
مارتین اسکورسیزی:
خاطرات بدی از فیلمهای خوبم دارم
هنر و تجربه: مارتین اسکورسیزی کارگردان ۷۳ ساله و صاحب سبک سینمای آمریکا در روزهای پایانی حضورش در جشنواره فیلم لومیر، در مورد دوران کاریاش، فضای مردانه آثارش و همکاری مجدد با رابرت دنیرو پس از ۲۰ سال سخن گفت.
سازنده «راننده تاکسی»، «رفقای خوب» و «هوانورد» در مورد مردمحور بودن داستان فیلمهایش میگوید: « فیلمهایی که در طول این سالها ساختهام بیشتر متمرکز بر کاراکترهای مرد بودهاند اما آکادمی اسکار، زنان فیلمهایم را بیشتر از مردان آن نامزد کسب جایزه کرده است. فکر میکنم تعداد زنان از این حیث، ۱۱ تا ۱۲ عدد بیشتر از بازیگران مرد آثارم باشد. این یعنی زنان فیلمم بیشتر دیده شدهاند». اسکورسیزی توضیح میدهد که در فیلمهایی نظیر «عصر بیگناهی» هم تلاش کرده تا به موضوع زنان بپردازد اما در آن فیلم هم، اتفاقها از دیدگاه یک مرد روایت میشود: «زنان نقشهای ملاطفتآمیزتری را نسبت به مردان در فیلمهای ایفا میکنند. اما هیچگاه برای یادگیری دیر نیست و الان هم مشغول پروژههایی هستم که نقش اصلی آنها زن هستند».
هفته گذشته اسکورسیزی در مسترکلاسی همراه با تیری فرمو، موسس جشنواره لومیر و مدیر جشنواره کن، اعلام کرد که مقدمات ساخت فیلم «مرد ایرلندی» به عنوان اثر بعدیاش را همچنان پیگیری میکند و در حال تامین منابع مالی آن است.
خالق «گرگ وال استریت» در مورد تفاوتهای فیلمسازی بین هالیوود و زادگاهش نیویورک هم سخن گفت: «لس آنجلس کار خودش را میکند. شکایتی هم نمیتوان به آن داشت. طرز فکر در امر فیلمسازی بین این دو منطقه خیلی متفاوت است. البته این را نمیگویم تا باور مجزا بودن نیویورک و لس آنجلس را تشدید کنم. اگر فیلمهای آمریکایی میسازید باید طبق قوانین هالیوود رفتار کنید. به همین دلیل خط پررنگی میان این دو است. وقتی زیرمجموعه ارگانی مشغول به تهیه فیلم میشوید دیگر اینکه در کدام شهر هستید خیلی فرق نمیکند.»
اسکورسیزی ادامه میدهد: «برای من، هر فیلم دنیای خودش را دارد و آدمهای دور و برم نیز همزمان با فیلمهایی که ساختم عوض شدند؛ به همین دلیل هر فیلمم گذشتهام را به یادم میآورد و گاهی اوقات فیلمی که خوب نساختهام یادآور خاطراتی خوبی برایم است و برعکس. بعضی از فیلمهای خوبم خاطرات بسیار بدی را یادم میاندازند.»
گفتنی است این هفته در سینما تک پاریس، فیلمهای دوره فیلمسازی ۴۵ ساله مارتین اسکورسیزی مجدداً به نمایش گذاشته میشوند.