هنر و تجربه: در ادامه سلسله نشستهای جشنواره فیلم کوتاه تهران، نشست جمعه ۲۲ آبان به تحلیل و واکاوی سینمای کیارستمی اختصاص داشت که با حضور سیف الله صمدیان در سالن ۴ پردیس سینمایی چهارسو  برگزار شد. صمدیان در این جلسه به این مساله اشاره کرد که نیازی به اسطوره‌سازی از کیارستمی نداریم بلکه بودن در قامت یا مسیر امثال کیارستمی واقعا پشت کار می‌خواهد.

در ابتدای این جلسه سیف الله صمدیان از علی کریم به عنوان یکی از شاگردانی که کارگاه‌های آموزشی کیارستمی را تجربه کرده و برای مجموعه فرش ایرانی فیلم ساخته بود، دعوت کرد و گفت: «این فیلم چفت و بست داستانی دکوپاژ شده دارد و می‌خواهم بدانم که چه طور شد درباره فرش فیلم ساختید.» علی کریم در پاسخ به سوال صمدیان عنوان کرد: «من از پروداکشن‌های تاریخی بزرگ می‌آیم، دچار نوعی سرگشتگی بودم و دنبال انگیزه‌های مهاجرت می‌گشتم و متوجه شدم کیارستمی کارگاه فیلم‌سازی دارد. ۳ ماه کارگاه طولانی، تمام تجربه‌ای بود که داشتم. من قبلا در سینما کار کرده بودم اما جرات فیلم‌سازی پیدا نمی‌کردم اما با حضور در این کارگاه‌ها طی چهار روز آخر قدرت و حتی انگیزه برای رقابت در فیلم‌سازی را به دست آوردم. فیلم من بین ۱۰۰ فیلم بهترین فیلم کارگاه کیارستمی شناخته شد.»

علی کریم که سال گذشته فیلم «من از سپیده صبح بیزارم» را در گروه هنر و تجربه اکران داشت، ادامه داد: «شیفته سینمای کیارستمی نبودم و در اولین جلسه کارگاه دیدم کیارستمی مثل کارهایش رفتار می‌کند و این صداقت باعث جستجوی آثار کیارستمی و پیدا کردن خود کیارستمی با حضور خودش بود. زبان این هنرمند عین اثرش است. او نزدیک‌تر به واقعیت کار می‌کند و همین باعث پیدا کردن مسیرم شد.»

کریم درخصوص علت فیلم‌سازی بلند خود گفت: «فیلم کوتاه «آسانسور» را به پوسان بردم و این باعث آشنایی با امیر نادری شد و او بعد از دیدن فیلمم از من خواست که یک فیلم بلند بسازم و این مهم‌ترین دلیل برای ساختن فیلم بلندم شد. ما به شدت تحت تأثیر بزرگ‌نمایی سینمای جهان هستیم و کسانی امثال کیارستمی تلاش می‌کنند زیورآلات سینما را از آن دور کنند. این برایم خیلی ارزشمند است که به جهان‌بینی کیارستمی برسم.»

صمدیان در ادامه از قول کیارستمی گفت: «فیلم‌سازی کوتاه را هیچ‌وقت فدای فیلم‌سازی بلند نکنید و هر کدام به جای خود ارزشمند است. او عاشق کار است و برایش بزرگ‌ترین نعمت خلقت محسوب می‌شود. اگر موقعیت این نوع فیلم‌سازی را بدانید، هیچ تفاوتی بین فیلم‌های کوتاه و بلند او از لحاظ حسی وجود ندارد.»
صمدیان درخصوص فیلم  «ABCآفریقا» ساخته کیارستمی که مورد پسند اسکورسیزی واقع شده بود هم یادآور شد: «اسکورسیزی گفته بود که هشت بار این فیلم را دیده است و آرزو کرده که بتواند مثل ما فیلم بسازد چون در آمریکا امکان ندارد که بخواهید دوربین را در زوایای مختلف از راه های غریب ۳۶۰ درجه بچرخانید و همه چیز باید حساب شده باشد.»

سیف‌الله صمدیان افزود: «آدم هایی مثل اسکورسیزی چنین برخوردی با سینمای ایران دارند و امیدوارم دیگر فیلم‌سازان نیز این راه را ادامه دهند. داوران مراکشی می‌گفتند ما نمی‌توانیم تصاویر را چندان نمایش دهیم اما کیا‌رستمی آبروی جهان اسلام است.»

این فیلم‌ساز و عکاس سینمای ایران در خصوص سینما گفت: «سینما در قیاس با سن و سال نقاشی هنوز خلق نشده و بیشتر بچه خلف عکاسی است. همه کارگردانان در حال تجربه هستند و هرکس جهان‌بینی خود را دارد. ما باید برای تک‌تک پرسوناژها و حتی تکان خوردن برگی، جهان‌بینی و برنامه داشته باشیم.»