
بازتاب هنروتجربه در رسانهها
علیرضا امینی: تحمل شنیدن نقد را نداریم
هنر و تجربه: جزئیات توافق برای اولین اکران اروپایی فیلم محمد رسولالله(ص) از مهمترین اخبار روزنامهها در روز دوشنبه ۱۸ آبان بود. اخبار مربوط به گروه هنر و تجربه و فیلمهای به نمایش درآمده در این گروه، اما سهم کمتری از انعکاس مطبوعاتی داشتند.
روزنامه هنری «هنرمند» گفتگویی با علیرضا امینی ترتیب داده که فیلم «دلتا ایکس» او به تازگی در گروه هنر و تجربه روی پرده رفته است. در این گفتگو ابتدا از وجه تسمیه این فیلم سوال پرسیده شده است. امینی در جواب این سوال گفته است: «دلتا ایکس یک معادله چندمجهولی ریاضی است که حل آن زمان میبرد و اسم فیلم به نوعی از درون فیلم آمده است.»
امینی در قسمتی دیگر از همین گفتگو در پاسخ به این سوال که چرا شخصیتها با هم ارتباطی برقرار نمیکنند و دیالوگی هم اگر برقرار میشود همراه با عصبانیت است، میگوید: «دلیل این عصبیت از آنجا ناشی میشود که افراد ریشه مشکلات خود را نمیدانند و به جای آنکه به درون خود مراجعه کنند، سعی میکنند با شلوغکاری و فریاد مشکلات خود را در بیرون حل کنند و به گونهای رفتار کنند که انگار مقصر مشکلات آنها کس دیگری است یا اصلا مشکلی وجود ندارد. از طرف دیگر بسیاری از ما تحمل شنیدن انتقاد را نداریم. وقتی کسی از ما انتقاد میکند با عصبانیت با او روبرو میشویم و تحمل نقد نداریم.»
روزنامه سینما هم گزارشی منتشر کرده درباره بلاهایی که اکران دیرهنگام سر فیلمها و به تبع آن فیلمسازان میآورد. در این گزارش از فیلمهای «بانو» داریوش مهرجویی، «نجات یافتگان» رسول ملاقلیپور، «خواب تلخ» محسن امیریوسفی، «به رنگ ارغوان» ابراهیم حاتمیکیا، «شبانه» کیوان علیمحمدی و امید بنکدار، «یک شب» نیکی کریمی، «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» شهرام مکری، «پوسته» مصطفی آل احمد و «از رییس جمهور پاداش نگیرید» کمال تبریزی نام برده شده است که از بین این ۹ فیلم، ۴ فیلم بعد از تشکیل گروه هنر و تجربه به پرده راه پیدا کردند. ۴ فیلم هم قبل از تشکیل این گروه مشکلشان حل شده بود و اساسا متعلق به سینمای بدنه بودند. در این گزارش با کمال تبریزی، جمال ساداتیان و مصطفی آل احمد صحبت شده است. مصطفی آل احمد کارگردان فیلم «پوسته» به روزنامه سینما گفته است: «وقتی من برای انتخاب بازیگران فیلم سراغ بازیگران شناخته شده و مطرح سینمای ایران رفتم، میخواستم ارتباطی بین فیلمهایی با رویکرد و تم هنری با گروه گستردهتری از مردم بهوجود آورم. اما فیلم در مسیر اکران با مشکلات متعددی مواجه شــد. ابتدا فیلم مجوز نمایش نگرفت و بعد به شکلهای مختلف ســعی کردند این موضوع را به من به عنوان کارگــردان فیلم تلقیــن کنند کــه چنین فیلمی تماشاگر چندانی نخواهد داشت اما حال میبینیم که چنین نبوده است.»