هنر و تجربه: دبیر شورای سیاستگذاری گروه سینمایی «هنر و تجربه» در گفت‌و گو با خبرگزاری مهر با اشاره به این‌که در این گروه محدودیتی برای پروانه نمایش فیلم‌ها وجود ندارد، تفکیک فیلم‌های ویدئویی و سینمایی را برخلاف ذات سینما دانست.

امیر حسین علم الهدی دبیر شورای سیاست‌گذاری گروه سینمایی «هنر و تجربه» در این گفت‌وگو با اشاره به حضور بعضی فیلم‌ها در جشنواره فیلم «یاس» گفت: «فیلم‌های شرکت کننده در جشنواره «یاس» الزاما باید پروانه ویدیویی داشته باشند اما ما در شورای سیاست گذاری «هنر و تجربه» برای فیلم‌سازان الزامی ایجاد نکرده ایم که آثار حتما باید پروانه نمایش ویدئویی یا پروانه نمایش سینمایی داشته باشند.»

او بیان کرد: «از نظر من تفاوتی بین فیلم ویدئویی و سینمایی وجود ندارد. یک فیلم‌ساز می‌تواند حرف خود را با یک فیلم ۳۵ میلیمتری بزند یا با یک بودجه ۲۰ میلیونی یا میلیاردی فیلم بسازد.»

علم الهدی با اشاره به نمایش فیلم‌های «پریدن از ارتفاع کم» و «۳۱۶» گفت: «پریدن از ارتفاع کم به کارگردانی حامد رجبی پروانه ویدیویی دارد اما این فیلم توانسته جایزه منتقدین برلین را بدست آورد. از آن‌جا که ما محدودیتی در پروانه نمایش نداریم آن را اکران کردیم یا مثلا  سی‌صدو شونزده به کارگردانی پیمان حقانی که در چند جشنواره بین المللی شرکت کرده پروانه ساخت ویدیویی دارد. در هر صورت پروانه ویدیویی یا سینمایی فقط منحصر به ایران است  و در جشنواره‌های دنیا تفکیک ندارند.»

دبیر شورای سیاست گذاری گروه سینمایی «هنر و تجربه» بیان کرد: «یک فیلم با هر نوع میزان هزینه که ساخته شود با روش ساخت ارزیابی می شود. چه ساخت فیلم با موبایل باشد یا حتی از عکاسی برای ساخت فیلم استفاده کرده باشد، کلیت آن ارزیابی می شود و در هر صورتی راه خودش را پیدا می‌کند پس این تفکر اساسا اشتباه است که فیلم حتما باید اکران شود.»

علم الهدی در پایان گفت: «قرار نیست هر فیلم اکران شود. به طور مثال کشور هند سالی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ فیلم می‌سازد یا آمریکا ۵۰۰ فیلم می سازد اما نهایتا ۴۰ تا ۵۰ درصد این تولیدات اکران می‌شوند. در سینمای ایران نیز فیلم‌هایی داشتیم که مجوز سینمایی گرفتند اما ساختشان آبروریزی بود و بر عکس فیلم های ویدیویی داشتیم که در جشنواره های مختلف درخشیده‌اند. به نظرم اساسا تفکیک فیلم ها برخلاف ذات سینما صورت می‌گیرد.»