هنر و تجربه: در میان فیلم‌های به نمایش درآمده در گروه سینمایی هنر و تجربه، امروز سه شنبه ۲۱ مهرماه، به نوعی روز «روغن مار» آخرین فیلم علیرضا داوودنژاد بود. روزنامه سینما در ویژه‌نامه‌ای چهارصفحه‌ای به این فیلم به صورت مفصل پرداخت.

ویژه‌نامه روزنامه سینما شامل یک گفتگوی بسیار بلند بین امید روحانی و داوودنژاد، سه یادداشت از محمود کلاری فیلم‌بردار برجسته سینمای ایران، مجید برزگر از نسل جدیی فیلم‌سازی و زهرا داوودنژاد دختر او و بازیکر تعدادی از فیلم‌هایش است. سعید مروتی نیز در نقدی کارنامه سینمایی داوودنژاد را مرور کرده است.

مروتی در بخشی از این یادداشت می‌نویسد: «داوودنژاد در انتهای دهه ۸۰، با «مرهم» انسجام ازکف رفته در فیلم های این دورانش را بازمی یابد و تصویر تازه ای از دختر جوان معتاد می سازد که حتی از «خون بازی» بنی اعتمــاد هم به روزتر و پرطراوت تر است. ترکیب ســینمای شخصی و خانوادگی با ســینمای اجتماعــی در «مرهم» به پرحاصل ترین فیلم این ســال‌های داوودنژاد می‌انجامد. داوودنــژادی که هرچه پیش می رود روحیه جوانانــه و تجربه‌گرایانــه‌اش بیش تر از گذشته می شد. حاصل این رویکرد را در «کلاس هنرپیشگی» هم می‌توان مشــاهده کرد و حالا »روغن مــار» اوج این نگاه به ســینما و زندگی را نمایان می کنــد. حالا داوودنــژاد فیلم‌هایی می‌سازد که هم نسـلـانش از آن سردرنمی آورند ولی فیلم ســازان جــوان و نوجو ســتایش‌اش می کنند. هرچه می‌گذرد داوودنژاد از ســینمای جریان اصلی فاصلــه بیش‌تــری می‌گیرد و به ســینمای تجربی بیش‌تر گرایش می‌یابد.»

همین روزنامه در مطلب دیگری نموداری از میزان استقبال تماشاگر از فیلم‌های داوودنژاد را ترسیم کرده است. نموداری که نشان می‌دهد پرمخاطب‌ترین فیلم او «عاشقانه» در ابتدای دهه هفتاد بوده است و به غیر از آن «هوو» در سال ۱۳۸۶، «مصائب شیرین» در سال ۷۷ و «بی‌پناه» محصول سال ۶۵ به ترتیب پرمخاطب‌ترین فیلم‌های او بوده‌اند.

روزنامه اعتماد هم در صفحه سینمایی خود به «روغن مار» پرداخته است. در مطلبی به قلم شهریار حنیفه و با عنوان «خداحافظ بوگارت» می‌خوانیم: «جانِ کلام اینکه تعریفِ جذاب و یکپارچه بودن فیلم، هیچ منافاتی با آوانگارد بودنِ آن ندارد. تکرار می‌کنم که بحث سر این نیست که چرا حدیث نفس فیلمساز پرداختن به مشکلات تمام نشدنی خانواده‌هاست و چرا داوودنژاد به جای این، ما را به دیدار نوسفراتوی خون‌آشام یا فروشگاهِ خیابان اصلی نمی‌برد، بحث سر این است که چرا فیلمساز زنگ دوّم کلاس هنرپیشگی‌اش را برگزار نمی‌کند و در این تجربه جدید از تجربیات پیشین خود و دیگران استفاده نکرده است تا مرهمی بر دل‌مان بگذارد و اینچنین فیلمنامه را فدای همه‌چیز نکند. چه خوب بود که اگر داوودنژاد، مقداری از آن روغن مار جادویی را به چفت و بست‌های فیلمنامه‌اش می‌زد.»

البته تمام اخبار مربوط به گروه هنر و تجربه در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های روز سه شنبه به «روغن مار» منحصر نیست. به گزارش روزنامه صبا محمدرضا عرب در شصتمین جلسه سینماروایت درباره فیلم «خاکستر و برف» گفته است: «خاکستر و برف در تکریم فرهنگ ایثارگری کسانی است که رفتند تا من و شما بتوانیم با هم در آرامش حرف بزنیم. سوال من این است که با یک فیلم دفاع مقدسی چه کار کردند؟ درسینما به سلیقه‌ها و ژانرهای مختلف نیاز داریم. به عنوان یک سینماگر فکر می‌کنم باید از خاکستر و برف حمایت کرد. این فیلم را ببینید.»

همچنین آمار فیلم‌های ارزیابی‌شده در گروه هنر و تجربه در روزنامه‌های سینمایی صبا و سینما و نیز روزنامه فرهیختگان منعکس شده است.