هنروتجربه : ضیاءالدین دری در گفت‌وگویی با سایت سینماپرس گروه هنروتجربه را جایگاه فیلم‌های پرلکنت و بی‌اندیشه شده دانست.

کارگردان سریال تلویزیونی «کلاه پهلوی» در حالی که در گروه هنروتجربه فیلم‌هایی مانند «ماهی و گربه» ،«پرویز» ، «روز مبادا» ، «روغن مار» ،«اشیاء از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند» و….  تاکنون اکران شده است گفت:«برای من جالب است که عنوان مهم «تجربه» را به این گروه سینمایی اطلاق کرده اند؛ چرا که کارهایی که به عنوان فیلم تجربی توسط جوانان بی تجربه ساخته می‌شود تنها یک سیاه مشق است و به هیچ عنوان نمی‌توان آثار نازل و بی محتوای آن‌ها را به عنوان تجربه قلمداد کرد.»

کارگردان مجموعه «کلاه پهلوی» که تولید آن ۱۲ سال به طول انجامید عنوان داشته است شاید در میان صدها فیلم این چنینی تنها یک ایده خوب وجود داشته باشد :«ممکن است که مثلاً یک فیلم ایده خوب و قابل قبولی داشته باشد اما این باعث نمی‌شود که مدیران سینمای کشور بخواهند برای یک ایده هزینه کرده و جایزه‌های آن چنانی به ایده بدهند؛ متأسفانه در شرایطی که ساخت فیلم‌های شاخص توسط فیلم‌سازان مطرح سینمای ایران متوقف شده است و اغلب فیلم‌سازان در بیکاری به سر می‌برند شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از این فیلم‌ها با بودجه های میلیاردی ساخته و بعد با عنوان «هنر و تجربه» روانه اکران می شوند.»

 کارهایی که به عنوان فیلم تجربی توسط جوانان بی تجربه ساخته می‌شود تنها یک سیاه مشق است و به هیچ عنوان نمی‌توان آثار نازل و بی محتوای آن‌ها را به عنوان تجربه قلمداد کرد

 

این کارگردان خاطرنشان کرد:«سینمای هنر و تجربه تنها بایستی در زنگ تفریح هنرمندان باتجربه ساخته شود؛ این سینما تنها در زمانی مفید و موثر واقع می‌شود که به عنوان یک کلاس آموزشی عمل کرده و به جوانان یاد بدهد که چگونه برای مخاطبان خاص سینما فیلم‌سازی کنند.»

کارگردان فیلم سینمایی «سینما سینماست» در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: «اگر زمانی فیلم‌سازان پیشکسوت و با تجربه که حضور در تمامی گونه‌های فیلم‌سازی را آزموده‌اند بخواهند فیلمی تجربی بسازند هیچ اشکالی ندارد؛ به دلیل آن‌که این فیلم‌سازان در راه باز کردن باب جدیدی هستند تا به نوآموزان سینما درس فیلم‌سازی بدهند، اما به هیچ عنوان جوانان به ویژه افرادی که حتی تجربه ساخت فیلم کوتاه ندارند نمی‌توانند به عنوان فیلم‌ساز تجربی معرفی شوند و مسئولان هم امکانات کلانی را در اختیار آن‌ها بگذارند.»

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو سینمای هنروتجربه را به نوعی نفوذ فرهنگی غربی‌ها به جامعه اسلامی ما برشمرد و تصریح کرد:« از زمان رضاخان نفوذ فرهنگی غربی‌ها توسط سینما به کشور ما باب شده است که این نفوذ امروز به نوعی خود را در قالب برخی آثاری که در گروه هنروتجربه اکران می‌شوند نشان می‌دهد.»

کارگردان سریال تلویزیونی «کیف انگلیسی» در ادامه این گفت‌وگو از آشکار بودن تأثیر سینمای فرانسه بر تأسیس این گروه سینمایی گفت و اظهار داشت:« فرانسوی ها بعد از اینکه زبان‌شان وجهه بین‌المللی خود را از دست داد به شدت در عرصه سینما شکست خوردند چون سینمای‌شان دیگر استقبال دهه ۱۹۳۰ و قبل آن را نداشت؛ از همین رو به دلیل فروپاشی اقتصاد کشورشان بعد از جنگ جهانی دوم، از قالب سینمای دراماتیک خارج شدند و سینمای جدیدی ایجاد کردند که افراد روشن‌فکر و بعضاً حتی مائوئیست ها آن را اداره می‌کردند و در آن زمان چون معتقدین مذهبی چندان در فرانسه وجود نداشتند از فیلم های آن ها نیز استقبال می‌شد.»

وی در خاتمه این گفتگو افزود:«متأسفانه بسیاری از سینماگران ما نیز در آن زمان زیر سلطه فرانسوی‌ها بودند و از همین رو رفتار و عقاید و کردارشان مانند آن‌ها شکل گرفت، من در هر صورت امیدوارم که هرچه سریعتر فکری جدی برای این گروه سینمایی که می‌تواند به کلیت سینمای ما آسیب وارد سازد، بشود.»