هنر و تجربه: ایرج تقی‌پور تهیه‌کننده باسابقه و عضو شورای سیاست‌گذاری در گروه هنر و تجربه است. او در یادداشتی که با عنوان «درخشش فیلم‌های بدون ستاره در هنر و تجربه» در روزنامه سینما مورخ یکشنبه ۱۲ مهر به چاپ رسیده است درباره ملاک‌های انتخاب فیلم برای این گروه و میزان بودجه و گروه هدف تبلیغات هنر و تجربه نوشته است.
این یادداشت ایرج تقی‌پور را در زیر می‌توانید بخوانید:

در گروه سینمایی هنر و تجربه هیچ محدودیتی برای این که فیلمی متقاضی اکران در این گروه باشــد، وجود ندارد به جز این کــه فیلم قبلا در جایی به عنوان مثال در شــبکه نمایش خانگی یا تلویزیــون به نمایش درآمده باشــند اما این موضوع که چه فیلم‌هایی بــرای اکران در این گروه ســینمایی انتخاب می‌شــوند، مطابق با معیارهایی است که در سایت هنر و تجربه هم اعلام شده است. معیاری که می‌گوید یک فیلم برای اکران در این گروه ســینمایی باید واجد ارزش‌های هنری و سینمایی باشد و ارزش این را داشته باشد که در این گروه برای مخاطبی که علاقه مند به دیدن فیلم‌های متفاوت هستند، به نمایش دربیاید. برای انتخاب نهایی فیلم‌هایی که دارای چنین معیارهایی هستند، تمام اعضای شورای نمایش گروه هنر و تجربه فیلم را می‌بینند و نظرخواهی انجام می‌شود و طبق یک آیین‌نامه داخلی، فیلم برای نمایش انتخاب می‌شود.
ما در این انتخاب‌ها به این موضوع هم توجه می‌کنیم که در طول اکران فیلم‌های مختلف در گروه هنر و تجربه، مخاطب چه فیلم‌هایی را می‌پسندد و چه فیلم‌هایی را نمی‌پسندد. همچنین رفتار ما در یک سال گذشته باعث شده بعضی از سازمان‌ها، مؤسسات و شــبکه‌هایی که نمایــش فیلم داشته‌اند، با توجه به استقبال مخاطب از اکران فیلم‌های گروه هنر و تجربه در روند کاری‌شان تجدیدنظر کنند. یکی از تجربه‌های مهم در اکران گروه هنر و تجربه این موضوع است که حضور ستاره و بازیگر معروف در یک فیلم فقط تا حدی در فروش آن فیلم تأثیرگذار بوده است. بسیاری از فیلم‌هایی که امسال و سال گذشته در این گروه اکران شــده‌اند، قبل از ایجاد گروه هنر و تجربه ساخته شده‌اند و بازیگر ســتاره هم داشته‌اند اما آمار فروش نشان می دهد که حضور ستاره و بازیگران معروف کمکی در فروش تعداد زیادی از فیلم‌ها نکرد. در مقابل فیلم‌هایی در این گروه اکران شدند که مطلقاً بازیگر معروف نداشتند و خیلی خوب درخشـیدند. مهم‌ترین مثال این اتفاق، فیلم‌های «ماهی و گربه» و «پرویز» است. حتی فیلمی مثل «شــش قرن و شش سال» با این‌که مستند است از نیمی از فیلم‌های سینمایی ما پرفروش تر بوده یا فیلم مستند «آتلان» فروش خیلی خوبی داشته است. درواقع مخاطب این گروه به دنبال این است که یک اثر هنرمندانه را با روایتی سرراست ببیند و حضور بازیگر معروف در آن فیلم تأثیر چندانی در استقبال از آن ندارد.
بودجه سینمای هنر و تجربه، بودجه کمی است اما متأســفانه همین بودجه کم خیلی‌ها را به تحریک واداشته که فکر کنند پول هنگفتی در این گروه بی حساب و کتاب خرج می‌شود. سهم هنر و تجربه از بودجه کمک به سینما در دولت کم تر از ۲ درصد از کل است، بودجه‌ای که صرف اکران فیلم‌هایی می‌شــود که در زمان ساخت کمکی از دولت دریافت نکرده‌اند.
ما در این گروه برای تبلیغات روی رســانه‌های مجازی تمرکز کرده‌ایم. تجربه ســال‌های اخیر بنده در بخش مسابقه مواد تبلیغی جشنواره فیلم فجر نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد اطلاع‌رسانی مؤثر ما در ســینمای این روزها در حوزه رسانه‌های مجازی اسـت و در گروه هنـر و تجربه بیش از ۸۰ درصد تبلیغات مؤثر در رسانه‌های مجازی اتفاق می‌افتد.

برچسب‌ها: