هنروتجربه: در ادامه نشست‌ها وکارگاه‌های جشنواره فیلم کوتاه تهران،شنبه(۲۳ آبان) مهدی نادری نویسنده و فیلم‌ساز کارگاه بررسی تحلیل فیلم کوتاه داستانی را برگزار کرد. نادری ترجیح داد با فرمی متفاوت این کارگاه را مدیریت کند. او سالنی تاریک را برای برگزاری کارگاه انتخاب کرد. چرا که معتقد است، با این فرم از اجرا می توان بیشتر حرف‌ها را شنید و دقت مخاطبان هم بیشتر می‌شود.نمایش بدون صدا فیلم«ایثار»اثر آندری تارکوفسکی بر پرده سینما ،روشن کردن شمعی در میان صحنه به یاد قربانیان حملات تروریستی به ویژه قربانیان حملات تروریستی فرانسه و روشنایی صحنه با نورپردازی که نادری طراحی کرده بود، از جمله ویژگی‌های برگزاری این کارگاه بود.
این کارگاه با حضور نادر مشایخی آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر ایرانی روی صحنه قبل از نمایش فیلم«ایثار»و صحبت درباره موسیقی این فیلم آغاز شد.مشایخی درباره موسیقی این اثر توضیح داد:«چیزی که بر روی من  تاثیرگذار است، صدای آغاز این فیلم هست و بعد تصاویری که می بینیم .تارکوفسکی معمولا از آب در تصاویرش استفاده می کند ،در این فیلم بیشتر از صدای آب استفاده می کند و بعد قطعه موسیقی که تمام می شود صدای مرغان دریایی و امواج دریا را می شنویم.»
در ادامه جلسه سعید ولی زاده و داود رحمانی کارگردانان فیلم«سه سال وسه ماه و دو روز»،پویا بادکوبه کارگردان فیلم«همسایه طبقه بالا»،سجاد و میلاد ستوده کارگردانان فیلم«بیماری» روی صحنه در کنار مهدی نادری حاضر شدند و درباره فیلم‌هایشان صحبت کردند و با حاضرین درباره چگونگی ساخت فیلم‌هایشان به گفت‌وگو نشستند.
سیف الله صمدیان عکاس و فیلم‌ساز از جمله مهمانان این مراسم بود. او در بخشی از این جلسه در پاسخ به پرسش مهدی نادری که نظرش درباره فیلم کوتاه چیست؟ عنوان کرد:«فیلم کوتاه خیلی حیف شد.متاسفم برای کسی که فکر کند تا فیلم بلند نسازد، فیلم‌ساز نیست.قرار بود آقای کیارستمی هم در این جشنواره حضور داشته باشد اما به دلیل سفری که پیش آمد نتوانست بیاید اما از او خواستم اگر پیامی برای فیلم‌سازان کوتاه دارد بگوید تا من به شما منتقل کنم و او گفت؛ فیلم‌سازان ،فیلم کوتاه را به‌خاطر خودش جدی بگیرند نه اینکه پلی باشد برای رسیدن به موقعیت فیلم‌سازی فیلم بلند.کیارستمی مثال خوبی هم از یک شعر زد و تاکید کرد هیچ آدم عاقلی جایگاه عمر خیام را برای اینکه رباعی می‌گفت فراموش نمی‌کند.»
صمدیان ادامه داد:« شما لذت ساخت فیلم کوتاه را ببرید.نمی‌گویم به ساخت فیلم بلند فکر نکنید.در مورد کپی کاری یا اقتباس هم باید بگویم خوش‌به‌حال کسی که کپی کند و چیزی را به اصل اضافه کند ودر این صورت اثر عین حلال است.»
علی علایی از منتقدان سینما از دیگر مهمانان این جلسه بود، او صحبت‌های صمدیان را چنین تکمیل کرد:« بسیاری از فیلم‌های کوتاهی که در جشنواره فجر می‌بینیم به قول آقای صمدیان، جایگاهشان را از زمان می‌گیرند اما هیچ وقت بلندای زمان نمی‌شوند. بسیاری از فیلم‌های بلندسینما ما فیلم‌های کوتاه خوبی هستند و در تلاش برای فیلم بلند شدن به راحتی از دست می‌روند.خوشحالم این روحیه هنوز در فیلم‌سازان فیلم کوتاه هست که برای ساخت فیلم هایشان به هم کمک می کنند..»
نادری نیز در ادامه این بحث افزود:«:طبعا طبق گفته شما وجدان در فیلم کوتاه بیدار است و همکاری خوبی بین بچه‌های فیلم کوتاه دیده می‌شود.»
او سپس در پایان این جلسه تنوع نگاه در فیلم‌های این جشنواره و خصوصا فیلم‌هایی که مورد واکاوی و تحلیل قرار گرفتند را از عناصر مهم این جشنواره دانست واز فیلم‌سازانی که امکان حمایت از آثار دیگر فیلم سازان کوتاه را دارند خواست تا از این طریق حمایت بهتری از فیلم کوتاه کنند.