هنر و تجربه: یکی از برنامه‌های گروه هنر و تجربه در طول یک سال گذشته اکران فیلم‌های کوتاه در قالب دو مجموعه فیلم‌های کوتاه روز و فیلم‌های کوتاه تجربی است. درواقع هنر و تجربه سه حوزه فیلم‌های هنری و تجربه‌گرا، فیلم‌های مستند و فیلم‌های کوتاه را حوزه کاری خود تعریف کرده است. در جریان برگزاری جشواره فیلم کوتاه، سایت انجمن سینمای جوان گفت‌وگویی با امیرحسین علم‌الهدی مدیرگروه هنر وتجربه انجام داده است. مدیر اجرایی گروه هنر و تجربه در این گفت‌وگو از آمادگی این گروه برای به نمایش گذاشتن برگزیده‌های این جشنواره خبر داده است.

آقای علم‌الهدی فکر می‌کنید طرحی که طی یک سال گذشته در گروه هنر و تجربه برای اکران فیلم‌های کوتاه انجام شده است، موفقیت‌آمیز بوده و توانسته به اهدافی که داشته، دست پیدا کند؟
اگر بخواهیم یک سال گذشته را در زمینه فیلم کوتاه بررسی کنیم تا به حال به موفقیت چشم‌گیری دست نیافته‌ایم، اما باید به یاد داشته باشیم که نمایش فیلم کوتاه بر پرده سینما با روشی که ما در پیش گرفته‌ایم تجربه جهانی ندارد. ما از پخش فیلم‌های کوتاه در یک سال گذشته ناراضی نیستیم، گرچه رضایت کامل هم نداریم. این طرح نیاز به صبر و ممارست دارد و همراهی فیلم‌سازان را طلب می‌کند تا بتواند جایگاه خود را در سینمای کشور پیدا کند. به‌نظرم این طرح نیاز به پنج سال زمان دارد تا بتوان از آن نتیجه‌گیری درست کرد. ما در سینمای تجاری و بدنه هم وضعیت بحرانی در اکران داریم و انتظار بیهوده‌ای است اگر بخواهیم بگوییم که باید طی این یک سال سانس‌های نمایش فیلم کوتاه پر شود. تا به این جای کار خوب بوده و برای رسیدن به حداقل ۵۰ درصد رضایت راه طولانی را در پیش داریم. در مجموع اصولاً کارهای فرهنگی در درازمدت و استمرار است که پاسخ می‌دهد و با پروسه یک ساله نمی‌توان از این طرح بهره‌برداری خوبی به عمل آورد.

آیا این طرح نمی‌توانست توسعه بیشتری پیدا کند تا مخاطبان بیشتری بتوانند از فیلم‌های کوتاه بازدید کنند؟ آیا امکان اختصاص یک سالن مجزا برای اکران فیلم‌های کوتاه وجود نداشت؟
ما هم اکنون در شهرهای تهران، اصفهان و مشهد نمایش داریم و توسعه بیشتر آن بستگی به سانس‌های بیشتری دارد که به اکران این فیلم‌ها بپردازند. در حال حاضر اختصاص یک سالن برای اکران فیلم کوتاه مقدور نیست و ما می‌خواهیم با یک سانسی که در هفته به اکران فیلم‌های کوتاه اختصاص یافته است، واکنش مخاطبان را بسنجیم. در آینده اگر مخاطبان بیشتر شدند، قطعاً یک سالن مجزا برای اکران فیلم‌های کوتاه اختصاص خواهیم داد. ارزیابی ما اکنون از نمایش فیلم کوتاه ارزیابی منفی نیست، اما تا رسیدن به ارزیابی منطقی و نهایی نیاز به زمان بیشتری داریم. در این راه خود فیلم‌سازان هم باید به ما کمک کنند و با تشکیل کمپین‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی در این مسیر ما را یاری کنند. اگر فیلم‌سازها کمک کنند مطمئناً این طرح موفق خواهد بود، در غیر این صورت ما به زمان زیادی برای کسب موفقیت کامل نیاز داریم.

برگزاری جشنواره‌های فیلم کوتاه و گروه هنر و تجربه تا چه حد می‌توانند مکمل یکدیگر باشند؟
جشنواره‌ها می‌توانند جریان‌سازی کنند و فیلم‌هایی که دارای شاخص کیفی بالایی هستند را در افکار عمومی بیشتر مطرح کنند. جشنواره‌ها محل کشف استعدادهایی است که می‌توانند در حوزه فیلم کوتاه و به مرور در سایر حوزه‌های سینمایی مثل مستند، سینمای بدنه و انیمیشن حرفی برای گفتن داشته باشند. گروه هنر و تجربه چون رسالتش در حوزه نمایش فیلم سینمایی است، می‌تواند در حوزه اکران و بحث نقد و ارزیابی، فیلم‌های شاخص و آثار فیلم‌سازان مستعد را به معرض دید عموم بگذارد. در آنجا است که فیلم‌سازها می‌توانند به مرور متوجه نکته‌ای باشند به نام مخاطب. هر اثر هنری نیاز به مخاطب دارد و هر فیلمی که ساخته می‌شود، باید بتواند با حداقل مخاطب ارتباط برقرار کند. سینمای هنر و تجربه می‌تواند بعد از برگزاری جشنواره‌ها فیلم‌های شاخص را به صورت گسترده‌تر در اختیار مخاطبان قرار دهد. وظیفه جشنواره معرفی استعدادهاست و گروه هنر و تجربه می‌تواند این استعدادها را بیشتر در معرض دید عمومی قرار دهد و می‌تواند با منافع اقتصادی برای تولید‌کننده‌ها هم روبه‌رو شود. بلیت خریدن برای فیلم کوتاه کمی متفاوت‌تر است و اگر بتوانیم این طرح را نهادینه کنیم، می‌شود برای فیلم کوتاه هم بلیت خرید تا دستاورد منحصر به فردی داشته‌ باشیم. گروه هنر و تجربه برای بهترین فیلم جشنواره فیلم کوتاه تهران، یک جایزه و تندیس در نظر گرفته است که فارغ از اینکه بخواهد حس رقابتی با داوری جشنواره داشته باشد، بر اساس ایجاد انگیزه برای فیلم‌سازان این جایزه را اهدا می‌کند که این به خاطر نگاهی است که هنر و تجربه به فیلم‌های کوتاه دارد.

چشم‌انداز شما از آینده فیلم کوتاه چگونه است؟
فیلم کوتاه را نمی‌توان جدا از کلیات سینمای کشور دانست. در حال حاضر مهم‌ترین آسیبی که سینمای کوتاه می‌تواند ببیند این است که صرف ورود تکنولوژی به معنای پرورش دادن فیلم‌ساز نیست. پرورش فیلم‌ساز در دوره عصر دیجیتال کمی کار را سخت کرده‌است. فیلم‌سازی فارغ از بحث تجهیزات است، فیلم‌سازی نگاه به ایده، پرورش قصه نو و روایت است و این مشخصه‌ها است که می‌تواند یک فیلم را شاخص کند. این آسیب در مورد سینمای تجاری هم وجود دارد که با ورود تکنولوژی فیلم‌ساختن خیلی راحت خواهد بود اما فیلم‌ساز شدن خیلی سخت‌تر خواهد شد. فقط دوربین دست گرفتن و روایت یک داستان نمی‌تواند یک فیلم‌ساز پرورش دهد. ورود تکنولوژی در حوزه فیلم کوتاه افزایش کمی را در تولیدات خواهد داشت، اما باید نظاره کرد که می‌تواند افزایش کیفی تولید هم داشته باشد یا خیر. در این مسیر آموزش سهم به‌سزایی خواهد داشت که انجمن سینمای جوان بیش از سه دهه است که آموزش را به سمت شهرستان‌ها و نقاط دورافتاده برده است؛ اگر یک بازنگری در مباحث آموزشی و فن‌آوری روز نشود، نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شود. برای فیلم‌ساز شدن باید خاک صحنه خورد. باید جوانان را متوجه کرد که کسی با ساخت یک فیلم، نمی‌تواند فیلم‌ساز شود. باید ممارست و مطالعه کرد، فیلم‌های روز را دید و باید در فضای سینمای  ایران و جهان قرار گرفت. باید فیلم‌سازهای جوان با قدیمی‌های این عرصه هم کلام شوند و از تجربیات آن‌ها در فیلم‌سازی استفاده کنند تا بتوانند فیلم‌های تأثیرگذار و خوبی ارائه دهند.