هنر و تجربه: در سالگرد یک‌سالگی گروه سینمایی هنر و تجربه، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های کشور مطالبی در ارتباط با این گروه و فیلم‌های به نمایش درآمده در آن منتشر کردند.

روزنامه سینمایی بانی فیلم گزارشی از یک سالگی این گروه سینمایی تهیه کرده است. در این گزارش با امیرحسین علم‌الهدی، سیف‌الله صمدیان و هوشنگ گلمکانی اعضای شورای سیاست‌گذاری گروه هنر و تجربه صحبت شده است. علم‌الهدی معتقد است مهم‌ترین کارکرد گروه هنر و تجربه این است که توانسته به بغض فروخورده نسلی که کمتر دیده می‌شد پاسخ مثبتی بدهد. سیف‌الله صمدیان عکاس و فیلم‌بردار و عضو شورای سیاست‌گذاری این گروه نیز اعتقاد دارد جشن امسال خانه سینما هم نشان داد فیلم‌هایی موفق شدند که هنر و تجربه‌ای بودند یا زمینه هنر و تجربه‌ای داشتند. هوشنگ گلمکانی نیز عملکرد کلی این گروه را مثبت ارزیابی می‌کند.

روزنامه جوان مطلبی با عنوان «خاکستر و برف، اثری متفاوت در سینمای دفاع مقدس» به بررسی این فیلم و نسبت آن با سینمای دفاع مقدس پرداخته است. «خاکستر و برف جذاب و پرمعناست. خاکستر در ادبیات نمادشناسی و وادی سمبل‌گرایی در عین این‌که جنبه ماورایی دارد به دانستن و حکمت پهلو می‌زند و در جای لازم حکایت از تواضع دارد…»

روزنامه سینمایی صبا گفتگویی با یلدا جبلی کارگردان فیلم «داره صبح می‌شه» ترتیب داده است. جبلی در این مصاحبه دلیل اصلی رفتن به سمت روایت اپیزودیک را به این شکل تشریح کرده است: «شاید دلیل اصلی رفتن سراغ ساختار اپیزودیک محدودیت یا جبری باشد که این روزها بر تولید فیلم حاکم است. ۹۰ درصد اوقات و مخصوصا در مورد فیلم اول، فیلم‌ساز مجبور است به تولید شخصی و مستقل فیلمش فکر کند. این‌که ساخت فیلم اپیزودیک دستمان را در تولید بازتر خواهد گذاشت، عامل اصلی رفتن به سمت این الگو بود. بعد از این تصمیم، به چهار قصه رسیدم که واقعا دوست‌شان داشتم و به دغدغه‌هایم نزدیک است و به قول شما هر کدام می‌تواند ایده یک فیلم بلند یا کوتاه مستقل باشد.»

جبلی درباره این‌که چرا فیلمش را در هنر و تجربه اکران کرده است نیز می‌گوید: «این تصمیم درباره فیلم من گرفته شده و تا زمان نگذرد نمی‌توانم درباره درست یا غلط بودن آن قضاوت کنم. حقیقت این است که من بنا بر دلایلی نمایش فیلم را در گروه هنر و تجربه ترجیح دادم. اولویت اولم نوع مخاطبی بود که سینمای هنر و تجربه با خودش به سالن می‌آورد. مخاطبی که با احساس کشف وارد سالن می‌شود و دوست دارد فیلمی ببیند که برایش تفکر ایجاد کند. مخاطب هنر و تجربه صرفا برای سرگرمی وارد سالن سینما نمی‌شود و دنبال کشف و شهود در فیلم می‌گردد. اولویت دیگرم زمان طولانی اکران فیلم در هنر و تجربه بود؛ چون فکر می‌کنم «داره صبح میشه» با گذشت زمان ارتباط بهتری با مخاطب برقرار می‌کند. از طرفی هم حق با شماست و محدودیت سینماهای هنر و تجربه بدون داشتن تبلیغات ضربه زیادی به فیلم می‌زند. من ناچار به انتخاب بودم و احساس کردم کفه هنر و تجربه در این زمان برایم سنگین‌تر است. البته ما دو پخش‌کننده داشتیم که به شدت پیگیر اکران فیلم در گروه‌های سینمایی بودند، ولی آن هم ریسک خودش را دارد که شما برای یک ماه فیلم را در نوبت اکران بگذاری و در این فرصت فروش فیلم به سقف مورد نظر پخش‌کننده نرسد و نتیجه این بشود که فیلم را خیلی سریع از اکران بردارند.»

این روزنامه همچنین گزارشی از افتتاح فیلم تاج محل داده است که گپ کوتاهی با سعید براتی فیلم‌بردار تاج‌محل، جهانگیر میرشکاری و علی مردانه بازیگران این فیلم منتشر کرده. علی مردانه بازیگر نقش حمید در این فیلم گفته است که برای آماده شدن برای این نقش دوهفته به صورت روزمزد در پالایشگاه آبادان کار کرده و فشار کار به قدری زیاد بوده است که بارها با دانش [اقباشاوی] کارگردان درگیر شده است اما در نهایت «بالاخره هردو آبادانی هستیم و به قول معروف ما آبادانی‌ها گوشت همدیگر را هم بخوریم استخوان همدیگر را دور نمی‌ریزیم.»
جهانگیر میرشکاری صدابردار باسابقه و قدیمی سینمای ایران در این فیلم جلوی دوربین بازی کرده است. او به خبرنگار روزنامه سینما گفته است: «مهم ترین دلیلم برای بازی در فیلم دانش تعصبی است که به لهجه آبادانی دارم! استفاده از بازیگرهای غیربومی و تلاش برای درآوردن لهجه یک منطقه خاص با اصرار فشار زیاد تمرین، نتیجه‌ای جز به وجودآمدن کاراکتری غیرقابل باور ندارد.»
سعید براتی مدیر فیلم‌برداری «تاج محل» هم می‌گوید: «اگر بخواهم در مورد اکران حسم را صادقانه بیان کنم، باید بگویم که زیاد خوشحال نیستم! این فیلم در آن زمان می‌توانست برای من تجربه شیرین و باارزشی باشد، اما در شرایط کنونی و بعد از گذشت نزدیک به ۴ سال، نگاه من تغییر کرده و دیدن این فیلم روی سردر سینماها، خوشحالم نمی‌کند.»