
حبیب ایل بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی:
تأیید صلاحیت فیلماولیها در دو مرحله انجام میگیرد
هنر و تجربه: حبیب ایل بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در گفتگو با خبرگزاری مهر، درباره روند بررسی پرونده متقاضیان ساخت فیلم اول و مسیری که برای تایید فیلمنامههایشان باید طی کنند، توضیحاتی را ارائه داد.
وی با اشاره به معیارهای تایید متقاضیان برای تولید فیلم اول در مرحله نخست بیان کرد: «ارائه سه فیلم که یکی از آنها حتما باید داستانی باشد، ارائه مدارک تحصیلی، سوابق دستیاری در سینما، جوایزی که در جشنوارههای مختلف کسب کرده و مجموع فعالیتهای فرهنگی و هنری که افراد انجام دادهاند معیار ارزشیابی کارگردانهای متقاضی برای ساخت فیلم است و بر این اساس مجموع امتیازهای افراد مورد بررسی قرار میگیرد.» ایل بیگی درباره دیگر مراحلی که افراد برای ساخت فیلم اول بلند داستانی باید طی کنند، عنوان کرد: «پس از تایید صلاحیت افراد متقاضی برای کارگردانی فیلم اول، فرصت سه ماهه به آنها داده میشود تا علاوه بر جذب سرمایه، نظر مساعد تهیه کنندگان را نیز برای تولید جلب کنند. پس از طی این مرحله است که تقاضای ساخت فیلمنامه با امضای تهیه کننده به شورای پروانه ساخت میرود و در ادامه صلاحیت ساخت اثر از جهت محتوا و ترکیب عوامل مورد بررسی قرار میگیرد.»
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ادامه داد: «دو مرحلهای کردن تایید صلاحیت ساخت فیلم اول توسط کارگردانهای متقاضی باعث میشود دست شورای پروانه ساخت برای انتخاب بازتر باشد. البته جذب سرمایه و همچنین متقاعد کردن تهیه کننده برای تولید فیلم کار آسانی نیست بنابراین تجربه نشان داده که همه فیلمسازان فیلم اول موفق به تولید آثار خود نمیشوند. سال گذشته ۴۵ کارگردان فیلم اول متقاضی تولید بودند که کمتر از ۲۵ نفر از این تعداد موفق به ساخت آثار خود شدند.»
این مدیر سینمایی یادآور شد: «شورای پروانه ساخت در سازمان سینمایی برای رسیدن به بهترین شیوه در تایید صلاحیت متقاضیان فیلم اول و صدور مجوز ساخت برای فیلمنامههایشان، جلسات متعددی گذاشته و با اتخاذ این تصمیم کار شورا سختتر شده است اما به نظر میآید چنین روشی به انتخاب بهتر فیلمسازان کمک میکند. تعدادی از متقاضیان که در مرحله اول داوطلب فیلمسازی بودند از شهرستانها بودند که افزایش تعداد تایید صلاحیتشدگان از بین متقاضیان شهرستانی موضوع قابل توجهی است و انتظار میرود در آینده در تولید آثار با تنوع فرهنگی، گویش و داستان مواجه شویم.»