسته فیلم داریم: آثاری که از منابع تئاتر بهره می‌گیرند و فیلم‌هایی که از امکانات فیلم‌برداری استفاده می‌کنند.
۳- فیلم‌برداری شیوه‌ی جدیدی است برای نوشتن، برای ثبت احساس.
۴- برای من «فیلم-سازی» یعنی ترکیب تصاویر و صداهای واقعی به شکل و ترتیبی که مؤثر و کارآمد باشند. موضوعی که مخالف آن هستم فیلم‌برداری از سوژه‌ها و عناصری است که واقعی نیستند؛ صحنه‌ها و بازیگرانی که واقعی نیستند.
۵- نقاشی به من آموخت که نه‌فقط تصاویر زیبا بلکه آن‌هایی را خلق کنم که ضروری‌اند.
۶- فیلم، یک نمایش دیدنی نیست؛ فراتر از آن، یک سبک است.
۷- بدیهی است که موسیقی عنصری است که فیلم را دگرگون می‌کند. اما معتقدم که همه‌ی عناصر – تصویر و صدا،که صدا شامل جلوه‌های صوتی، دیالوگ و موسیقی هم می‌شود – باید روی هم تأثیر بگذارند و یکدیگر را دگرگون کنند. بدون دگرگونی، هنر شکل نمی‌گیرد. به همین خاطر است که سینمای امروز را تکثیر و بازتولید می‌دانم، نه یک هنر حقیقی؛ چونفقط کپی هنر دیگری است: تئاتر. اگر می‌خواهیم سینما یک هنر مستقل و حقیقی باشد، باید دگرگونی و استحاله اتفاق بیفتد. یک تصویر یا صدا به‌خودی‌خود چیزی نیست؛ و در ارتباط با آن‌چه دگرگونش می‌کند، دارای معنی و مفهوم می‌شود. یک تصویر فقط وقتی اهمیت پیدا می‌کند که در ارتباط با دیگر تصاویر قرار بگیرد؛ یا یک صدا در ارتباط با دیگر صداها یا تصویری که همراهی می‌کند. به نظرم – اگرچه خودم هم ابتدا مرتکب این اشتباه شدم – موسیقی نباید برای پررنگ کردن یا تأکید استفاده شود بلکه باید به دگرگونی بینجامد.به همین دلیل در «موشت» از موسیقی معنوی در جریان فصل شکار استفاده کردم. می‌خواستم رابطه‌ای میان شکار و موشت برقرار کنم. با پخش موسیقی معنوی در جریان این فصل، شما شاهد دگرگونی فوق‌العاده‌ی حیوانات وحشی به‌واسطه‌ی موسیقی مانتیوردی هستید.

برچسب‌ها: