هنروتجربه – سوگند نیازمند: نشست مطبوعاتی فیلم «احتمال باران اسیدی» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها، ظهر امروز (۵ آبان ۱۳۹۴) با حضور بهتاش صناعی‌ها (کارگردان)، مریم مقدم (نویسنده و بازیگر)، شمس لنگرودی (بازیگر)، سمیرا برادری (تهیه‌کننده)، محمدرضا جهان‌پناه (مدیر فیلم‌برداری) و محمدرضا مقدسیان (مجری و منتقد) در کافه کتاب نشر ثالث برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هنر و تجربه در ابتدای این نشست که با حضور اهالی رسانه برگزار شد، مقدسیان توضیح داد که در این جلسه قرار است راجع به فیلم بحث شود و صحبت‌های عوامل و سوال‌های اهالی رسانه را بشنویم. صناعی‌ها در ابتدا برای اکران فیلمش در گروه هنر و تجربه ابراز رضایت کرد:« خیلی خوشحالم که یک سال بعد از تولید فیلم و مسیرهای پرفراز و نشیبی که طی کرد، بالاخره قرار است در گروه هنروتجربه اکران شود و ظاهرا قرار است علاوه بر سینماهای نمایش‌دهنده فیلم‌های هنروتجربه، سینماهای دیگر که به کمک هنروتجربه آمده‌اند هم به اکران آن بپردازند.» مقدسیان حضور شمس لنگرودی در این فیلم را مهم شمرد و از او خواست تا به عنوان مقدمه چند کلمه‌ای صحبت کند، در ادامه لنگرودی درباره تجربه ایفای نقش در این فیلم توضیح داد:« راستش بعد از خواندن فیلم‌نامه، حس کردم فضای کار به من نزدیک است و اگر قرار بود فیلم بازی کنم به طور قطع می‌خواستم در چنین فضایی قرار بگیرم، بعد از صحبت کردن با آقای صناعی‌ها متوجه جزئی‌نگری در فیلم‌نامه شدم و در این پروژه همکاری کردم. » او در ادامه به طنز گفت:« گروهی به من می‌گویند که چرا تو علاوه بر شاعری بازیگری هم می‌کنی و یا ترانه هم می‌خوانی واقعیت این است که من خیلی کارها کردم و فقط باله مانده که امیدوارم آن هم روزی انجام شود. »

لنگرودی ادامه داد:« من از دوره نوجوانی و جوانی به سینما علاقه داشتم و در دهه ۵۰ و در زمانی که ۲۰ سال سن داشتم عضو کانون فیلم ایران بودم و برای تماشای فیلم از شهرستان به تهران می‌آمدم. بعد در دوره‌های بازیگری مصطفی اسکویی متد استانیسلاوسکی را دیدم و حتی پیشنهاداتی را هم برای بازیگری به من شد اما قبول نکردم تا بعد از انقلاب و در سال‌های اخیر چند نقش را پذیرفتم. »مریم مقدم به عنوان نویسنده و بازیگر این فیلم از اکرانش ابراز خوشحالی کرد:«امیدوارم همانطور که در جشنواره از این فیلم استقبال شد، مردم هم آن را دوست داشته باشند. »

در ادامه بهتاش صناعی‌ها درباره انتخاب نقش شمس لنگرودی افزود:« برای انتخاب بعضی نقش‌ها همچون نقش منوچهر به افراد زیادی فکر کردیم اما به این نتیجه رسیدیم که بازیگر چهره این نقش را بازی نکند و به همین دلیل گزینه‌های ما محدود شد و براساس پیشنهاد کامبوزیا پرتوی که یکی از گزینه‌های بازی در این نقش بودند و به عنوان مشاور در کنار من حضور داشتند، به سراغ شمس لنگرودی رفتیم و در همان برخورد اول او را برای بازی در این فیلم انتخاب کردیم. »

صناعی‌ها با اشاره به نمایش این فیلم در گروه هنروتجربه نیز گفت:« تشکیل این گروه یک اتفاق مبارک در سینمای ایران است و فعالیتش امروز به یک ثباتی رسیده اما زمان آن است که بخشی از سیاست‌های این گروه تغییر کند و پوست‌اندازی صورت بگیرد تا  ماندگار شود. امروز مخاطبان گروه هنروتجربه مخاطبان خاص و حرفه‌ای سینما شده‌اند و فعالیت این گروه مانند کلوپ‌های حرفه‌ای سینمایی در سایر کشورها است  و بسیار می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. تاریخ سینمای ایران نشان داده که در طول بیست سال می‌توان خیلی چیزها در این سینما به‌دست آورد اما یک‌شبه آن را از دست می‌دهیم به همین دلیل باید مراقب بود و به نظرم باید تعداد سالن‌های آن را بالا برد. همه باید پای این گروه بایستند و برای حضورش بجنگند تا اتفاقات بهتری بیفتد.»

صناعی‌ها: فعالیت هنروتجربه امروز به یک ثباتی رسیده اما زمان آن است که بخشی از سیاست‌های این گروه تغییر کند و پوست‌اندازی صورت بگیرد تا ماندگار شود. امروز مخاطبان گروه هنروتجربه مخاطبان خاص و حرفه‌ای سینما شده‌اند

صناعی‌ها درباره اکرن فیلمش و سوتفاهم‌های پیش آمده حول محور آن اضافه کرد:« وضعیت اکران فیلم ما متاسفانه دستخوش سوتفاهم‌هایی شده است. اینکه افراد مختلف در زمان اکران یک فیلم دیدگاه‌های مختلفی درباره فیلم داشته باشند بد نیست زیرا هر آدمی با هر نگاهی می‌تواند از هر اثر هنری یک برداشت را داشته باشد و یک نوع لذت را ببرد. همانگونه که به طور مثال اشعار حافظ برای همه مردم قابل درک و لذت است، اما متاسفانه بعضی برداشت‌های شخصی از فیلم به گروهی از فیلم‌ها از جمله فیلم ما لطمه می‌زند اما صرف برداشت معانی مختلف از فیلم ضرری ندارد اما اینکه یک برداشت و نظر تبدیل به حربه‌ای برای لطمه زدن به فیلم شود درست نیست، امری که باعث شد فیلم ما یک سال اکران نشود. خوشبختانه امروز با همکاری سازمان سینمایی به یک نقطه مشترک رسیدیم تا سوتفاهم‌ها رفع شود و با انجام اصلاحاتی که به فیلم لطمه نزند شرایط اکران فیلم در گروه هنروتجربه مهیا شد. امروز وقت آن است که در شهرهایی همچون شیراز، رشت و بسیاری شهرهای دیگر با هزینه اندک یک سالن سینما به گروه هنروتجربه اختصاص پیدا کند و براساس تحقیقاتی که من کردم می‌توان با رقمی معادل ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان چند سالن سینما در کشور راه‌اندازی کرد ، به جای آنکه وام‌های کلان به فیلم‌هایی بدهند که در اکران اصلاً نمی‌فروشند و مردم دوست ندارند بخش بسیار اندکی را به هنروتجربه بدهد تا سینماهای بیشتری تجهیز شود.»

بهتاش صناعی‌ها

کارگردان «احتمال باران اسیدی» درباره حضور بین‌المللی فیلمش توضیح داد:« برای من مهم‌ترین اتفاق دیده شدن و انتخاب شدن فیلم توسط مخاطبان داخلی بود و هرچند امروز فیلم برای جشنواره‌های مختلف همچون بمبئی، گوتنبرگ، پراگ و… انتخاب شده اما خوشحالم که این فیلم برای اولین بار توسط مخاطب داخلی دیده می‌شود و هنروتجربه امکان دیده شدن فیلم را فراهم کرد اما باید فضای تبلیغاتی برای فیلم‌های این گروه گسترده شود و دستگاه‌های دیگر همچون تلویزیون و رسانه‌ها به کمک فیلم‌های این گروه بیایند. زیرا گروه هنروتجربه پول زیادی برای اینکه خودش مستقیم تبلیغ کند ندارد. »

سمیرا برادری تهیه‌کننده فیلم نیز دربار اکران فیلم و نگرانی‌هایش گفت:« من ابتدا یکی از مخالفین جدی اکران این فیلم در گروه هنر و تجربه بودم زیرا معتقد بودم که فیلم قصه ساده و روانی دارد و مردم آن را دوست خواهند داشت و با آن ارتباط برقرار می‌کنند به همین دلیل حتی با یک پخش‌کننده برای اکران اصلی نیز صحبت کردیم و به نتایج خوبی هم رسیدیم اما بالاخره فیلم مسیر خود را یافت و سرانجام در گروه هنروتجربه اکران شد. امروز احساس خوبی دارم که فیلم اکران شده اما یک نگرانی نیز دارم و آن این است که فیلم در شهرستان‌ها اکران نمی‌شود و شاید گروهی از مردم نتوانند آن را ببینند. »

محمد رضا جهان‌پناه فیلمبردار فیلم نیز درباره نوع قاب‌بندی توضیح داد:« ما در این فیلم سه کاراکتر تنها داشتیم و به گونه‌ای آنها را در کنار هم قرار دادیم تا این تنهایی حس شود. به همین دلیل در هنگام فیلمبرداری از تراولینگ کمتر استفاده کردیم و تلاش کردیم با سکون و قاب‌بندی‌ها آن را به نمایش بگذاریم. البته اینها همه محصول کارگردان است و من فیلمبرداری کارگردان‌محور هستم. »

شمس لنگرودی: علاوه بر تهران علاقه‌مندان زیادی در سایر شهرها دوست دارند تا این فیلم‌ها را ببینند. نباید شرایط اکران در گروه هنروتجربه به گونه‌ای باشد که انگار فیلم کانالیزه شده تا فقط عده‌ای خاصی آن را ببینند

مریم مقدم راجع به محوریت فیلم‌نامه نیز افزود:« در این فیلم برای ما تنهایی آدم‌ها مهم بود و می‌خواستیم  نشان دهیم که روابط بین آدم‌ها می‌تواند خارج از جنسیت وجود داشته باشد و آدم‌ها همدیگر را در حین تنها بودن درک کنند و دوست داشته باشند. »  لنگرودی نیز تنهایی را یکی از گرفتاری‌های جوامع انسانی دانست :« این فیلم درباره تنهایی آدم‌ها و افسردگی است؛ افسردگی از دیرباز در میان انسان‌ها وجود داشته اما دلایل آن متفاوت است. در جوامع سنتی افسردگی ناشی از فشردگی افراد در کنار هم و نداشتن خلوت بود و در دوره مدرنیته افسردگی آدم‌ها از تنهایی به دلیل رها شدن افراد است و اینکه آدم‌ها به هیچ جا و هیچ کس بند نیستند. چه بخواهیم قبول کنیم و چه نه این تنهایی وجود دارد و نمی‌توان با شعار دادن و حرف‌هایی همچون بازگشت به گذشته آن را حل کرد. امروز همه آدم‌ها تقریباً تنها هستند و حتی آدم‌های داخل خیابان نیز تنها هستند. » وی  اشاره داشت که اکران فیلم احتمال باران اسیدی در گروه هنروتجربه جای خشنودی دارد اما ایراداتی نیز وجود دارد :« اولین ایراد این است که علاوه بر تهران علاقه‌مندان زیادی در سایر شهرها دوست دارند تا این فیلم‌ها را ببینند. دوم آنکه نباید شرایط اکران در این گروه به گونه‌ای باشد که انگار فیلم کانالیزه شده تا فقط عده‌ای خاصی آن را نگاه کنند. نباید شرایط به گونه‌ای باشد که فیلم‌هایی که در اکران اصلی نمی‌توانند به نمایش در بیایند سریع به گروه هنروتجربه بیایند و این گروه به نوعی تبعیدگاه سیستم اکران سینماها باشد. »

در انتهای این جلسه صناعی‌ها خبر چاپ کتاب فیلم «احتمال باران اسیدی» را به علاقه‌مندان داد:« با نشر نگاه و با همکاری استاد لنگرودی، امیدواریم در هفته‌های ابتدایی اکران فیلم، کتاب آن هم به چاپ برسد، چرا که قطعا کتاب ماندگاری بیشتری خواهد داشت. »

شمس لنگرودی

احتمال باران اسیدی

عکس:یاسمن ظهورطلب