هنر و تجربه: روز شنبه ۳۰ آبان، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های کشور از میان فیلم‌های به نمایش درآمده در گروه هنر و تجربه به «بازهم سیب داری؟» و بایرام فضلی کارگردان این فیلم و گروه سازنده آن توجه نشان دادند. روزنامه شهروند در روز شنبه و خبرگزاری مهر در روز جمعه، گفتگوهایی با گروه سازنده این فیلم ترتیب دادند. به نوعی روز، روزِ «باز هم سیب داری؟» بوده است.

بایرام فضلی که سینما را با فیلم‌برداری و ساخت فیلم‌های کوتاه از اوایل دهه هفتاد آغاز کرده و در کارنامه‌اش دو فیلم کوتاه «چاه» و «سنگر روبرو» را دارد در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته است: «من آدم سیاسی نیستم و هیچ‌گاه پیشگویی نکرده‌ام اما فیلم‌ساز جدا از جامعه و شرایطی که در آن می‌گذرد نیست و آن‌چه در آثارش دیده می‌شود برداشتی از جامعه و دنیای پیرامون اوست و طبیعی است که از فیلم‌ها مصادیق و تعابیر سیاسی می‌شود.»

فضلی در قسمتی دیگر از این مصاحبه درباره کاراکتر زن سرخ‌پوش این فیلم می‌گوید: «از جهت دراماتیک بار اصلی بر دوش ۲ کاراکتر است؛ کاراکتر اول شخصیت هالو و شخصیت دیگر کمی آگاه‌تر و تجربه‌دیده است. هالو شخصیت حسن کچل است که مانند کاغذ سفید و نانوشته است. از سوی دیگر شخصیتی را می‌بینیم که چرخه تجربه را طی کرده و می‌داند قضیه از چه قرار است. درست به همین دلیل است که وقتی به ده سرخ‌پوشان می‌رسند و می‌فهمد که داس‌داران می‌خواهند حمله کنند درنگ نمی‌کند و کودکان را با خود می‌برد. چون در گذشته تجربه کرده و می‌داند چه بلایی به سر اهالی ده خواهد آمد.»

در روزنامه شهروند مارگریت شاه‌نظریان با بایرام فضلی گفتگو گرده است. گفتگویی که در صفحه هشت این روزنامه و با عنوان «فیلم‌های اجتماعی متاثر از زمان خودشانند» منتشر شده است. این گفتگو از فیلم‌های کوتاه فضلی آغاز می‌کند و فضلی فیلم‌های کوتاهش را هم در راستای همین فیلم بلندش می‌داند و می‌گوید: «اگر ٢ فیلم کوتاه من را دیده باشید، متوجه می‌شوید که همیشه تمایل به ساخت موضوعات غیرمتعارف داشته‌ام. معمولا دنبال سوژه‌ای می‌روم که بکر و دست‌نخورده‌تر باشد. من همیشه دلمشغولی‌هایی داشته‌ام که به نوعی با سینما ارتباط پیدا می‌کرد. زیاد شنیده‌ام دوستان می‌گویند: «از این جهت به سینما آمده‌ایم که مسائل و مشکلات و درد جامعه را بگوییم» اما من این گونه نیستم، اول سینما برایم اهمیت دارد و بعد دنبال آن کنکاشی می‌روم که بتوانم در این مدیوم حرف‌های تازه‌ای بزنم. البته در همین راستا باید جذابیت و سرگرمی و توجه را هم ایجاد کرد، یعنی کاری کنیم تماشاگر از داستان خوشش بیاید و موضوع فیلم را دنبال کند.»

روزنامه دنیای اقتصاد نیز ابتکار سازندگان فیلم خواب تلخ را انعکاس داده است که از یک اعلامیه ترحیم جهت کشاندن مخاطبین به سینما استفاده کرده‌اند. تبلیغ این فیلم به شکل اعلامیه ترحیم طراحی شده است.

روزنامه سینما نیز گپ کوتاهی با پژمان بازغی به مناسبت بازی او در ساخته‌های فیلم‌اولی انجام داده است. بازغی که از «انارهای نارس» تا «ناهید» در آثار زیادی ایفای نقش کرده است در این گفتگو به سینما می‌گوید:‌ «سینما با حضور فیلم‌سازان جوان و خوش‌فکر می‌تواند به حرکت روبه جلویــش ادامه دهد. من کار کردن با جوان‌هایی را که با یک دنیا انگیزه و شور به سینما آمده‌اند و می‌خواهند فیلم خوب بسازند، دوســت دارم. تاکنون هم از بازی در فیلم‌های ســینماگران جوان و خوش‌فکر پشــیمان نشــده‌ام. برخی فیلم‌هایی را هم کــه بازی در آن‌ها به من پیشنهاد شده بود و نپذیرفتم، وقتی دیدم به این نتیجه رسیدم که کار درستی کرده‌ام.»

همچنین آخر هفته گذشته برنامه سینمایش از شبکه نمایش سینما به فیلم مستند «من می‌خوام شاه بشم» اختصاص داشت و در برنامه نقد چهار که پنج‌شنبه‌ها با اجرای امیرشهاب رضویان به نقد سینمایی اختصاص دارد، مهمانان برنامه به نقد گروه سینمایی هنر و تجربه پرداختند. مسعود امینی تیرانی و رضا درستکار میهمانان این برنامه بودند و امیرحسین علم‌الهدی نیز دقایقی روی خط آمد.