هنروتجربه: در سومین قسمت برنامه «هفت» بهروز افخمی به سراغ نرگس آبیار، شهرام مکری و امیرحسین علم‌الهدی رفت و با آن‌ها به گفت‌وگو نشست.

بهروز افخمی در ابتدا گفتگویی با مسعود فراستی انجام داد که در آن به موضوعات و مشکلات سینما ایران پرداخته شد. مهم‌ترین بخش این گفت‌وگو مربوط به سینمای اجتماعی ایران بود که در آن فراستی به همراه افخمی به این نکته اشاره کرده‌اند که برخی کارگردانان  وقتی نمی‌تواند فیلم خوبی را بسازند، آز آن فیلم به عنوان نقد اجتماعی جامعه ایران یاد می‌کنند. فراستی در خلال بحث درمورد این موضوع گفت: «امروز برخی می‌گویند ما خیلی فیلم نگاه می‌کنیم، در خانه، در ماشین و حتی در تاکسی فیلم می‌بینیم. اما این افراد زندگی کردن را یاد نمی‌گیرند درحالی‌که سینما بخشی از زندگی است.» در ادامه افخمی ضمن تأیید صحبت‌های فراستی گفت: «این گفته را می‌توان این‌گونه معنی کرد که اگر فیلمی هم از سوی این شخص ساخته شود کپی‌برداری از روی آثار دیگران است و سینمایش شبیه خودش نیست. »

قسمت اولیه صحبت‌های فراستی را می‌توان طعنه‌ای به شهرام مکری کارگردان «ماهی و گربه» دانست. شهرام مکری آبان ماه سال گذشته در گفتگوی تفصیلی خود با ماهنامه «۲۴» عنوان کرده بود که حتی در تاکسی هم فیلم می‌بیند. او یکی از عوامل موفقیت خود در سینما را زیاد فیلم دیدن دانسته بود.

در خلال این برنامه که تا ۲ بامداد ادامه داشت تیزر فیلم «شیار ۱۴۳» در حالی پخش شد که این بار نرگس آبیار کارگردان این فیلم روبه‌روی بهروز افخمی قرار گرفت تا در مورد این فیلم به بحث و گفتگو بنشینند. افخمی در ابتدای صحبت‌های خود از «شیار ۱۴۳» به عنوان یک فیلم ترسناک یاد کرد. او در تأیید حرف‌های خود به شیوه مستندوار این فیلم و این که شخصی با عالم ارواح در ارتباط است اشاره کرد. افخمی با نقل قولی  از آلفرد هیچکاک که «برای ساخت یک فیلم ترسناک هیچ وقت ترساندن یک زن را از یاد نبرید»، «شیار ۱۴۳» را یک فیلم ترسناک نامید. این گفته تعجب آبیار را به همراه آورد. آبیار معتقد بود که این فیلم بیشتر از ترساندن عذاب یک مادر داغ‌دیده را نشان می‌دهد.

بعد از حرف‌های آبیار بهروز افخمی دوباره مقابل مسعود فراستی قرار گرفت. در ادامه فراستی با طعنه‌هایی نظیر این‌که «چون من با دوربین دیجیتال یک پلان ۱۴۰ دقیقه‌ای گرفتم، پس کارگردان هستم» بحث را به پیش راند و دوباره آن را به سمت فیلم «ماهی و گربه» سوق داد. اما این بار بهروز افخمی از در مخالفت با این منتقد در آمد و فیلم «ماهی و گربه» مکری را یک حرکت روبه‌جلو در سینمای ایران نامید و از پیشنهاد کمپانی «پارامونت» به شهرام مکری برای بازسازی «ماهی و گربه» در ژانر ترسناک خبر داد.

بعدازاین مکالمه بهروز افخمی به سراغ شهرام مکری کارگردان فیلم‌های «ماهی و گربه» و «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» رفت. افخمی سینمای مکری را وام گرفته از نقاشی‌های «اشر» نامید که در آنها به مقوله زمان به شکل یک پازل (ماز) دیده می‌شود. در ادامه همین موضوع مکری از پیشنهاد ساخت فیلمی درباره «اشر» خبر داد که از سوی موزه نگهداری آثار این نقاش به او داده‌شده است. شهرام مکری در ادامه به ساخت فیلم جدیدش اشاره کرد و گفت «فیلم جدیدی که می‌خواهم آن را در ایران بسازم، حتماً نسبت به «ماهی و گربه» صحنه‌های ترسناک بیشتری دارد و در اساساً ژانر آن ترسناک خواهد بود.»

آخرین مهمان این قسمت از برنامه «هفت» امیرحسین علم الهدی مدیر گروه سینمایی «هنر و تجربه» بود. امیر حسین علم الهدی با دفاع از عملکرد گروه «هنر و تجربه» در طول یک سال گذشته گفت: «برخی از دوستان نگران بودجه سینمای ایران هستند و می‌گویند «هنر و تجربه» این بودجه را ضایع می‌کند، درحالی‌که تنها ۲ درصد از بودجه کل سینمای ایران به «هنر و تجربه» می‌رسد. او در ادامه با اشاره به اینکه از میان ۳۰۰ فیلم متقاضی این گروه تنها با ۳۰ درصد آنها برای اکران در «هنر و تجربه» موافقت شده است، از سیستم نمایش تک سانسی فیلم‌های این گروه در سینما دفاع کرد.»